Gå til innhold

Priser på komponenter

Anbefalte innlegg

Det er vel slik nå at prisnivået på datautstyr i Norge er lavt for tiden, med dårlige tider generelt og i tillegg høy kronekurs...?

Det snakkes om at prisene vil gå opp mot høsten. Noen som har noen formening om hvor lenge det kan lønne seg å vente? Har planer om å oppgradere, men tenkte å vente til over sommeren. Vil prisene da ha gått mye opp, eller vil de fortsette å synke utover sommeren?

Om noen har noen forslag til bra tidspunkt å handle på tas det imot med takk! (Sikkert bra nå, men lite vits å handle rett før ferien og sørland og sommer og sol...) :smile:

Vebjørn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

historisk sett er det labert marked om sommeren.. og da må prisene ned (kjøpers marked) men etter sommerferien nå alle lederene er på plass og skal ha nye løsninger. Da blir det selgers marked (pris opp).

Ser du litt stort så ser du at det råeste av hw kommer ut i septemberoktober og blir overgått av noe som er "litt" råerer først i april, eller rett før påske engang. Hovedtyngden av salg ligger nok nær årsskifter fordi da har mange penger igjen på budsjetter såm de "må" bruke for ikke å få mindre penger neste år.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 12:01, Hidden skrev:

Beklager det noe positive prisforslaget på harddisk.

Om jeg går ned et par hakk, får du en 120GB IBM Deskstar silence! for kr. 1.286,- hos databutikken.com (imidlertidig utsolgt, vel å merke).

ja men jeg har lest mange skrekkhistorier om ibm hd`s blir fort ødelagt osv.

nei jeg betaler heller ekstra en for en maxtor eller seagate

Lenke til kommentar

Satt i samme "dilemmaet" som deg, om jeg skulle vente eller kjøpe nå...

Og nå har jeg bestilt meg en ny maskin(i deler) fordi som de fleste her sier at nå på sommern og generelt idag så er det billig for deler.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje kjøpt RAM og kabinett idag, så kan du plundre videre etterhvert,men jeg hadde ikke tolmodighet,(sitter på en 400Mhz): ! men en huskeregel er vel at du ikke kjøper det "beste", heller nest beste pga prisen og ytelsen/mest for penga.

Lenke til kommentar

Satt i samme "dilemmaet" som deg, om jeg skulle vente eller kjøpe nå...

Og nå har jeg bestilt meg en ny maskin(i deler) fordi som de fleste her sier at nå på sommern og generelt idag så er det billig for deler.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje kjøpt RAM og kabinett idag, så kan du plundre videre etterhvert,men jeg hadde ikke tolmodighet,(sitter på en 400Mhz): ! men en huskeregel er vel at du ikke kjøper det "beste", heller nest beste pga prisen og ytelsen/mest for penga.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo en selvfølge, med mindre man er rik :smile:

Tenkte jeg skulle kjøpe NW 1.8, og håper å komme opp i omtrent 2.6. Når det gjelder hovedkort er jeg litt usikker. Blir 645dx eller i845g (er det ikke det de heter...?); lurer på i845g for det er vel det eneste chipsettet med pci/agp-lås til P4NW. Må vel nesten ha dette for å få en stabil oc. Men vil jeg få et i845g-hovedkort opp i DDR400 på RAMen? Regner uansett med under 1500 på hovedkort.

Ellers 512 PC2700 jeg håper å få opp i DDR400 (noen forslag til merke?), og en 80 eller evt. 120 gig. Skjermkort o.a. får jeg se an, men bildekvalitet/2d er viktigere enn 3d (bruker Matrox nå g400, kanskje jeg beholder det)... Blir nok noe under 2000 ihvertfall.

Men er IBM så ille? Jeg kjøpte for tre-fire år siden en IBM 7200rpm 18 gig som jeg forstsatt bruker den dag idag. Aldri hatt noen feil på den! Stabil, rask, relativt stillegående. Jeg vet det var mye feil på 60 og 75 seriene, men 120 serien - er den like dårlig? De er jo billige, 80 gig til 780 kr eller noe. :smile: Kanskje jeg kjøper 2 i RAID 0.

Ellers har jeg stort sett det jeg trenger; så veldig dyrt skulle det ikke bli uansett. 5-6000 tusen vil jeg tro.

Jeg venter nok et par uker uansett. Det har vel ikke gått opp på den tiden? Eller har det det??

Vebjørn.

Lenke til kommentar

@Kjetil Laura

Hadde desverre ikke is i magen, skattepengene kom og bestillinga er gjordt, så jeg gleder meg, jeg bestilte delene for ca 3-4 dager siden og AMD xp 1800 cpu'n har ellerede synki ca 100 kroner, ja ja, sånn går det, men det er pc'ns verden det.

Mvh

boza

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...