Gå til innhold

Bygge spille-PC til kr 19.616,-

Anbefalte innlegg

Videreføring av denne tråden.

Ja, da var tiden også inne for at jeg også snart skal bygge PC. :w00t: I den sammenheng har jeg brukt mangfoldige timer på å finne produkter, lese artikler, tester og innlegg om de forskjellige komponentene.

Jeg håper at dere, folkens, vil gi meg tips, kommentarer, hjelp og meninger angående denne lista jeg har satt opp. Det vil være kjempefint om dere kommer med forslag til alternative komponenter og om det noe kabler, kjøling e.l. jeg behøver og som ikke følger med!

Ved hver komponent har jeg lagt til en link og en kommentar.

Tusen takk til alle innslag! :)

Monitor:

Xerox XA7-19I -- kr 3.995,-

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6014

//Tar seg glimrende ut på papiret og ser i tillegg meget lekker ut. Leste i en annen tråd at den hadde god fargegjengivelse og skarphet.

Kabinett:

Raidmax "Cobra" -- kr 495,-

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FU822WS

//Den er dødsstilig! :love:

Kabinettvifter:

2 x PAPST 19dB -- 2 x kr 139,-

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302073&view=detailed

//Etter råd fra T2 og Joggi. :)

//Endret til kraftigere vifter etter råd fra Dingot0m. :)

Strømforsyning:

MIST 500W 20/24 pins -- kr 895,-

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

//Ganske usikker her. Hadde foretrukket en som har alle pluggene jeg trenger, men billigere. :hrm:

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Deluxe -- kr 1.295,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190&view=detailed

//Fremtidsrettet som få, har også hørt mange gode ord om dette kortet. :yes:

Harddisk:

Western Digital Raptor 74GB -- kr 1.475,-

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1323

//Her blir det fart i sakene! :w00t:

//Tror dere at det er nødvendig med kjøling for å holde temperaturen nede? :hmm:

Prosessor:

AMD Athlon64 "Winchester" 3500+ -- kr 2.395,-

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4894

//64-bitssystem... :yes:

RAM:

Corsair TWINX1024-4400C25 -- kr 1.979,-

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3780

//Leste om i en tråd om en som hadde oppnådd enorme ytelser med denne RAM-en. :dribble:

Grafikkort:

Asus Radeon X850XT PE -- kr 4.749,-

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307107&view=detailed

//Det råeste av de råeste enkeltstående skjermkortene. Hvem blir kongen i gata nå da? :cool:

Operativsystem:

Windows XP Home Edition OEM -- kr 835,-

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=303200&view=detailed

//Når det kommer 64-bits maskinvaredrivere, kjøper jeg Win XP x64.

DVD-brenner:

NEC ND-3520A -- kr 549,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305765&view=detailed

//Den har høstet god kritikk. :)

EDIT 1: Ombestemte meg angående den skjermen.

EDIT 2: La til et par kabinettvifter - etter råd fra T2 og Joggi.

EDIT 3: Endret hele oppsettet med bl.a. et annet hovedkort - etter råd fra un0kai.

EDIT 4: Skiftet om kabinettvifter til et par kraftigere - etter råd fra Dingot0m.

EDIT 5: Endret minne til Dual Channel-minne - etter råd fra un0kai.

EDIT 6: Endret hovedkort tilbake til trygge, gode Asus A8N-SLI Deluxe.

EDIT 7: 4 døde linker som måtte korrigeres.

EDIT 8: Endret for tredje gang skjerm.

EDIT 9: Satte ned prisene til korrekt nivå enkelte steder.

EDIT 10: Endret til mer støysvake kabinettvifter.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder grafikkortet, så er det ikkje på lager før mai ser det ut som... og uansett så blir du ikkje kongen i gata, for han har sannsynligvis dette:

Gainward GeForce 6800Ultra 256MB SLI PCI-E,Pakke m/2stk 6800Ultra CoolFX

Spar litt pengar på skjermkort og kjøp heller dette som er på lager for 3499:

Sapphire Radeon X850PRO 256MB VIVO PCI-E PCI Express

Legg evt. dei tjente pengane i bedre skjerm. F.eks. Nec. Eller en ekstra harddisk.

Kjøp heller en dyrare prosesser enn å overklokke. Det er stort sett billigare og mindre risikabelt enn alt kjøleutstyret du må kjøpe inn for å overklokke...

Lenke til kommentar

hvorfor i svarte ta asus x850xt?

