Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Jeg satt her i dag og kjeda meg. Så har jeg en database med alle filmene mine i, som jeg bruker flatfil til. Har lenge hatt lyst til å legge den inn i en sql-database, slik at jeg kan ha flere muligheter. Innholdet i flatfila er lagret slik: 2 Fast 2 Furious;XviD;avi;www.imdb.com/title/tt0322259/;Bra;2003 8Mile;-;CD;www.imdb.com/title/tt0298203/;-;2002 A Cinderella Story;XviD;avi;www.imdb.com/title/tt0356470/;Super;2004 Altså, Filmnavn, Codec, Format, Info-url, Liten "Omtale" og årstall. Filen har vel rundt 250 filmer. Så når jeg skulle begynne å skrive om flatfila til add-fil til SQL (insert into blablabla) så kom jeg 5 linjer nedover før dette ble veldig kjedeligt. Så jeg spurte meg selv om det ikke fantes en annen glup måte. Og etter en stund hadde jeg et lite PHP-script klart som jeg vil dele med dere andre som kanskje vil overføre store flatfiler til SQL <? header('Content-type: text'); $array = file("film.txt"); sort($array); foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); echo <<<end INSERT INTO film VALUES (NULL,'$del[0]','$del[1]','$del[2]','$del[3]','$del[4]','$del[5]');\n end; } ?> Så vil det bli printa ut noe som: INSERT INTO film VALUES (NULL,'2 Fast 2 Furious','XviD','avi','www.imdb.com/title/tt0322259/','Bra','2003'); INSERT INTO film VALUES (NULL,'28 Days Later','XviD','avi','www.imdb.com/title/tt0289043/','-','2002'); INSERT INTO film VALUES (NULL,'8Mile','-','CD','www.imdb.com/title/tt0298203/','-','2002'); Dermed sparte jeg uendelig med tid... Ville bare dele denne lille koden med andre, i tilfelle noen andre trenger det EDIT: Ingen leif er fri... Eller var det ingen er leif-fri? Endret 12. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Vi hadde en tråd her for en stund siden hvor man kunne påste slike koder... prøv å finne den Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hehe, vet om den tråden, vil bare ikke rote opp i en gammel tråd La ut scriptet fordi jeg vet det er en del personer som vil gå over til SQL istedenfor flatfiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå