Gå til innhold

Bygge spille-PC til kr 19.616,-

Anbefalte innlegg

Ikke velg Asus skjermkort. Betaler mye for absolutt ingenting. Velg en annen leverandør som gir samme vare for 1000 spenn billigere. Så vil jeg si at du bør kjøpe deg Lian Li kabinett, ihvertfall et fetere enn hva du har valgt der. Så burde du velge SilenX vifter og Benq FP937s+ skjermen(har den selv). Så ville jeg valgt et annet hovedkort og en annen PSU. :roll:

Oisann, ble litt av hvert det :p Dine penger så du får bruke de på hva du vil :!:

Hvorfor skal han velge et annet hovedkort og PSU? De han har satt opp der er fabelaktige :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg funderer litt på disse RAM-brikkene også, men er ikke helt sikker på om en latency på 2-2-2-5-1 er bedre enn 2-2-2-5. Jeg har alltid trodd at 2-2-2-5 var det beste man kunne oppdrive av RAM-latency, men er det noen som vet noe konkret om det?

Lenke til kommentar
Jeg funderer litt på disse RAM-brikkene også, men er ikke helt sikker på om en latency på 2-2-2-5-1 er bedre enn 2-2-2-5. Jeg har alltid trodd at 2-2-2-5 var det beste man kunne oppdrive av RAM-latency, men er det noen som vet noe konkret om det?

Hold deg til OCZ, har selv 512mb Platinum rev.2, klokker konge!!

Det er forresten en test av de brikkene på overklokking.no....

Lenke til kommentar

Hold deg til OCZ, har selv 512mb Platinum rev.2, klokker konge!!

Det er forresten en test av de brikkene på overklokking.no....

OK, takk! Fint å vite. :)

Folkens, hva er egentlig gale med den strømforsyningen?

Trepolet strømkabel har jeg i fra før, IDE-kabler og S-ATA-kabler følger med hovedkortet. Er det noe kabler eller noe jeg behøver, men som ikke følger med noen av komponentene? Det er slikt jeg har veldig, veldig liten lyst til å finne ut først når jeg skal i gang med å bygge. :ermm:

Lenke til kommentar

Vel, hva PSU angår så kan jeg jo nevne at jeg har en Tagan 480W selv, og jeg har lest mye gode ord om den før jeg valgte å kjøpe den. Dette av den enkle grunn at man ikke skal stole blindt på dette >> W << tegnet. Er mange som skryter litt for mye av hva PSU'en faktisk klarer å levere av maks effekt. Min PSU har jeg lest flere steder at leverer ganske så nærme hva "True Power" er og selvom det står 20W mindre på min, så leverer den kanskje mer enn hva den MIST'en gjør. I tillegg liker jeg ikke MIST enkelt og greit, men det at jeg ikke liker det er ikke utslagsgivende faktor i mitt utsagn her.

Så når det kommer til hovedkort, correct me if I'm wrong, du skriver at du har lest en del om folk som har hatt mye tull med det kortet. Det er som å ta en oppkjøring med bind for øya å håpe på at ting går bra ? Hvorfor ikke velge noe annet i tilsvarende prisklasse hvor du heller finner masse gode ord :thumbup:

For all del, mine ord er mine egne meninger om hva jeg selv ville gjort, så gjør hva du selv ønsker. Du ville jo ha andres synspunkter, og dette er da mine :yes:

Lenke til kommentar
OK, jeg skal få sett meg etter noen andre kabinettvifter. Slike råd er viktige. :yes:

Mange har reagert på at den lille harddisken: Faktisk behøver jeg ikke mer plass. Jeg har ikke mange spill, programmer eller film, men krevende er spillene.

Tusen takk for alle tips! Det har virkelig gått unna her i natt, ser jeg. :D

Hvorfor mener enkelte av dere at jeg bør gå for en bedre PSU? Er ikke den god nok, eller? Det der med dual/single channel-minne, hvordan kan jeg vite hva som er hva? Står det i spesifikkasjonene?

Det sa jeg og da jeg kjøpte en 120gb for snart et år siden, men tro meg, den blir fort full!

asus kort til 5200 ? det er penger ut av vinduet, gå for et vanlig X850XT til 1000 kr mindre og en større/ekstra harddisk..

Lenke til kommentar
Vel, hva PSU angår så kan jeg jo nevne at jeg har en Tagan 480W selv, og jeg har lest mye gode ord om den før jeg valgte å kjøpe den. Dette av den enkle grunn at man ikke skal stole blindt på dette >> W << tegnet. Er mange som skryter litt for mye av hva PSU'en faktisk klarer å levere av maks effekt. Min PSU har jeg lest flere steder at leverer ganske så nærme hva "True Power" er og selvom det står 20W mindre på min, så leverer den kanskje mer enn hva den MIST'en gjør. I tillegg liker jeg ikke MIST enkelt og greit, men det at jeg ikke liker det er ikke utslagsgivende faktor i mitt utsagn her.

Så når det kommer til hovedkort, correct me if I'm wrong, du skriver at du har lest en del om folk som har hatt mye tull med det kortet. Det er som å ta en oppkjøring med bind for øya å håpe på at ting går bra ? Hvorfor ikke velge noe annet i tilsvarende prisklasse hvor du heller finner masse gode ord :thumbup:

For all del, mine ord er mine egne meninger om hva jeg selv ville gjort, så gjør hva du selv ønsker. Du ville jo ha andres synspunkter, og dette er da mine :yes:

Ja, jo, jeg tror jeg går tilbake til Asus A8N-SLI Deluxe. Det har vært mange gode ord rundt den. Jeg vil jo helst ikke ta noen sjanser når det er så mye penger med i spillet, og det er jo også den første gangen jeg skal bygge PC alene helt fra bunnen av. :hmm:

Lenke til kommentar
OK, jeg skal få sett meg etter noen andre kabinettvifter. Slike råd er viktige. :yes:

Mange har reagert på at den lille harddisken: Faktisk behøver jeg ikke mer plass. Jeg har ikke mange spill, programmer eller film, men krevende er spillene.

Tusen takk for alle tips! Det har virkelig gått unna her i natt, ser jeg. :D

Hvorfor mener enkelte av dere at jeg bør gå for en bedre PSU? Er ikke den god nok, eller? Det der med dual/single channel-minne, hvordan kan jeg vite hva som er hva? Står det i spesifikkasjonene?

Det sa jeg og da jeg kjøpte en 120gb for snart et år siden, men tro meg, den blir fort full!

asus kort til 5200 ? det er penger ut av vinduet, gå for et vanlig X850XT til 1000 kr mindre og en større/ekstra harddisk..

Asus-kortet har mye høyere klokkefrekvens på minnet - 1.18 GHz om jeg ikke husker feil. Det spiller godt inn på ytelsen.

Lenke til kommentar

Microplex.no har faktisk vært med å bestemme komponenter o.l i MIST PUS'en.

Den skal være rimelig bar altså.... Microplex.no er kjent for å kun ta inn varer av meget god kvalitiet. Når microplex.no anbefaler MIXT'en på sidene sine tror jeg at dette er noe av det beste man kan få for 900kr i dag. Viften er også meget stille, nærmest lydløs, med mindre det er meget varm i kabinettet (temp.styrt).

Jeg skal i hvert fall kjøpe denne, er ikke i tvil.

PS: Det er forressten en stor tråd om MIST'en her i foumet, startet av Snekker'n. Gidder ikke å finne url. Bruk søkefunksjonen...

Lenke til kommentar

Hvis han skal gå for x850xt så kan han heller gå for x800xt pe. Bedre kort.

Lenke til kommentar
Harddisk:

Western Digital Raptor 74GB -- kr 1.490,-

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122429&view=detailed

//Her blir det fart i sakene! :w00t:

//Tror dere at det er nødvendig med kjøling for å holde temperaturen nede? :hmm:

Det er ikke noen vits i og kjøle ned harddisken. Du burde sette til enda en annen harddisk på 200 Gb eller noe.

Det er alltid en god idé å kjøle diskene. Kanskje en "glemt" komponent av mange på kjølefronten, men faktum er at mange av de nye, raske diskene produserer MYE varme. Diskene er kanskje en av de få slitasjedelene på PC'n, og de har en begrenset levetid - god kjøling forlenger levetiden.

Ikke sikkert du trenger en egen vifte, men plasser disken så luft får passere fritt rundt den. Gjerne slik at viftene som trekker luften ut av kabninettet ditt trekker lufta forbi diskene.

I mitt Chieftec Dragon kabinett er diskene plassert rett bak luftinntaket nede på fronten av kabinettet, noe som gir tilstrekkelig luftstrøm til å senke temp'en betydelig. Jeg er litt paranoid på HD-krash siden jeg har kjip erfaring med dette fra før, så jeg satt en saktegående 80mm vifte i fronten av kabinettet for å bedre luftatrømmen ytterligere. Denne vifta støyer ikke nevneverdig, men bedrer luftstrømmen i kabinettet ganske mye.

Det verste du kan gjøre er å klemme en 10000rpm disk som raptoren mellom en 250gig'er og feks en cd/dvd-spiller. Da blir det fort litt hett :-)

Lenke til kommentar
Harddisk:

Western Digital Raptor 74GB -- kr 1.490,-

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122429&view=detailed

//Her blir det fart i sakene! :w00t:

//Tror dere at det er nødvendig med kjøling for å holde temperaturen nede? :hmm:

Det er ikke noen vits i og kjøle ned harddisken. Du burde sette til enda en annen harddisk på 200 Gb eller noe.

