Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to pcer med wlan

Anbefalte innlegg

Hei. har søkt litt rundt på forumet men har ikek funnet en konkret løsning.

Jeg har en wlan router i stua. og 2 pcer på kontoret mitt. den ene pcen har wlankort og vanlig netverkskort og den andre har kun vanlig netverkskort.

Jeg vil gjerne slippe å kjøpe ett nytt 54mb wlan kort til så jeg tenkte jeg kunne koble de to pcene sammen med en KRYSSET netverkskabel. problemet er bare at når jeg kobler til netverkskabelen mellom de to pcene så slutter internett å fungere når jeg drar den ut fungerer internett men ikke kontakten mellom de to pcene.

Det jeg har observert er: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...lan,and,krysset

men ad-hock sier meg ikek så veldig mye.

Blir glad for all hjelp jeg kan få. takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har slitt med denne greia siden kl 09.00 idag. Fant en løsning da:

routeren er stilt in på vanlig dchp utdeling. og er 192.168.0.1

pc1 delte jeg wlan connectionen med netverkskortet. men jeg gikk in i ip settingene for netverkskortet og satt in 192.168.1.1 istedet for (192.168.0.1) som windows xp prøver å sette. Grunnen til at disse må være forskjellig er at routeren gjere vil ha 192.168.0.1 ....subnet masken er den samme. som er satt av xp.

pc2 (den med kun ett netverkskort). setter jeg ikke resive ip auto. put heller inn:

192.168.1.x (x=det ip-tallet du vil at pc2 skal være)

subnetmaske= samme som før 255.255.255.0

default gateway: 192.168.1.1 (ipen til det vanlig netverkskortet til pc1 med andre ord)

dns. samme som defoult gateway: 192.168.1.1

da var det gjort.

100mb linje mellom de to pcene på kontoret og 54mb wlan mellom pc1 og wlan.

forøvrig har pc1 og pc2 også tilgang til internett med denne fremgangsmåten.

jeg er ingen netverks ekspert bare prøver meg fram litt. Andre inspill for hvordan man kan løse dette problemete er velkomene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...