Gå til innhold

Skreddersydde mobiler, kommer det?

Anbefalte innlegg

På pc`ene kan du velge skjermkort, lydkort, nettverkskort, minne, ram osv, men på mobiltelefonene kan du ikke det. Vil det snart komme skreddersydde mobiltelefoner, som du f.eks. kan bytte ut kamera til CIF, VGA eller SVGA? Det er ikke så mye det er mulig å bytte ut. Minne trengs ikke å byttes ut, for da forsvinner poenget med minnekort, men som jeg skrev over så kunne kamera byttes ut. Kanskje prosessoren også? ;)

Det hadde vært veldig fint å kunne bygge sin egen telefon. Trengte ikke å være så mye å bytte ut, men kanskje et par versoner av hovedkortet, kamera, prosessoren og skjermen. Da måtte du kanskje fått ny software, men det går på pc, så hvorfor ikke på mobiltelefoner også? ;)

Vet noen om dette vil komme i fremtiden, eller om noen tror det kommer snart? Syns det er litt dumt å lage mobiler som f.eks SE T610 og T630, eller K750 og D750, når det er så veldig få forskjeller. Da er det enklere å bytte ut ting manuelt.

Syns noen andre dette var en god idé også? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt planer om å "bygge" min egen telefon.

Siden jeg har mangler noen delen har jeg aldri nådd målet.

Hadde vært veldig kult om man kunne bytt prosserorer og saånt ja.

Vil tippe det ikke vil ta så langt tid(3-4år?) før man får gjort den jobben.

Lenke til kommentar

3310 med MP kamera kanskje :p

Neida. Men tenk for en genial idé å laget P1000. Du bytter bare ut kamera med SVGA kamera, putter inn et 512MB minnekort som standar, lager en 640x320 pikslers skjerm og blir tullionær! (når du er tullionær er du veldig rik)

Vet noen om et sted jeg kan kjøpe SVGA kamera (helst til S700i) Og med gode bilder. Så kan jeg se om "pluggen" til S700i passer i P910i ;)

Edit: Kom på en ting til. Hva om vi kjøper billige deler til mobiltelefoner, setter de sammen og selger de som håndlagde mobiltelefoner? Og selvfølgelig mye billigere enn produsentene. Så blir vi rike, og til slutt overtar vi hele mobilmarkedet! Da vil jeg kalle meg mobilminister :p Men så vidt jeg vet er ikke minister noen beskyttet tittel. Kaller ikke de Rema 1000 eller Rimi`s økonomisjef seg for finansminister da? I såfall er jeg fra nå av Mobilminister! ;)

Endret av jornan
Lenke til kommentar

Av VGA kameraer er Det QVGA, VGA og SVGA (kanskje QQVGA også) VGA er 640x480. QVGA er quarter VGA, alså 120x160, og SVGA er super VGA. Super er det dobbelte (av en eller annen grunn) da blir det 640x480x2=1280x960. 800x600 har jeg ikke hørt at finnes på mobiler, gjør det det? Kanskje det er SCIF. Men SCIF blir 702x576 (sånn ca tatt i hode)

Stemmer ikke det da? ;)

Lenke til kommentar

Hm?

Skjønte ikke poenget helt, tror nok snarere at det blir som idag; produsentene (les spesielt Nokia) spytter ut en mengder mobiler med minimale forskjeller. Å gjøre noe annet blir for dyrt, krevende, plassen er tvilsom og egentlig så handler mobiler om et sært samspill mellom komponenter, OS, batteri med mer.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Det som kanskje kan skje en gang i fremtiden er at man bestemmer hva man vil ha på telefonen innenfor visse rammer. Dette er gjort i skoindustrien. Man kan velge alt av farger og i tillegg skrive sitt eget navn på skoen. Skoene er selvfølgelig standariserte slik at man ikke kan endre på alt mulig. Dette for å gjøre det billigst mulig for produsenten. Sjekk selv her:

http://freestyle.nike.com/id-shop//exit/english/exit.html

(klikk <back to nideid> nede til venstre)

I mobilverden f.eks.

-Tye (T610, 7610..)

-Overflate (Alu, børstet...)

-Farger

-Minnekapasitet

-Skjermtype (tft, ufb...)

-Oppløsning

-Kamera

....

Dette bør være fullt mulig om noen år hvis produsentene går inn for det. Men skoene blir laget 99% av maskiner, og hele prosessen fra man bestiller er automatisert. Mobiler har en mindre del av maskinelt arbeid. Derfor er det mulig det blir for dyrt å "lage sin egen mobil".

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...