Gå til innhold

Etiske sider ved bilderedigering?

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe:

Hvis man tar et bilde av en venn/venninne/kjæreste/kamerat/kone/barn, er det feil å redigere bildet hvis det skal skrives ut eller på noen annen måte vises frem? I så fall: Hva er riktig og med hvem kan man gjøre det?

Er det rett å justere fargebalansen for å få bildet til å se bedre ut? Er det lov å fjerne et hårstrå som har blåst sånn at det går som en irriterende strek over ansiktet? Kan man retusjere en kvise uten at vedkommende føler det som at han/hun ikke er bra nok som han/hun er? Kan man airbrushe bort rynker eller gjøre tennene hvitere?

Og hvis det gjelder noen uskrevne regler for dette, hvem gjelder det for? Er det like akseptert å retusjere en kvise på en 14-åring man var i konfirmasjonen til som det er å gjøre det samme med dama? Er det mer/mindre riktig hvis man ikke sier noe om det?

Og for dere som kommer til å spørre:

Nei, jeg kommer ikke krypende til dere for aksept for at jeg har airbrusha dama og gjort puppene hennes større, eller på noen annen måte driti meg ut, spørsmålet bare datt ned i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ser jeg ingenting i veien for å redigere bildene for å få de til å se bedre ut. Man trenger selvfølgelig ikke rette på "imperfeksjonene" til vennene sine på alle feriebildene, men tar man et portrettfotografi av noen som tilfeldigvis hadde en stygg kvise på nesa akkurat den dagen ser jeg ikke problemet med å fjerne det etterpå.

Og å forandre fargebalanse og fjerne hårstrå og lignende er såpass fototekniske forbedringer at det neppe vil støte noen, men utvilsomt gjøre bildene mye bedre.

Fotomodeller ser aldri så bra ut i virkeligheten som de gjør på bilder heller, så litt juksing med bildene syns jeg vi vanlige dødelige godt kan tillate oss også.

Og sist men ikke minst er jo en av de største fordelene med digitalfotografering nettopp de gode mulighetene for å forbedre bildene etterpå. En mulighet man ikke bør la gå fra seg :D

Lenke til kommentar

Helt siden fotografiens barndom har mye tid vært brukt i mørkerommet for å forbedre og forandre bilder. Det er vanlig og har alltid vært vanlig.

Det avgjørende punktet er hvordan du presenterer bildet, hvis du legger inn en ny himmel på et bilde og presenterer det som dokumentarisk så blir det feil. Ikke fordi det er feil å manipulere et bilde, men fordi det blir fremstilt som noe annet enn det er.

Lenke til kommentar

Den juridiske siden av dette mener jeg å huske fra en tidligere diskusjon her på Akam berører offentliggjøring av bildene hvor det i en eller annen forskrift eller lov er skrevet at personer som kan identifiseres, og ikke inngår i en større gruppe hvor det åpenbart ikke er ønske om å avbilde enkeltpersoner, må gi sitt samtykke. "Offentlige personer" avbildes jo stadig, sannsynligvis uten eksplisitt samtykke, så det må være en masse unntak fra denne regelen. Men jeg kan sverge på at det ikke står noe i den samme forskriften om at man ikke har lov til å redigere eller manipulere med bildene. Det finnes sikkert flinke jurister her på Akam som kan gi en presis forklaring av dette.

Grensen for hva som er etisk korrekt må helt sikkert ha med sammenhengen redigeringen gjøres i. Tror ikke dette kan besvares helt enkelt. Fjerner du kvisene til broren din på et bilde han vil gi en jente han er interessert i så blir sikkert broren din glad, men jenta kan bli fryktelig skuffet når sannheten kommer for en dag...

Lenke til kommentar
Fjerner du kvisene til broren din på et bilde han vil gi en jente han er interessert i så blir sikkert broren din glad, men jenta kan bli fryktelig skuffet når sannheten kommer for en dag...

:) Godt poeng.

Men så lenge vedkommende gir deg tillatelse til å manipulere et bilde av seg selv, burde det vel i grunn ikke være noen videre komplikasjoner?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg syns det er morsomt å fornadre ting på mennesker slik at de blir "finere".

Men som sagt skal ikke gjøre bildet slik at man nesten ikke gjennkjenner personen fordi han/hun har blitt så utrulig mye penere på bilde enn i virkeligheten :nei: og så si at det virkelige bildet er ekte og umanipulert. Er vell mange som gjør slikt i f.eks. kontaktannonser på internett!?

:hmm: Vet ikke , men kanskje.

Lenke til kommentar

Hehe, dama ble kjempeglad da jeg "fiksa" på utseende hennes.

Egentlig var hun missfornøyd med hvordan hun så ut på bilde, men etter litt "kvise" fjerning og blå'ere øyne syns hun bilde ble kjempefint. Faktisk så fornøyd at jeg måtte skrive det ut til henne. (Var et bilde av henne og min sønn).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...