Det er allt for durt du fåt nett det samme kortet med mye bedre kjøling her! JAU HER JA

ellers såg det greit ut, men kansje siden du sparte penger på skjermkortet så kunne du tatt eit anna hovedkort? eg veit ikkje eg, men eg trur dette hovedkortet er konge bra , kjenner en som har det: Hmm, han som har det sier det er kjempe! 8 kanals lydkort,8xsata... ville hvertfall tatt det :w00t:

Lenke til kommentar
Kjøp heller en dyrare prosesser enn å overklokke. Det er stort sett billigare og mindre risikabelt enn alt kjøleutstyret du må kjøpe inn for å overklokke...

Haha, hva skal det bety da, akuratt nå har jeg en prosessor som yter likt/bedre enn en s939 4000+/fx53 på standard instillinger... KAn love deg at du får mye fett kjøleutstyr for de 3000kr som er melomlegget opp til en 4000+ Grunnen til at de fleste overklokker er jo akkuratt det motsatte av det du sier, de vil ha mer for mindre cash... Kjøleytstyr og til dels ram er dessuten en investering som varer mye lenger en en cpu...

Ellers ville jeg også valgt det his kortet som litejk nevnte...

Personlig har jeg nesten ikkke hatt noen problemer med dfi kortet og nå har nok sikkert nyere revisjoner også begynt å komme som er enda mer stabile (uten å love noe ;) )

Valg av hovedkort er ikke serlig viktig hvis du ikke har planer om å overklokke en del, de flest yter ~likt standard... Skal du derimot overklokke er ultra-d kongen... 8kanals lydkort er jo standart forresten...

Som sagt ville jeg mye heller tatt ocz VX da de gir bedre ytelse enn et par ocz plat rev2, fordelen med rev2 er derimot at du slipper unna med lavere spenning, hvis su synes høye spenninger er skummelt ;d

edit: gidd å bruke penger på os ;)

og husk å kjøpe dual channel ram, ser du har satt opp 2xsingle

edit2: skrev edit feil første gang :D

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Haha, hva skal det bety da, akuratt nå har jeg en prosessor som yter likt/bedre enn en s939 4000+/fx53 på standard instillinger... KAn love deg at du får mye fett kjøleutstyr for de 3000kr som er melomlegget opp til en 4000+ Grunnen til at de fleste overklokker er jo akkuratt det motsatte av det du sier, de vil ha mer for mindre cash...

Haha, det betyr det eg skriver.

Siden det er en førstegangsbygger som er nervøs for problem med HK, så trur eg kanskje ikkje overklokking er det smartaste å starte med.

Har vurdert overkokking sjølv, men komt til at ikkje vil lønne seg økonomisk fordi du må gjerne må ut med minst 3000,- ekstra i kostnad til vannkjølingssett til CPU, GPU og HD samt dyrare strømforsyning og kabinett enn du ellers trenger. Dessuten har du risikoen med det er større sjanse for at du ødelegger ting. Samt at eg trur bruksprisen på systemet blir mindre. Eg ville i alle fall ikkje kjøpt en brukt PC som eg visste var overklokka. Så, eg meinar fortsatt at det er enklare og billigare å berre kjøpe en dyrara CPU...men at det er meir moro er jo ei anna historie.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på den harddisken det er snakk om ;) 74GB er veldig lite, jeg har hatt pc'en min i tre uker nå og jeg har brukt ca 100GB allerede av en 160GB Harddisk.

Edit: Et Nvidia Geforce 6800Ultra gir mye for pengene, eventuelt kjøpe Gainward sitt 6800GT kort å klokke det opp til Ultra hastigheter...

Endret av Gundersen
Lenke til kommentar

MSI sitt NF4-kort skal visstnok være ganske bra. Jeg har selv NF3-kortet fra MSI til socket 939, og det må jeg si er meget bra. Det er også en testvinner på flere store nettsider, så om du vil velge noe trygt og godt, velger du det. :)

Videre vil jeg foreslå at du hiver med minst 250gb til.. 74gb holder kanskje til OS, programmer og spill, men 250gb ryker faktisk ganske raskt om du f.eks. laster ned mange filmer fra familieselskaper og lignende ;)

Lenke til kommentar

Siden det er en førstegangsbygger som er nervøs for problem med HK, så trur eg kanskje ikkje overklokking er det smartaste å starte med.