Det er alltid en god idé å kjøle diskene. Kanskje en "glemt" komponent av mange på kjølefronten, men faktum er at mange av de nye, raske diskene produserer MYE varme. Diskene er kanskje en av de få slitasjedelene på PC'n, og de har en begrenset levetid - god kjøling forlenger levetiden.

Ikke sikkert du trenger en egen vifte, men plasser disken så luft får passere fritt rundt den. Gjerne slik at viftene som trekker luften ut av kabninettet ditt trekker lufta forbi diskene.

I mitt Chieftec Dragon kabinett er diskene plassert rett bak luftinntaket nede på fronten av kabinettet, noe som gir tilstrekkelig luftstrøm til å senke temp'en betydelig. Jeg er litt paranoid på HD-krash siden jeg har kjip erfaring med dette fra før, så jeg satt en saktegående 80mm vifte i fronten av kabinettet for å bedre luftatrømmen ytterligere. Denne vifta støyer ikke nevneverdig, men bedrer luftstrømmen i kabinettet ganske mye.

Det verste du kan gjøre er å klemme en 10000rpm disk som raptoren mellom en 250gig'er og feks en cd/dvd-spiller. Da blir det fort litt hett :-)

Ja, tusen takk for tips!

Jeg kommer nok til å passe på å ha god plass mellom harddisken og DVD-brenneren. Uansette, kabinettet har tre inkluderte vifter, men plass til 5, derfor kjøper jeg to PAPST-vifter i tillegg. Jeg håper jeg har nok kjøling, eller...?

Lenke til kommentar

Det hovedkortet du har valgt der er jo ikke det mest overklokkingsvennlige?

Da er jo MSI å DFI sine mye bedre..

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358&p=15

Er mange bra skjermkort ute å går for tida. kjøp ett 800XL (best på ytelse kontra pris) å legg heller fler penger inn i VX ram?

Det med harddisk trenger jo ikke vær førsteprioritering viss du bruker mesteparten av tida di på feks gaming?

Mist Strømforsyninga du har valgt har fått mye skryt. den er utrolig stillegående å sterk..

Lenke til kommentar
Det hovedkortet du har valgt der er jo ikke det mest overklokkingsvennlige?

Da er jo MSI å DFI sine mye bedre..

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358&p=15

Er mange bra skjermkort ute å går for tida. kjøp ett 800XL (best på ytelse kontra pris) å legg heller fler penger inn i VX ram?

Det med harddisk trenger jo ikke vær førsteprioritering viss du bruker mesteparten av tida di på feks gaming?

Mist Strømforsyninga du har valgt har fått mye skryt. den er utrolig stillegående å sterk..

Takk for tips, men nå har det seg slik at jeg nettopp endret tilbake fra å være DFI LANPARTY NF4 til Asus A8N-SLI Deluxe, ettersom jeg har hørt at det har vært veldig mye trøbbel med det DFI-kortet. :ermm: Dette er den første gangen jeg skal bygge PC, og da vil jeg helst unngå trøbbel. Det var Asus-kortet jeg hadde tatt utgangspunkt i da jeg opprettet denne lista.

Det med grafikkort - jeg skal tenke på det... Forresten, Hjemme-PC skal ha en test av grafikkort i neste utgave. :w00t:

Dere som ikke liker det kabinettet jeg har satt opp, kan dere komme med bedre alternativer i den samme prisklassen?

Lenke til kommentar
Av alle kabinetter valgte du det der? :no:

Foreslår et skikkelig kabinett: Cooler Master Wave Master (Blå, Gul, Sølv eller Svart)

Jeg tok en titt på det kabinettet. Fy faderen, aldri før har jeg sett et så vakkert kabinett! :love: Dessverre blir det nok litt over mitt budsjett. :( Jeg får vente og se.

Lenke til kommentar

Prosessor:

AMD Athlon64 "Winchester" 3500+ -- kr 2395,-

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4894

//64-bitssystem... :yes:

vis du skal klokke så anbefaler jeg en AMD Athlon64 "newcastle" 3500+ som er produset etter 15feb 05. disse blir varmere men klokker (MAX) høyere

Winchester har en tedens til og stoppe på 2,6-2,8Ghz(selv med temp på 18'C!) en newcastle som min eks kan klokkes til 3Ghz++(er da varmere på 2,8 en en winchester på 2,8)

Lenke til kommentar
Av alle kabinetter valgte du det der?  :no:

Foreslår et skikkelig kabinett: Cooler Master Wave Master (Blå, Gul, Sølv eller Svart)

Jeg tok en titt på det kabinettet. Fy faderen, aldri før har jeg sett et så vakkert kabinett! :love: Dessverre blir det nok litt over mitt budsjett. :( Jeg får vente og se.

Ser du har valgt deg ut et x850xt pe. Det kommer ikke inn før 3 mai. Med andre ord JÆVLIG lang ventetid. Skal du kjøpe maskin i dag ville jeg valgt x800xt pe. Da får du råd til Cooler master stacker eller et eller annet bedre kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...