NordicDemon Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Har tenkt til å lage meg en PC og her satt opp en liste på hva jeg har lyst på, men jeg har ett spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på. Jeg har tenkt å ha denne ramen i PCen Ram Nummer 1 Men så la jeg merke til denne rammen Ram Nummer 2 Lønner det seg å kjøpe 1 pakke med RAM nummer 1 eller to pakker av RAM nummer 2? Og hvordan vil dette påvike ytelse og overklokkings muligheter? Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg vet ikke hva som er forskjellen men det dyreste må være bedre (større bundle ol) siden det er dyrere ram fra samme produsent Lenke til kommentar
JimE Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Ytelse: Ram1 Overklokking: Ram1 Hvermansen: Ram2 - Ram 1 har lavere timings enn ram 2, dvs den er raskere --> mer ytelse. - Ram 1 har også heatspreader, det gjør at den lettere "gir fra seg" varmen --> bedre overklokking. - Ram 2 derimot holder om du ikke har planer for noe ekstrem ytelse (du kan klokke prosessoren like langt om du bare bruker en divider). Så opp til deg hva du mener du trenger. Personlig ville jeg helt klart gått for Ram1 PS. Bestilte akkurat disse selv fantaCx Endret 13. mars 2005 av FantaCx Lenke til kommentar
NordicDemon Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Takk for svaret, men jeg har ikke fått svar på den andre tingen jeg lurte på. Hvor mye raskere blir sytemet med 2 gigabyte av RAM 2 kontra 1 gigabyte av RAM 1? Lenke til kommentar
mr_menace Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 har billig-ram selv, anbefaler det ikke (p.s. hva er en divider??) Lenke til kommentar
JimE Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Trur nok ikke du vil merke så stor ytelses økning i generel bruk. For harddisken er ofte flaskehalsen i systemet. Men i programmer/spill som bruker mye ram i for eks loadinga vil det gå en del fortere. Har ingen formel eller vettu % svar på hvor fort, men der vil du nok merke det. Så det du må gjøre er å finne ut hva du krever av pcn? Driver du med film redigering/spilling/etc.? 1Gb holder nok, med mindre du driver med tung 3D, eller redigering/animasjon. mr_menace: en divider er en innstilling i BIOS (også kjent som "set Ram frequency to pc320..."). Det den gjør er at den setter ned mhz'en på rammen kontra cpu/fsb. Eksempel: Fsb = 250, med divider 5:4 (Cpu:ram) vil det da gjøre at ram'en kjører 200mhz (men siden mhzen skal ganges med 2: 400Mhz - PC3200) samtidig som cpu'n kan kjøre på 250 (x multiplikatoren). fantaCx Endret 14. mars 2005 av FantaCx Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Hvis du skal bygge en spill-pc, ville jeg ha kjøpt den billigste ram'en, og brukt det du sparer, ekstra på skjermkort. Lenke til kommentar
NordicDemon Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Hmm..... Jeg kjører en del tung 3D rendering (3DS Max 6) så jeg burde gå for 2 stk av RAM 2 eller er ytelses forskjellen minimal? RAM 1 er vel bedre til overklokking av CPU eller har ikke det noe å si hvis du bruker divider? Lenke til kommentar
Thel Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 jeg mener å ha lest at Intel er best på rask ram(les mhz) og amd ha stramme timings! Er dog ikke sikker på påstanden.. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Har Ram nr. 2, de klarer 242mhz. Det er ikke så verst mener jeg... Men det er ikke 2-2-2-5 vare... Endret 17. mars 2005 av RCP-88 Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Driver selv å skal kjøpe RAM.....+ HK + CPU Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe CPU: Pentium 4 3.2GHz PC800 Socket 478, 1MB, Prescott Regner med å kjøre to WD Raptor 74.4 GB i raid 0 Skal ha vannkjøling på CPU, GPU, Chipsett, Strømforsyning og Raptor HDDene. Som nevnt over så har jeg lest mye bra om denne rammen. Corsair TWINX1024-4400C25) Men kom over denne GEIL rammen som jeg har lest mye bra om.... Eller så har vi denne da....., men den er noe billigere...(Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs ) men der den såå mye dårligere?? denne har vi også.... , men den koster jo bare litt mindre enn denne :Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM , så den 150 lappen er vel ikke så mye ekstra..... Planlegger å klokke så mye systemet tåler.... Noen med tips/erfaringer på dette?? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 jeg har 2 pakker av disse, og jeg er rimelig fornøyd... merket forskjell i spill (hl2 o.l) etter at jeg oppgraderte fra 1gig til 2gig... rammen suger jo i seg selv men... greit nok for meg.. Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har også tenkt på litt billigere RAM, men har forsket og lest at skal du klokke bør man ha en kvalitets RAM. Driver ikke så mye med spill, men litt hl2 og splintercell ++ går da i ny og ne... Bruker mest til videoredigering, har et Gainward GF6600 GT Golden Sample som jeg ikke skal bytte ut. Skal jo kjøle dette med vann.... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 da hadde jeg klart gått for dyrt ram... ordentlige saker... Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Ja, etter atskillige timer på nettet og studert tester og bruker komentarer var jeg vel godt inne på tanken Skal jo klokke opp og rammen har jo masse å si.... Link til post vedrørende vannkjøling til oppsettet mitt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå