Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reinnstalere XP, forsvinner alle programmer ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et problem med c:\ disken som gjør at jeg må reinnstallere xp, da xp ikke vil starte. Heller ikke i sikkermodus.

Rett før jeg fikk dette problemet, overførte jeg en del bilder/programmer over til "skrivebordet". Disse lå tidligere på D:\ som er en egen harddisk.

 

Når jeg reinnstallerer xp, forsvinner da bildene/programmene som ligger i egen mappe på skrivebordet ?

 

mrmattis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tilgang til en bærbarpc med nett tilgang, så hvis noen kan gi meg en link til en bootdisk så hadde det vært fint.

Feil meldingen jeg får på den stasjonære pc`en er error loading OS. Får jeg barre hentet ut den ene mappen, så er det ingen problem med en reinstallering/formatering.

 

Får surfe litt på bootdisker.

 

mrmattis

Lenke til kommentar

Har nå startet pc`en vha. en win98 oppstartsdiskett. Kan noen vennligst si meg hvordan jeg evntuelt skal få hentet/kopiert bildene som ligger på skrivebordet i xp, under en mappe som heter "ny hd".

 

Kan forøvrig nevne at c: disken er en 120 gb. westerndigital med ntfs og 1 partisjon. D: disken er en 80 gb. western digital med ntfs og 1 partisjon.

 

Hvordan finner jeg mappen og kopierer den over til d: disken ? Har det eventuelt noen betydning at filformatet er ntfs ved bruk av win98 oppstartsdiskett ?

 

Feilmeldingen som gjør at pc`en ikke starter er "error loading OS".

 

Som nevnt tidligere er det ikke noe problem med en reinstallering/formatering, bare jeg redder bildene som ligger på skrivebordet under "ny hd".

Lenke til kommentar

Doskomando " cd " er for å gå til en bestemt plass for eks

 

cd bilder

 

da vil du komme i mappa bilder c:bilder

 

for å kopiere er komandon copy

 

for å kopiere " copy *.* " da kopiere du hele mappa som du står i.

 

copy *.* d:bilder

 

d må da inneholde en mappe som heter bilder.

 

for å lete etter mapper å filer bruker du " dir "

 

Håper du forstår. " skal ikke være med i komandoen.

Lenke til kommentar
Har nå startet pc`en vha. en win98 oppstartsdiskett. Kan noen vennligst si meg hvordan jeg evntuelt skal få hentet/kopiert bildene som ligger på skrivebordet i xp, under en mappe som heter "ny hd".

 

Kan forøvrig nevne at c: disken er en 120 gb. westerndigital med ntfs og 1 partisjon. D: disken er en 80 gb. western digital med ntfs og 1 partisjon.

 

Hvordan finner jeg mappen og kopierer den over til d: disken ? Har det eventuelt noen betydning at filformatet er ntfs ved bruk av win98 oppstartsdiskett ?

 

Feilmeldingen som gjør at pc`en ikke starter er "error loading OS".

 

Som nevnt tidligere er det ikke noe problem med en reinstallering/formatering, bare jeg redder bildene som ligger på skrivebordet under "ny hd".

Før du gjør noe som helst bør du prøve å reparere. Start opp med windows cd. å velg reparer isteden for instaler. det har jeg berget en del filer på.

 

Å du husk å ta backup da i fremtiden. :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skriv HELP så får du en liste over alle tilgjengelige kommandoer.

 

Vær OBS på at det også er noe som heter Repair Install, det er ofte mye mer nyttig enn konsollet. Det lar deg installere XP på nytt mens du beholder alle gamle filer og innstillinger.

 

 

Ser det er en del dårlige tips i denne tråden, man kommer ikke langt med Win98 oppstartsdiskett når man har NTFS.

Lenke til kommentar

Det er lett å glemme at man ikke kommer langt med Win98 bootdisk når man har NTFS filsystem.

I de tilfellene der reparasjon av XP-installasjonen heller ikke har fungert, så har jeg installert Windows XP på nytt på den samme partisjonen uten å formatere. Dette vil gjøre at du kan starte opp windows, kopiere overe filene du trenger, og formatere c:\.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri opplevd at jeg mister noe når jeg reinstallerer windows xp.

Når du installerer XP så vil du få et valg, der du kan velge å formatere partisjonen, eller å la være å formatere partisjonen. Dersom du lar være så vil den legge seg oppå den eksisterende XP-installasjonen.

Dersom det kun er noen korrupte filer i den eksisterende XP-installasjonen så tar man gjerne en repair installasjon, dersom man har masse drit som man vil bli kvitt så bør man formatere partisjonen og installere XP på nytt, ellers er det lite poeng i å re-installere XP.

Lenke til kommentar

Du kan også bare installere windows xp på nytt. Så installerer du ett program for å hente dine gamle bilder\filer etc. De ligger skjult på hardisken din selv om du formaterer både en og 2 ganger. Så lenge du ikke overskriver filene med samme navn så vil du kunne få de tilbak. Google deg på file recovery og du finner flere programmer til dette

Lenke til kommentar

Kan se ut som Deviator har misforstått noe vesentlig her?

Overskriving har ingenting med filnavn å gjøre.

Formatering i seg selv sletter ikke filer, det er riktig. Men når man installerer på nytt og skriver til disken så er det ingen mulighet for å vite om de gamle filene blir overskrevet eller ikke. De er merket som ledig plass, og hvis OS finner ut at det skal bruke akkurat den plassen så er filen tapt (da er det bare IBAS som eventuellt kan finne noe).

Lenke til kommentar
Når du installerer XP så vil du få et valg, der du kan velge å formatere partisjonen, eller å la være å formatere partisjonen. Dersom du lar være så vil den legge seg oppå den eksisterende XP-installasjonen.

Dersom det kun er noen korrupte filer i den eksisterende XP-installasjonen så tar man gjerne en repair installasjon, dersom man har masse drit som man vil bli kvitt så bør man formatere partisjonen og installere XP på nytt, ellers er det lite poeng i å re-installere XP.

helt korrekt.

 

trådstarter: sett i xp-cden, boot opp, velg å installere, installer på samme disk som du har xp på fra før av og velg så "reparer". dermed blir selve windowsoppsettet ditt repartert, uten at du mister programmer og filer.

 

husk å kjøre winupdate etter reinstallasjon! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...