Gå til innhold

Byte, bit hva er forskjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bit er enten verdien 0 eller verdien 1. I praksis i dataverdenen blir dette da verdiene av (0) eller på (1). En transistor har f.eks disse to verdiene (strøm gjennom, eller ingen strøm gjennom), det er slik all digitalteknikk er bygget opp.

Verdien byte består av 8 slike verdier (bit), og former da et tegn.

Vi kan altså lagre 256 forskjellige grunntegn.

Lenke til kommentar
En bit er enten verdien 0 eller verdien 1. I praksis i dataverdenen blir dette da verdiene av (0) eller på (1). En transistor har f.eks disse to verdiene (strøm gjennom, eller ingen strøm gjennom), det er slik all digitalteknikk er bygget opp.

Verdien byte består av 8 slike verdier (bit), og former da et tegn.

Er det ike sånn at en transistor er en bit? Uansett bit er maskinens inteligens.. Det er et tallsytstem kjent som det binæretallsystem.

0000 0000 = 0

0000 0001 = 1

0000 0010 = 2

0000 0011 = 3

0000 0100 = 4

Osv...

Hvert siffer her er en bit. Hver linje er en byte. Kan sammenlignes med bit=bokstav byte=ord

Hvordan kommer fortegnsbit inn i dette?

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Ved f.eks. overføring via seriellkabel eller andre litt rare former for binær overføring brukes det ofte noen ekstra bits for å signalisere når en byte stopper og slutter, i tilfelle tilkoblingstap. Noen steder har jeg hørt at det var en startbit og en stopbit, men andre steder at det var 1 startbit og 1,5 stoppbit.

Ergo kan en byte (av og til) være 10 bit.

(tror jeg) :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Ved f.eks. overføring via seriellkabel eller andre litt rare former for binær overføring brukes det ofte noen ekstra bits for å signalisere når en byte stopper og slutter, i tilfelle tilkoblingstap. Noen steder har jeg hørt at det var en startbit og en stopbit, men andre steder at det var 1 startbit og 1,5 stoppbit.

Ergo kan en byte (av og til) være 10 bit.

(tror jeg) :p

Sikker på dette? Hva skal en med start og stoppbit når ordlengden er definert? En byte er per definisjon 8 bit.. Men ja vi har lengre ordlengder på masse!

Lenke til kommentar

tror bare det er noen som kødder med deg...

en bit er slettes ikke en transistor, en bit er enten 1 eller 0, altså tilstanden til en transistor hvis du absolutt skal blande inn de, men dette trenger ikke å ha noe med transistorer å gjøre, det er jo ikke transistorer i en cd plate..

en byte er 8 bit hvorfor det er slik, og hvordan det fungerer, det vet jeg ikke, men 1 byte er og blir 8 bit, uansett....

Lenke til kommentar
tror bare det er noen som kødder med deg...

en bit er slettes ikke en transistor, en bit er enten 1 eller 0, altså tilstanden til en transistor hvis du absolutt skal blande inn de, men dette trenger ikke å ha noe med transistorer å gjøre, det er jo ikke transistorer i en cd plate..

en byte er 8 bit  hvorfor det er slik, og hvordan det fungerer, det vet jeg ikke, men 1 byte er og blir 8 bit, uansett....

Neida jeg vet dette ganske godt var ikke sånn jeg mente det. Altså en cd-ROM lager ikke et signal den blir skrevet på eller lest fra. En signal behandler trenger å sette seg i tilstander feks en ram brikke, vil da etter min mening trenge en transistor pr bit for å enten holde 1 eller 0. ROM Read only memory som feks bios realiseres ved at det brennes av sikringer slik at hver enkelt "celle" er enten brent av eller ikke(o eller 1).

For å kverrulere så leser en av en cdplate, men cdplaten i seg selv lager ikke bittene, cdplaten tolkes og cdspilleren lager bittene ut fra oppskriften.

Det at 8 bit er en byte er en definisjon, tror ikke det er noen fysiske grunner til akkurat det.

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på en byte så er dette FEIL. Den høyeste verdien et byte-sett kan ha er verdien 255 (1111 1111). Skal man ha flere tegn så finnes det sett som har flere bits, tror word har 16 bits og dword har 32 bits. Finnes mange forskjellige definisjoner her, og alle har sine bruksområder.

Edit:

For å kverrulere så leser en av en cdplate, men cdplaten i seg selv lager ikke bittene, cdplaten tolkes og cdspilleren lager bittene ut fra oppskriften.

For å kverulere videre så vil jeg påstå at CD-plater faktisk lagrer bits, (1 = lang strek, 0 = kort strek, hvis jeg ikke tar helt feil). Så det! ;)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på en byte så er dette FEIL. Den høyeste verdien et byte-sett kan ha er verdien 255 (1111 1111). Skal man ha flere tegn så finnes det sett som har flere bits, tror word har 16 bits og dword har 32 bits. Finnes mange forskjellige definisjoner her, og alle har sine bruksområder.

Det er FEIL. 256 forskjellige grunntegn inkluderer 00000000, altså tallet 0. Så du kan skrive tallene 0 til 255, altså 256 forskjellige tall. ;)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Det er FEIL. 256 forskjellige grunntegn inkluderer 00000000, altså tallet 0. Så du kan skrive tallene 0 til 255, altså 256 forskjellige tall. ;)

2^n ====> 2^8 = 256

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...