Har vurdert overkokking sjølv, men komt til at ikkje vil lønne seg økonomisk fordi du må gjerne må ut med minst 3000,- ekstra i kostnad til vannkjølingssett til CPU, GPU og HD samt dyrare strømforsyning og kabinett enn du ellers trenger. Dessuten har du risikoen med det er større sjanse for at du ødelegger ting. Samt at eg trur bruksprisen på systemet blir mindre. Eg ville i alle fall ikkje kjøpt en brukt PC som eg visste var overklokka. Så, eg meinar fortsatt at det er enklare og billigare å berre kjøpe en dyrara CPU...men at det er meir moro er jo ei anna historie.

Hva mener du er et "problem" med overklokking? Du sier du ikke ville kjøpt en overklokka PC, hvorfor det? er jo ingen risiko der så lenge den ikke er blitt lodda på e.l.

Jeg personlig ville ikke ha kjøpt brukt PC uansett p.g.a. det rettoslett er brukt, pakningene åpna og delene "slitt" (eller utdatert)

Lenke til kommentar

Haha, hva skal det bety da, akuratt nå har jeg en prosessor som yter likt/bedre enn en s939 4000+/fx53 på standard instillinger... KAn love deg at du får mye fett kjøleutstyr for de 3000kr som er melomlegget opp til en 4000+ Grunnen til at de fleste overklokker er jo akkuratt det motsatte av det du sier, de vil ha mer for mindre cash...

Haha, det betyr det eg skriver.

Det er ingen som helst risiko forbundet med overklokking så lenge du har litt fornuft og litt kunnskap... Selv er jeg relativt grønn på området (byggde min første maskin i høst), men har aldri hatt problemer med noe... Kan være enig i at ekstrem overklokking er durer enn bruksverdien men fornuftig overklokking (noe alle burde gjøre) gir deg vanvitti mye mer sor pengene...

Pcen jeg har nå har kostet 800kr i ekstra kjøling, samt en kraftig psu til 700kr, ellers er alt helt vanlige komponenter... Kjølingen kan jeg også bruke på min neste cpu(iallefall mesteparten av delene) og psuen er kar til å tåle en oppgradering eller to til...

Å påstå at overklokking gir mindre for pengene enn å kjøpe raskere komponenter til blodpris må jeg få lov til å si at jeg synes er helt på gjordet... :mad:

En må jo uansett lære seg det en gang så hvorfor utsette det... Å overklokke en winchester noen hundre mhz er noe alle kan klare etter å ha lest noen artikler om det...

Lenke til kommentar

Ikke velg Asus skjermkort. Betaler mye for absolutt ingenting. Velg en annen leverandør som gir samme vare for 1000 spenn billigere. Så vil jeg si at du bør kjøpe deg Lian Li kabinett, ihvertfall et fetere enn hva du har valgt der. Så burde du velge SilenX vifter og Benq FP937s+ skjermen(har den selv). Så ville jeg valgt et annet hovedkort og en annen PSU. :roll:

Oisann, ble litt av hvert det :p Dine penger så du får bruke de på hva du vil :!:

Lenke til kommentar
Ikke velg Asus skjermkort. Betaler mye for absolutt ingenting. Velg en annen leverandør som gir samme vare for 1000 spenn billigere. Så vil jeg si at du bør kjøpe deg Lian Li kabinett, ihvertfall et fetere enn hva du har valgt der. Så burde du velge SilenX vifter og Benq FP937s+ skjermen(har den selv). Så ville jeg valgt et annet hovedkort og en annen PSU. :roll:

Oisann, ble litt av hvert det :p Dine penger så du får bruke de på hva du vil :!:

gjerne begrunne hvorfor han skal bytte hovedkort og PSU da kanskje?

Lenke til kommentar

OK, jeg skal få sett meg etter noen andre kabinettvifter. Slike råd er viktige. :yes:

Mange har reagert på at den lille harddisken: Faktisk behøver jeg ikke mer plass. Jeg har ikke mange spill, programmer eller film, men krevende er spillene.

Tusen takk for alle tips! Det har virkelig gått unna her i natt, ser jeg. :D

Hvorfor mener enkelte av dere at jeg bør gå for en bedre PSU? Er ikke den god nok, eller? Det der med dual/single channel-minne, hvordan kan jeg vite hva som er hva? Står det i spesifikkasjonene?

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Takk for råd, men vet du om FP937s+ har bedre fargegjengivelse enn forgjengeren? Prisforskjellen er liten, så jeg kan godt endre, bare jeg får bekreftet at den nye er bedre. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...