Demantios Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 lurer på om det går. muligens med denne switchen: http://www.biltema.no/products/product.asp...4&iItemId=86415 Lurer også på om det går ann å koble dataen og dekoderen sammen via en com-com ledning. (rød skrift) hvor får man i så fall tak i en ledning fra com til com? PSSSSST: Se tegninga! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 For å benytte to dekodere uavhengig av hverandre må du ha to hoder på parabolen. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Ja men du må ha hoder som er beregnet til det. Hvis du søker etter varenummer 32-8488 hos Clas Ohlson finne du et slikt hode det koster der 649.- jeg vet ikke om det er dyrt eller billig det må du sjekke. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 det er to hoder. betyr det at det ene hodet må ha ledning til dekoder 1 og det andre hodet ledning til dekoder 2? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Ja. Men husk at du har to hoder for å kunne ta inn flere kanaler på samme dekoder. Når du skiller dem vil du dele kanalene på to dekodere, eventuellt ha samme kanalene på begge dekoderne. Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 dette har jeg også lurt på. så hvis jeg har 2 hoder på parabol, som jeg har så skal det gå? har ikke noe å si om det blir delt kanaler eller ikke. men da må jeg seff kjøpe en ny dekoder/tuner i tillegg. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Nei du må ikke ha 2 hoder, du må ha et hode med 2 utganger som går til de 2 tunerene(dekoderene) men skal du ha inn alle kanalen på Viasat må du ha 2 hoder, er ikke sikker på Canal Digital. Grunnen til at du trenger spesial hoder er at signalet fra satelittene sendes både vertikalt og horisontalt og når du kun bruker en tuner skifter tuneren mellom horisontalt og vertikalt med og tilføre en spenning til hode normalt 12-18V. Men når du bruker 2 tunere må hode kunne lese av innformasjonen som kommer både vertikalt og horisontalt sammtidlig. Under står hvordan du skal koble med 2 hoder. Kobling tuner 1: Venstre hode utgang 1 til DiSEqC-switch nr1 og fra høyre hode utgang 1 til DiSEqC-switch nr1 fra den til tuner nr 1. Kobling tuner 2: Venstre hode utgang 2 til DiSEqC-switch nr2 og fra høyre hode utgang 2 til DiSEqC-switch nr2 fra den til tuner nr 2. Så du trenger hode som har denne infoen hos Clas "Universal-LNB Twin. To innebygde LNB i samme kabinett for å slippe å montere flere parabolantenner om man vil ha to parabolmottakere i boligen. Om man har en parabolantenne med dobbelmating (to Twin-LNB) må begge mottakerne i boligen kobles til hver sin Hi-Iso DiSEqC-switch (f.eks. 32-8485). Støyfaktor 0,6 dB." den har vare nummer 32-8488. Og du trenger 2 stk DiSEqC-switch har vare nummer 32-8485 hos Clas du kan ikke bruke en 4-veis DiSEqC-switch Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 er dette vanskelig/komplisert da ? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Her er mitt oppsett på hybel og soverom hjemme: Med dette oppsettet er slave avhengig av hva slags transponder master ser på. Ser master på f.eks transponder 1. Så kan slave bare sepå transponder 1. Slave kan skifte kanaler bare det er innenfor samme transponder. For at dette skal fungere må man slå på slave-tuner først, og deretter master-tuneren. Man må ha vert sitt kort i hver tuner. Hvis man slår av master, vil man få tilgang til alle transpondere på slave. Hvordan få slave til å bli master: Gå på innstillinger i meny, slå av strømforsyning på master. Og la strømforsyning stå på på slave. Da kan master bare se på kanaler innenfor samme transponder som slave. Slår man av slave, vil ikke master få inn noe signal. Skal du kjøre både Sirius (Viasat) og Thor (CanalDigital) er det vanlig å ha canal digital som master... Uten begrensninger? For å kunne se på tunerne uten og være avhengig av hverandre. Må du enten sette opp 2-paraboler, eller sette inn LNB-hoder med to uttak. Hva er en transponder? Det sitter mange transpondere på en satelitt. En transponder kan innholde opp til 10kanaler. Ofte mindere kanaler. Flere kanaler jo dårligere kvalitet på mpeg sendingene. Transponderen sender "downlink til parabolmotakeren (signalene). Tuner = Dekoder Håper du ble klokere Spørsmål? EDIT: Update Endret 14. mars 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 ble mye klokere nå. så man kan bare koble kablene via en dekoder/tuner til en annen? DiseqC? er det hodene?? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Bare og koble vidre fra tuner til en annen. Men du vil få begrensninger. DiseqC er en boks som kobler sammen to LNB-hoder. En slags bryter som velger hva slags satelitt du vil se på. Har du bare et hode på din parabol, da bryr du deg ikke om DiseqC. Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) ble klokere nå. kjempebra takk så mycke. men skal jeg kjøpe en parabol til.. må jeg jo ha ei plate og en dekoder.. men da må jeg vel ha nytt abbonemang på canal + eller viasat? Endret 15. mars 2005 av kaliber Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 det er en parabo med to hoder men bare en utgang ut av hodene. er det da bare å sette den rett på dekoder en, og så videre til dekoder 2? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Det dere kan gjøre for å slippe å kjøpe en tuner ekstra er å legge en kabel fra Uhf/vhf (RF) utgang på Tuner og inn på tv nr2. Men da kan dere bare se på samme kanal som på tv1. Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 ok navita. jeg gjør dette nå, men ikke helt som du skrev. kjører parabol fra tuneren nede i stua,gjennom vhs spilleren og opp på tv til mitt rom. da bestemmes kanalene nede pluss at vhs spiller må stå på -> standby Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Kan dette gå? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) ok navita.jeg gjør dette nå, men ikke helt som du skrev. kjører parabol fra tuneren nede i stua,gjennom vhs spilleren og opp på tv til mitt rom. da bestemmes kanalene nede pluss at vhs spiller må stå på -> standby Fult mulig det også. Men det jeg skriver er bare grunnleggende... -------------------------------------------------------------- Har opprettet: Den store parabol FAQ (kommer sikkert til nytte, vil bli oppdatert etter hvert med flere løsninger) Endret 15. mars 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Kan dette gå? Jepp, det vil gå. Kobler du data til for å se bilde på pcskjermen?, brebånd?, eller for å kunne redigere inni tuner? Endret 15. mars 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) data har vel litt med oppdatering av software og sånnt kanskje senere bruke den som en dreambox eller no sånnt. Endret 15. mars 2005 av PepsiCo Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Tenkte meg det hehe Da er alt koblet rett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå