Gå til innhold

Skjermkort bra til både 2d og 3d, hvilket?

vebwa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal muligens oppgradere, og lurer på å bytte skjermkort. Mitt Matrox G400 Dualhead 32mb er overlegent på bildekvalitet og sylskarpt i Windows osv. Jeg har egentlig lyst til å beholde det, men det er dårlig på 3d.

Det jeg trenger er et kort som er like bra eller bedre på 2d, men også ok på 3d. nVidia er vel uaktuelt(?), hva med ATI? Parhelia er selvsagt perfekt, overlegen 2d og kurant 3d, men det er ikke verdt 4000. Så mye har jeg heller ikke tenkt å bruke.

Jeg skal kjøre 2x19" 1600x1200/85hz, så det må være et dualkort med 2 ramdacs på over 300 mhz osv... Som nevnt, 2d er viktigst, men ønsker også ok 3d-ytelse (noe som utelukker f.eks. G550).

Noen forslag?

Vebjørn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har kikket på 8500LE og 8500.

Vet noen ramdac-hastighetene på disse kortene? Har de to fullhastighets ramdac, eller en rask og en treg som mange har?

Mener du disse kortene har bildekvalitet sammenlignbar med Matrox i 2D?

Lenke til kommentar

Radeon 8500le har visst 350mhz, mens Radeon 8500 har 400mhz. Har hatt G400 MAX før og den hadde et hakk bedre kvalitet enn mitt 8500le kort.

Skulle tro det var forskjell på retail og le kortene her, noen med erfaringer?

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten på disse ATI Radeon kortene er vanvittig bra. Jeg har også prøvd Matrox kortene, kan ikke si jeg merket noe særlig forskjell, men dette har jo en del med skjermen å gjøre også.

Bruker selv ATI Radeon 7500 med de nyeste Catalyst driverne, er utrolig godt fornøyd med både 2d & 3d.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 11:39, H8U2DEATH skrev:

Jeg bruker en Nokia 21" 1280x1024@90HZ, men jeg har ikke testet kortet på 2 dataskjermer samtidig. Kan ikke se noen grunn til at kvaliteten skal bli merkbart dårligere på noen av dem.

Problemet med noen dual-løsninger er jo at andreskjermen får dårligere kvalitet enn hovedskjermen (tregere RamDac eller andre kvalitetsforskjeller på de to utgangene). Har 8500 to likeverdige ramdacs/utganger?

Lenke til kommentar

"Har 8500 to likeverdige ramdacs/utganger?"

Send en mail til de som selger kortet, foreksempel Quad.

Har nå ihvertfall ikke hørt noen si at 2 skjermer med ATI Radeon har gitt dårlig kvalitet på noen av skjermene, men greit å forhøre seg på forhånd ja.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 12:02, siDDIs skrev:

nokre Ati radeon8500le kort har bare ein ramdac så vær forsiktig :wink:

Noen oversikt over hvilke?

Hva er for øvrig forskjellen på "made by ati" 8500-kortene, og de som hercules (og andre?) lager? (bortsett fra at ati har laget førstnevnte selvsagt :smile: )

Skal maile quad og spørre om ramdacs o.a nå.

Lenke til kommentar

Quote:

Mener du disse kortene har bildekvalitet sammenlignbar med Matrox i 2D?

Hadde Matrox G400 før, men fikk STORE problemer med spill etterhvert, så jeg oppdaterte til Radeon 8500 (ATi retail). Kan ikke si jeg ser noe forskjell i bildekvalitet (2D). Har heller aldri fått vondt i øynene etter å sittet foran skjermen i MANGE timer...

Kan absolutt anbefale Radeon 8500, et kjempekort til en veldig bra pris :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...