Akelbee Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg tar nå omsider det skrittet jeg lenge har tenkt på, og hopper for alvor inn i Linux-verdenen ved å bygge opp en ny maskin og installere Linux på den. Min umiddelbare utfordring er å klarlegge et egnet hovedkort for denne første linux maskinen. Jeg har to hovedprioriteter: - Jeg er linux-nybegynner, så det bør være så enkelt som mulig å installere linux på kortet. - Kortet skal støtte RAID 1. Maskinen skal primært brukes som fil-server (Samba) i et nett med 5 brukere, så egentlig krever det ikke så mye av maskin/hovedkort, men RAID-kravet begrenser likevel utvalget. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å bruke VIA C3-prosessor for å redusere støy/strømforbruk, men kombinasjonen av Sokkel 370 og RAID ser ikke ut til å være i salg lenger. (Kunne f.eks. brukt MSI 815EP-Pro R (MS-6337), hvis jeg hadde fått tak i det.) Leter nå blant RAID-kortene for Athlon som nå er i salg, og har foreløpig "landet på" Abit KX7-333R. I manualen til kortet står det bare om installering av drivere for Win-OSer. Hvor finner jeg informasjon om linux-installasjon? Går linux greit på VIA KT333 chipset? Har andre noen linux-erfaringer med dette kortet? Det har fremkommet at det kan være problemer med 2.4 kernel og Athlon-prosessorer, men det omtales som et AGP-problem. Jeg setter bare inn et enkelt PCI-skjermkort, kan jeg da regne med å skjære klar av problemet? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 eller så kan du kline på ett raid kort i et pci spor da.... er ikke sikkert det blir noe dyrere.... Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg har tenkt på den muligheten, men har registrert at RAID-kontrollere har skapt problemer for andre, så jeg prøver i utgangspunktet å styre klar av en sånn "kompliserende faktor" ved istedet å ha RAID integrert på hovedkortet. Det er derfor jeg trenger litt bistand for å finne et egnet kort. (Jeg ønsker å kunne si til andre som lurer på å bli pingvin-venn at "det gikk jo helt problemfritt å sette igang med Linux".) Jeg har forøvrig registrert at selv med RAID på hovedkortet så kan det være problemer, men har notert rådet om at man bør installere linux på en enkelt disk først, med RAID kontrollerne deaktiviert i BIOS, og når boksen er "oppe og står" så kan man aktivere de to RAID diskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå