haingodegamle Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 x850xt burde da være inne i noen butikker... Jeg sitter nå her med mitt ihvertfall, og var flere på lager da jeg kjøpte det. Var på datakjeden i Bergen forøvrig.. Lenke til kommentar
Soho Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 x850xt burde da være inne i noen butikker... Jeg sitter nå her med mitt ihvertfall, og var flere på lager da jeg kjøpte det. Var på datakjeden i Bergen forøvrig.. Det er ikke snakk om x850xt, men x850xt PE. Dessuten, hadde det vært snakk om x850xt ville jeg i hvert fall valgt x800xt pe. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Asus skjermkortet er sikert greit det, men personlig hadde jeg aldri betalt opptil 1000kr mer for et par mhz ekstra på rammen.. Når det gjelder HK, så ville jeg ha kjøpt et ultra kort og ikke sli hvis du skal kjøpe ati skjermkort.. Da sparer du litt penger iallefall... Jeg støtter også valget ditt av et x850xt pe, det er det skjermkortet som gir mest for penga i high end.. Om det følger med dvi kabel på skjermen er vel det eneste du kan være litt obs på.. Jeg hadde også valgt tagan foran mist... Jeg synes mist virker litt pinglete bygd, men tagan er den mest massive tyngste psu jeg har vert borti, virker som om det er velig god byggkvalitet på den... Ellers vil jeg bare si lykke til, skulle ønske jeg hadde så mye cash Lenke til kommentar
smy Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 vil anbefal 3200+ heller og klokke litt heller Lenke til kommentar
-x- Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Harddisk:Western Digital Raptor 74GB -- kr 1.490,- http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122429&view=detailed //Her blir det fart i sakene! //Tror dere at det er nødvendig med kjøling for å holde temperaturen nede? Det er ikke noen vits i og kjøle ned harddisken. Du burde sette til enda en annen harddisk på 200 Gb eller noe. Det er alltid en god idé å kjøle diskene. Kanskje en "glemt" komponent av mange på kjølefronten, men faktum er at mange av de nye, raske diskene produserer MYE varme. Diskene er kanskje en av de få slitasjedelene på PC'n, og de har en begrenset levetid - god kjøling forlenger levetiden. Ikke sikkert du trenger en egen vifte, men plasser disken så luft får passere fritt rundt den. Gjerne slik at viftene som trekker luften ut av kabninettet ditt trekker lufta forbi diskene. I mitt Chieftec Dragon kabinett er diskene plassert rett bak luftinntaket nede på fronten av kabinettet, noe som gir tilstrekkelig luftstrøm til å senke temp'en betydelig. Jeg er litt paranoid på HD-krash siden jeg har kjip erfaring med dette fra før, så jeg satt en saktegående 80mm vifte i fronten av kabinettet for å bedre luftatrømmen ytterligere. Denne vifta støyer ikke nevneverdig, men bedrer luftstrømmen i kabinettet ganske mye. Det verste du kan gjøre er å klemme en 10000rpm disk som raptoren mellom en 250gig'er og feks en cd/dvd-spiller. Da blir det fort litt hett :-) Ja, tusen takk for tips! Jeg kommer nok til å passe på å ha god plass mellom harddisken og DVD-brenneren. Uansette, kabinettet har tre inkluderte vifter, men plass til 5, derfor kjøper jeg to PAPST-vifter i tillegg. Jeg håper jeg har nok kjøling, eller...? De viftene flytter garantert nok luft, men tenk på HVOR og HVORDAN de flytter luft. Normalt er det best med en luftstrøm inn nede på fronten og ut bak oppe ved poweret. Med det i bakhodet bør du bunte sammen kabler og slikt på en måte som hjelper en slik luftstrøm, kanskje tette enkelte viftehull som ikke er i bruk osv. Har du to viftehull bak, men bare bruker det ene bør du tette det som ikke er i bruk med en bred, klar plasttape eller noe. Fester du tapen på innsiden ser det slett ikke ille ut heller. Samme gjelder viftehull i sidedøra. Hvis diskene i kabinettet du vurderer festes som i mitt, dvs nede rett bak luftinntaket klarer du deg sikkert fint. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Harddisk:Western Digital Raptor 74GB -- kr 1.490,- http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122429&view=detailed //Her blir det fart i sakene! //Tror dere at det er nødvendig med kjøling for å holde temperaturen nede? Det er ikke noen vits i og kjøle ned harddisken. Du burde sette til enda en annen harddisk på 200 Gb eller noe. Det er alltid en god idé å kjøle diskene. Kanskje en "glemt" komponent av mange på kjølefronten, men faktum er at mange av de nye, raske diskene produserer MYE varme. Diskene er kanskje en av de få slitasjedelene på PC'n, og de har en begrenset levetid - god kjøling forlenger levetiden. Ikke sikkert du trenger en egen vifte, men plasser disken så luft får passere fritt rundt den. Gjerne slik at viftene som trekker luften ut av kabninettet ditt trekker lufta forbi diskene. I mitt Chieftec Dragon kabinett er diskene plassert rett bak luftinntaket nede på fronten av kabinettet, noe som gir tilstrekkelig luftstrøm til å senke temp'en betydelig. Jeg er litt paranoid på HD-krash siden jeg har kjip erfaring med dette fra før, så jeg satt en saktegående 80mm vifte i fronten av kabinettet for å bedre luftatrømmen ytterligere. Denne vifta støyer ikke nevneverdig, men bedrer luftstrømmen i kabinettet ganske mye. Det verste du kan gjøre er å klemme en 10000rpm disk som raptoren mellom en 250gig'er og feks en cd/dvd-spiller. Da blir det fort litt hett :-) Ja, tusen takk for tips! Jeg kommer nok til å passe på å ha god plass mellom harddisken og DVD-brenneren. Uansette, kabinettet har tre inkluderte vifter, men plass til 5, derfor kjøper jeg to PAPST-vifter i tillegg. Jeg håper jeg har nok kjøling, eller...? De viftene flytter garantert nok luft, men tenk på HVOR og HVORDAN de flytter luft. Normalt er det best med en luftstrøm inn nede på fronten og ut bak oppe ved poweret. Med det i bakhodet bør du bunte sammen kabler og slikt på en måte som hjelper en slik luftstrøm, kanskje tette enkelte viftehull som ikke er i bruk osv. Har du to viftehull bak, men bare bruker det ene bør du tette det som ikke er i bruk med en bred, klar plasttape eller noe. Fester du tapen på innsiden ser det slett ikke ille ut heller. Samme gjelder viftehull i sidedøra. Hvis diskene i kabinettet du vurderer festes som i mitt, dvs nede rett bak luftinntaket klarer du deg sikkert fint. OK. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, så kan du eller noen andre ta en nærmere kikk på det kabinettet og si om de tror jeg får nok kjøling til Raptoren med de to ekstra kabinettviftene? De testene jeg fant av det Raidmax-kabinettet var meget positive. Begge testene ga kabinettet høy karakter samt de la til et slikt "Recomended by ..."-bilde. Endret 13. mars 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Hva er flaskehalsen i dette systemet? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Hva er flaskehalsen i dette systemet? RAM, CPU og OS. Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 skal du virkelig ha kabinettvifter som bråker med 37 db sammen med raptorene og en del andre deler så må jo dette høres ut som en flymotor. Skaff deg stillere vifter og hvis dette blir lite luftstrøm så skaff deg større eller flere vifter bare dem er stille PAPST har 12 db vifter i 80 mm størrelse og de burde være bedre håper du tenker på lyd også når du bestiller deler for det er surt å komme hjem med en flymotor når du har nettopp kjøpt en slik kickass maskin Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Hva er flaskehalsen i dette systemet? RAM, CPU og OS. Prosessoren kunne jeg tenke meg, ja, men hva er gale med RAM-en? Har ikke den svært god ytelse? Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 skal du virkelig ha kabinettvifter som bråker med 37 db sammen med raptorene og en del andre deler så må jo dette høres ut som en flymotor. Skaff deg stillere vifter og hvis dette blir lite luftstrøm så skaff deg større eller flere vifter bare dem er stille PAPST har 12 db vifter i 80 mm størrelse og de burde være bedre håper du tenker på lyd også når du bestiller deler for det er surt å komme hjem med en flymotor når du har nettopp kjøpt en slik kickass maskin Ja, jeg vet det kommer til å bråke noe så inni hæ******* j*****, men jeg har hodetelefon med innebygget hørselsvern. Jeg hadde faktisk i utgangspunktet satt opp denne lista med to PAPST 12 dB-vifter, men det var noen her i tråden som rådet meg til å skaffe sterkere, ettersom de kom til å bli for svake i dette systemet. Og jeg kan ikke skaffe meg flere vifter når jeg har kjøpt de to, for det er ikke plass til flere enn 3 (1 medfølger kabinettet). Men takk for tips, både hotstian og Joggi. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Hva er flaskehalsen i dette systemet? RAM, CPU og OS. Prosessoren kunne jeg tenke meg, ja, men hva er gale med RAM-en? Har ikke den svært god ytelse? jo, men 1GB er litt lite. hva med en 512MB brikke til? Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Hva er flaskehalsen i dette systemet? RAM, CPU og OS. Prosessoren kunne jeg tenke meg, ja, men hva er gale med RAM-en? Har ikke den svært god ytelse? jo, men 1GB er litt lite. hva med en 512MB brikke til? 1 GB holder for meg en god stund. Jeg spiller tross alt ikke flere spill på en gang. Men jeg kommer nok til å oppgradere når det blir behov for det. Du, Joggi, var jo en av de som rådet meg til å skaffe kraftigere kabinettvifter. Og nå vil du ha de svake kabinettviftene tilbake på lista??? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) jo, men 1GB er litt lite.hva med en 512MB brikke til? Du er klar over at minnekontrolleren ikke støtter bruk av mer en 2 dimms i dual ved 400mhz og 1T sant?? 1gb holder i lange baner.. Hvis vedkommene skal klokke ser jeg heller ikke noen svakheter i cpuen.. Endret 16. april 2005 av un0kai Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Finn en mellomting mellom 37dB og 12dB da, 20-25 burde være ok. Edit: 37dB kommer du til å iritere deg over om du ikke liker støy. Endret 16. april 2005 av ChRiStiAn^ Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Du, Joggi, var jo en av de som rådet meg til å skaffe kraftigere kabinettvifter. Og nå vil du ha de svake kabinettviftene tilbake på lista??? jo men jeg husker ikke helt hva jeg sa da men 1 vifte (den som følger med) kan kanskje bli litt i minste laget. Men å sette inn 2 stk 37 db vifter må være litt i det drøyeste laget med tanke på lyd Ser at kabinettet bare støtter 80mm vifter så sett i 2 stk 12, 19 eller 21 db vifter bør gjøre susen PAPST har bra utvalg i støysvake vifter 1 PSU med en 120mm vifte som blåser ned mot cpu hjelper også er ikke sikker i farten på om den psu du har valgt gjør det men regner med det Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Okey, takk. Jeg skal ta en kikk etter en mellomting når det gjelder kabinettvifter. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Mht overklokking og "mye for pengene". Jeg har klokket en pentium4 3.0 til 3.6. Kjøling for å klare dette: BigWater til 500,- (kjøpt i julekalenderen på hw.no) Prisforskjellen mellom en 3.0 og en 3.6ghz p4 er 2000,-. You do the math! DrE Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Nei du, det blir noe Intel-system her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå