bujk Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Har et problem med pcen til moren min om dagen, maskinen virker veldig ustabil, henger seg i IE og kræsjer av og til. i dag har jeg tatt å formatert pcen 3 ganger!!! så jeg begynner å lure på om det er noe med maskinvare å gjøre, hvordan kan jeg få sjekket om HD og ram er i orden?? evt om det er mulig å få sjekket hele maskinens stabilitet? Finnes det noe programvare for dette? evt andre måter? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Første du bør gjøre er å rengjøre den for støv rundt luftinntakk / uttak og cpu vifte/kjøler .(ref. overopphetning) Teste minne kan du gjøre med memtest86 ( www.memtest86.com ) Ved de fleste ustabiliteter er det tre ting som går igjen . Varme Sviktende PSU Minne Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Har et problem med pcen til moren min om dagen, maskinen virker veldig ustabil, henger seg i IE og kræsjer av og til. i dag har jeg tatt å formatert pcen 3 ganger!!! så jeg begynner å lure på om det er noe med maskinvare å gjøre, hvordan kan jeg få sjekket om HD og ram er i orden?? evt om det er mulig å få sjekket hele maskinens stabilitet? Finnes det noe programvare for dette? evt andre måter? Har samme problem her, du kan vell bruke Prime95, men får det ikke til å funke jeg ihvertfall Har startet en tråd om hvordan man bruker prime95, men ingen svar til nå Sjekk her..! Endret 12. mars 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
bujk Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Har hatt den pcen vel 2 år nå, aldri hatt noe problem med varme, eller PSU, skiftet RAM brikke for 2-3 mnd siden da den gamle tok kvelden.... Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Har du sjekket alle vifter osv. for støv? Har du overklokket? Lenke til kommentar
bujk Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Har ikke sjekket maskinen for støv å sånt nei, maskinen har aldri vært overklokket. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Først så åpner du maskinen og sjekker for støv... Ta frem støvsugeren(ikke ha strøm på maskinen) og rengjør maskinen.. Sjekk Prosessor kjøleren.er den full i støv demonterer du den og rengjør den.. Hjelper ikke dette så prøver du som nevnt prøv med memtest86.. Sjekk og kondensatorene på HKet om dem har sprukket i toppen og begynt å lekke.. Endret 12. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Først så åpner du maskinen og sjekker for støv...Ta frem støvsugeren(ikke ha strøm på maskinen) og rengjør maskinen.. Sjekk Prosessor kjøleren.er den full i støv demonterer du den og rengjør den.. Hjelper ikke dette så prøver du som nevnt prøv med memtest86.. Sjekk og kondensatorene på HKet om dem har sprukket i toppen og begynt å lekke.. Hvordan ser kondensatoren ut? Kan man ikke bruke prime95? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Hvordan ser kondensatoren ut? Runde og ca 2cm høye, og det er en god del av dem. Endret 12. mars 2005 av hertugen Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Hvordan ser kondensatoren ut? Runde og ca 2cm høye, og det er en god del av dem. En av dem har ihvertfall begynt å lekke hos meg, en som står ganske nerme cpuen, så bare en dag at det lå sånn hvit syre rundt dn.... Går det ikke ann å fikse det med kondensatoren? Men kan jeg bruke Prime95 å teste om pcen er stabil? Edit: Den som lekker hos meg er ihvertfall mye mindre enn de på bildet... Og den er ikke sprukket, lekker kun... Endret 13. mars 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hvordan ser kondensatoren ut? Di til høyre er ok mens dem til venstre er sprukket ser du.. Kommer gjerne en svart gørr ut av dem Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Men kan jeg bruke Prime95 å teste om pcen er stabil? Ja du kan det men ser ikke helt poenget med det... Funker maskinen din,så funker den..har du problemer så kan du bytte kondensatoren selv men det er ikke så dyrt å kjøpe et nytt hk feks. demo kort hos komplett som antaglig er bedre enn det du har for en billig penge. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hvis toppen på en eller flere kondensatorer buler (eller lekker) er de ødelagt. Da oppleves PC'n som ustabil eller totalt ødelagt. Har vært borti dette flere ganger. Da må hovedkort byttes ut, men det går sikkert an å få fatt i konensatorer med samme spesifikasjon og lodde disse selv. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) okey, bestilte nettop Abit AI7 hos netshop Men problemet er at det hovedkortet jeg har nå skal faren min ha, men hvis dere mener det er enkelt å sjifte kondensator(en/ene) så kan jeg allti prøve på det, går elektro så får sikker lett tak i nye... Edit: Se på bildet, det er en sånnen som lekker hos mg. Endret 13. mars 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Skriv opp din maskin vare.... Litt lettare for dei som skal komme med idear for kva som kan vere gale... Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Skriv opp din maskin vare.... Litt lettare for dei som skal komme med idear for kva som kan vere gale... Hvorfor det, det er jo lekasje på hovedkortet og det er vell det som er problemet tenker jeg mg... Aopen AX4B 533-pro Pentium 4 2,53Ghz Westerndigital 120Gb osv... akasa 460 Strømforsyner 1024 ddr ram Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 okey, bestilte nettop Abit AI7 hos netshop Men problemet er at det hovedkortet jeg har nå skal faren min ha, men hvis dere mener det er enkelt å sjifte kondensator(en/ene) så kan jeg allti prøve på det, går elektro så får sikker lett tak i nye... Edit: Se på bildet, det er en sånnen som lekker hos mg. Går fint det.. Bare husk å sett den samme vei... pluss og minus Lenke til kommentar
bujk Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Nå har jeg avinstallert SP2 og maskinen funker som den skal "tror" jeg. Syns det var litt merkelig at SP2 skal ha noe å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå