abcde Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Hei.. Har akkurat bygget meg ny pc. Alt fungerer utmerket, men jeg synes den støyer for mye (som forventet ). Derfor lurer jeg på om noen har gode tips til kabinettvifter, CPU vifte, vifte til skjermkort og kanskje en ny vifte til strømforsyningen. Jeg kommer nok til å bruke pcen i overklokket tilstand for det meste av tiden, men regner med at det går an å få en stille pc allikevel Utstyrsliste: Intel Pentium 4 530J 3.0 GHz Socket LGA775, 1MB cache, BOXED Asus P5AD2-E Premium Hovedkort S775 I925XE,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 Corsair TWIN2X 5400PRO DDR2, 1024MB Kit w/two matched CM2X512-5400C4PRO Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM Asus EN6600GT GeForce 6600GT 128MB PCI-E PCI Express, Tv-Out/DVI-I, Retail Beantech Igloo 4 Miditower, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) Fortron/Source Strømforsyning ATX rev2 350W 120mm, 24pin,SATA Kabinettet har 3 80mm vifter. To stk foran og en bak. Strømforsyningen har en 120mm vifte tror jeg. Tar imot alle rådmed stor takk Endret 13. mars 2005 av abcde Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Først og fremst så lønner det seg å finne ut hva som virkelig støyer. Og med stille, mener du da MEGET stille, litt lyd ifra luft som flytter seg etc.? En viftestyring er alltid kjekt å ha når man vil ha en stille PC. Jeg anbefaler da denne . Når det gjelder vifter, skal du ha 80mm vifter, siden det er det som er i kabinettet fra før, eller skal du modde kabinettet, slik at det kan få plass til 120mm vifter? (120mm vifter bråker generelt mindre en 80mm siden de da flytter mer luft i henhold til RPM). Disse 80mm viftene ifra Papst kan du evt kjøpe, og koble de til viftestyringen. Når du gamer, eller spiller musikk kan du skru de opp til full hastighet, og når du skal slappe av etc skrur du de ned. (Kan du forresten også gjøre med de nårværende viftene). Denne kan vel brukes som GPU kjøler hvis du mener den nåværende viften støyer. Og denne kan du f.eks bruke som CPU kjøler, hvis du ikke invisterer i en vannavkjøling. Jeg bruker selv Big Water settet som er kjøpt på mpx.no til under 600 kroner. Er meget fornøyd med det settet hittil iallefall. (Støy og temp). Generelt om vifter. Jo mindre dB(A) det er på den, jo mindre støyer den. Jo mer luft den flytter, jo kjøligere blir det. Håper jeg hjalp deg litt iallefall Lenke til kommentar
abcde Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Takker for gode svar Men lurer på et par ting angående viftene. Hvis jeg kjøper de viftene du nevner som har en støy på 26dB og bruker disse på viftestyringen, er det da mulig å regulere fra 0 dB til 26dB? Er det lett gjort å skifte vifta i strømforsyningen? Er det mulig å skru av leds på viftestyringen? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 En vifte på 0dB snurrer ikke. Hvis du skifter vifte i PSUen mister du garantien. Lenke til kommentar
abcde Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Ok, men hvor lavt er det mulig å skru viftene med viftestyring? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Ok, men hvor lavt er det mulig å skru viftene med viftestyring? F.eks. Trinnløs regulering fra 5V (eller7V) til 12V http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1994 Kommer helt an på hvor mye viften støyer fra utgangspunktet. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Med den viftestyringen jeg linket til i første post, så kan du regulere viftene ifra 0 - 12V (Altså full hastighet til null hastighet (AV)). Du kan fjerne LED'sene ved å ta de ut fra hullene sine. "Plug & Play". Hvor mye du kan regulere viftene avhenger av hvordan viftestyringen er oppbygd. Noen viftestyringer kan du f.eks regulere viftene fra 5 - 11 V osv. Det er ikke vanskelig å bytte vifte i en PSU, men som Fur sier, så mister du da garantien. Endret 13. mars 2005 av Moltrez Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Jeg ville frarådet om å bytte vifte i den strømforsyningen, med ditt oppsett i overklokket tilstand vil strømforsyninen fort kunne oppnå bortimot full output. Noe som gir mye varme som må fjernes. En mindre/stillgående vifte vil muligens ikke gi tistrekkelig med kjøling.. Endret 13. mars 2005 av Pritorian Lenke til kommentar
jeyjey88 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 som gpu kjøler ville jeg heller satset på Arctic cooling vifte her som den som det er linket til!! Har ensann til mitt skjermkort, fungerer som is, nesten ihvertfall. Den blåser ut luft fra kabinettet som den har brukt, og som erfaring vet jeg 6600GT kort får høy temp. Kjører den vifta på mitt X800 kort me core 520 og memory 560, ligger stabilt på 32 grader. Anbefales!!!!! Tempen min sank 15-20 grader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå