Gå til innhold

Kabinett temperatur problematikk

Anbefalte innlegg

Har et Lian Li PC6277B kabinett med MIST PSU som suger inn luft fra toppen, samt 2stk. Papst vifter som blåser luft inn på 240mm radiatoren som ligger i toppen. Dette resulterer i at det blir endel varmluft blåst inn i kabinettet.

I bakkant i kabinettet har jeg en 120mm vifte som suser på ca 1100rpm, og i front har jeg en papst 12db 80mm vifte som blåser luft over hdd'ene. Problemet her er at det kommer mye mer luft inn i kabinettet (spesielt varmluft fra radiatoren i toppen) enn det blir trukket luft ut av kabinettet, noe som resulterer i en relativt høy kabinett temperatur.

For øyeblikket er temperaturene mine slik (alle viftene kjører på det laveste, de to papst viftene på radiator kjører på rundt 1000rpm):

CPU: 28c (A64 NewCastle 3000+ @ 2.4ghz (1.6v))

Case: 34c

HDD1: 34c (Maxtor DiamondMax 10 16MB 300GB)

HDD2: 34c (Maxtor DiamondMax Plus 9 8MB 80GB)

GPU: 38c (XFX Geforce 6800 Ultra @ 475/1300)

Vel og merke så har ikke AS5 satt seg enda, systemet har ikke vært ferdigbygd i mer enn ca 12 timer. Har forøvrig vannkjøling på CPU og GPU.

Innetemperatur hos meg er 24 grader.

Som dere ser så er kabinett temperaturen ganske høy, og dermed HDD temperaturene ganske høye også. Før jeg monterte radiatoren med viftene i topp som blåser varmluft inn, så lå HDD temperaturene på mellom 27-30c normalt sett.

Lurer derfor på om det kanskje kan være en ide og snu PSU slik at den suger luft ut fra kabinettet, istedenfor at den suger inn friskluft fra toppen? Hva tror dere?

Slik ser det ut nå:

kabinett7.jpg

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje snu både PSU, og viftene til radiatoren i toppen, slik at du får mer varmluft ut? Kanskje det hjelper.

EDIT: Feilpostet? Skal vel være i vannkjøling eller luftkjøling`s kategorien? (ikke helt sikker på hvilken av de)

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Har et Lian Li PC6277B kabinett med MIST PSU som suger inn luft fra toppen, samt 2stk. Papst vifter som blåser luft inn på 240mm radiatoren som ligger i toppen. Dette resulterer i at det blir endel varmluft blåst inn i kabinettet.

I bakkant i kabinettet har jeg en 120mm vifte som suser på ca 1100rpm, og i front har jeg en papst 12db 80mm vifte som blåser luft over hdd'ene. Problemet her er at det kommer mye mer luft inn i kabinettet (spesielt varmluft fra radiatoren i toppen) enn det blir trukket luft ut av kabinettet, noe som resulterer i en relativt høy kabinett temperatur.

For øyeblikket er temperaturene mine slik (alle viftene kjører på det laveste, de to papst viftene på radiator kjører på rundt 1000rpm):

CPU: 28c (A64 NewCastle 3000+ @ 2.4ghz (1.6v))

Case: 34c

HDD1: 34c (Maxtor DiamondMax 10 16MB 300GB)

HDD2: 34c (Maxtor DiamondMax Plus 9 8MB 80GB)

GPU: 38c (XFX Geforce 6800 Ultra @ 475/1300)

Vel og merke så har ikke AS5 satt seg enda, systemet har ikke vært ferdigbygd i mer enn ca 12 timer. Har forøvrig vannkjøling på CPU og GPU.

Innetemperatur hos meg er 24 grader.

Som dere ser så er kabinett temperaturen ganske høy, og dermed HDD temperaturene ganske høye også. Før jeg monterte radiatoren med viftene i topp som blåser varmluft inn, så lå HDD temperaturene på mellom 27-30c normalt sett.

Lurer derfor på om det kanskje kan være en ide og snu PSU slik at den suger luft ut fra kabinettet, istedenfor at den suger inn friskluft fra toppen? Hva tror dere?

Slik ser det ut nå:

kabinett7.jpg

du bør absulutt få dg noen vifte griller på toppen d hadde sett MYE bdre ut da :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja her burde du absolutt snu viftene slik at de trekker luften UT av kabinettet. Er jo det som er meningen da. Luft skal trekkes ut.

Du vil da skape et lavt undertrykk i kabinettet og frisk ny luft trekkes inn via eventuelle vifter i front samt lufterillene som er i kabinettet

Lenke til kommentar

Takk for alle råd. Nå er jo dette kabinettet laget for at friskluft skal suges inn via toppen (filter der). Men skal prøve og snu viftene, og se om det blir bedre.

Fra Microplex sin side om kabinettet:

Vi anbefaler at strømforsyningen monteres slik at den suger kjøleluften utenfra gjennom filteret. Den vil da kjøles av kald og filtrert luft.

I toppdeksel er det gjort klart for montasje av 120mm radiator m/vifte. Også her anbefaler vi at viften monteres til å suge kjøleluften utenfra gjennom filteret.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...