msakram1984 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Heihei! Åssen har dere det? Kunne noen være så vennlige, og ta en titt på mitt store problem. Bygget dette sammen til en pc ; Q-Tec Midi tower kabinett 6024MD, sort ASRock K7VT4A Pro Socket A AMD Hovedkort AMD Sempron 2500+ 1.75GHz, Socket A Western Digital 200GB Caviar IDE HD NEC ND-3520 DVD±RW 16x Dual layer - SORT Memory Corp 512MB DDR PC3200 Minne Club3D Radeon 9600 128MB Skjermkort Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB SORT Problemet med dette her er at maskinen skrur seg av. I begynnelsen av kvelden, kom den til i windows xp installeringsveiviseren til "f8, trykk for å godkjenne", også skrudde den seg av. Nå har det blitt slik at den kommer til 100 % formaering, også skrur seg av. Har jo ikke sjans til å installere Windows Xp, har prøvd med flere cder. Har oppdatert biosen uten at dette hjalp. Har jeg kjøpt katta i sekken? Det burde jo ikke være vanlig at dette skjer. Har jo bygd maskiner før, uten at jeg har inntruffet på noe liknende. Kom med ideer, jeg er åpen for det meste. Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Heisann.. Skulle ikke forundre meg om det er strømforsyningen i det Q-TEC kabinettet som er synderen.. Disse strømforsyningene er av heller laber kvalitet, og har en ytelse som ikke matcher klistremerket på den i det hele tatt.. Hadde en gang for lenge siden (heldigvis vil jeg og noen andre si) en Q-TEC 400w, som ytet 300w, max! Satt inn en Mist 350w, og maskinen ble fjellstabil med en gang, ikke noe tull med spontanrebooter og henging i hytt og pine.. Så om du har mulighet til det, lån deg en strømforsyning (alt annet enn Q-TEC) av en kompis og test med den.. Tror det vil virke bedre da.. PS. Ellers kan det være at prosessoren går varm, Sitter kjøleren riktig på? Det er innebygd overopphetingsbeskyttelse i de fleste nyere hovedkort, inkl. ASRock.. Den gjør at maskinen slår seg av om temperaturen på prosessoren kommer opp til en viss forhåndsinnstilt verdi. Se i BIOS om du finner et valg om det, (Det heter så vidt jeg vet UCOP på ASRock HK) og still den høyere opp.. Håper du finner ut av det.. -Sprett- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg har installert ett 10-talls socket-A system m/Q-tec kabbis og dertil hørende 300W Q-Tec.... De gangene det har vært problemer har det alltid vært inkompatible minnebrikker.. Det *kan* være PSU selvsagt, men det er altfor enkelt slik veldig mange her gjør å skylde på den.. Ett slik socket-A system trekker ikke akkurat mengder med strøm.... Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har bare opplevd lignende problem engang tidligere, og det var minnebrikkene. (Bare så det er sagt ikke på et ASROCK kort) har du satt jumperne på as rock kortet korekt. for 333 (PC3200) skal begge stå 1-2 Dersom du har gjort det sett jumperne til 266 det hjalp meg intill jeg fikk tak i nye minnebrikker. Kontormaskinen min er basert på det hovedkortet og har vært stabilt ASROCK Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Vel qtech benytter jeg ikke lengre, men har da bygget endel systemer med de, dengang de var omtrent eneste "budsjett" kabinett, og alle de maskinene surrer og går fortsatt. Har mest inntrykk av at de som er mest mot qtec egentlig bare gjentar hva de har hørt og ikke bygger det på egne erfaringer. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har mest inntrykk av at de som er mest mot qtec egentlig bare gjentar hva de har hørt og ikke bygger det på egne erfaringer. Er du dum, lærer du ikke av noens feil i det hele tatt. Er du smart, lærer du av dine egne feil. Er du vis, lærer du av andres feil. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Greit motto det da, men av de 4-5 qtec maskine jeg bygget for endel år siden har det ikke vært et eneste problem, og de surrer og går fortsatt. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Kan være at Sempron er "nyere" enn bios. Kan være minnebrikker. "Osse" har dog en løsning som ofte hjelper en til å få lagt inn Windows.(lav FSB) Dersom Ram også underklokkes er en rimelig sikker på å få i gang maskinen. Ny Bios kan kanskje være løsningen , kjenner ikke hovedkortet av egen erfaring. Nyeste drivere/bios er alltid en fordel. Et annet "hint" kan være IDE-kabler og jumper setting (master/slave). Kjøres CD/HD begge på master på samme kabel får en som regel ikke inst. OS . Endret 13. mars 2005 av 1955 Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Heihei! Hva står betegnelsen BOXED for? Når jeg ringte mpx, for å bestille maskinen sa dem at jeg ikke trengte CPU vifte, da CPU var BOXED. Dro til en kompis, han monterte ett gammalt vifte, og maskinen var i gang. Men den kom ikke så langt, når man satte inn Windows Xp cd, ville den da ikke partisjonere, men skrudde seg av. Jeg installerte nytt BIOS, og fikk foratert disken etter en del forsøk, og tilslutt fått instalellert Windows etter uttalige forsøk, mens den skrudde seg av. Jeg hadde på maskinen i noen timer nå, og plutselig skrudde den seg av. Har noen noe kur mot at den ikke skal skru seg av som en dimmer? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Jeg tenker på 2 ting som allerede er nevnt. Strømforsyning og minne. Test disse komponentene visst du ikke klarer å kjøre spesifisert normalhastighet. En annen strømforsyning og med programmet memtest86 på minnet (www.memtest.org). Husk å test med originalhastigheter på minne og eventuelt CPU. Feil på minnet er garantisak og er den mest vanligste årsaken for hyppige frysinger og restarter. BOXED betyr at CPU produktet inneholder vifte. Intel har hatt dette i mange år, men AMD har ikke hatt det så lenge. AMD tilbyr også CPU'er uten vifte. Endret 13. mars 2005 av AMD-King Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Hei igjen... Så med andre ord, så trenger jeg ikke vifte da? Lenke til kommentar
1955 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Last ned og inst. absolutt alle/nyeste bios/drivere til HK/skjermkort . Du kan også fortelle litt nærmere om CPU-viften. Kabinett/PSU og minne kan umulig utgjøre noe problem i ditt oppsett . Endret 13. mars 2005 av 1955 Lenke til kommentar
arokh Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har mest inntrykk av at de som er mest mot qtec egentlig bare gjentar hva de har hørt og ikke bygger det på egne erfaringer. Er du dum, lærer du ikke av noens feil i det hele tatt. Er du smart, lærer du av dine egne feil. Er du vis, lærer du av andres feil. Er du vis tar du hw.no-forum-folk sine feil med en stor klype salt. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Det er skrevet mangt om QTec . Men til det aktuelle oppsett er vel valget fornuftig. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Greitt nok at en skal ta andres opplevelser av 'feil' med en klype salt...med pc bygging er det jo en haug med faktorer som kan spille inn.. enig der. MEN q-tec power har en sørgelig tendens og gå litt for laft på 5V'n når de blir litt belasta.. Har opplevd det 3 - 4 ganger...Men igjen kan jo bare være uflax... Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Heihei.... Nå har jeg lastet ned det meste av drivere, så får vi se om det hjelper. Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Hei igjen! Det hjalp veldig lite, den skrur seg fortsatt av.Har noen flere glupe ideer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Ikke unormalt at du ikke får så mye tips når tråden din (nok en gang) trekker ut i enda en tåpelig Q-Tec diskusjon.. Jeg ser i tidligere postinger at din "ekspert-kamerat" syntes det var kjekt å montere ei gammel vifte.. Kan du si noe om hva slags vifte/kjøler dette er? Kan du si noe om hvilke temperaturer du kan lese av i BIOS ("Health screen")? Problemet du sliter med kan meget vel være en kjøler som er montert litt skjevt/feil.. Boxed kjøler er sannsynligvis minst like bra/bedre enn den kjøleren "eksperten" monterte... Men dette må du si noe mer om før vi kan hjelpe deg videre... Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Se om du får lånt en minnebrikke hos kameraten din, så får du også elimenrt om det er minne. Og eneste grunn til å ikke bruke boxed kjøleren er om du ønsker en mer stillegående kjøler eller skal drive med overklokking. Endret 14. mars 2005 av Osse Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Ny vifte gjorde susen.. Takker til alle som tok seg tid til å svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå