Gå til innhold

PixelShader 3.0 - Verdt å prioritere?

Bone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror heller ikke støtte for PS3 er så veldig mye å bry seg om. Hvis du f.eks. aktiverer HDR i FarCry går det uforholdsmessig mye utover ytelsen, så dette passer egentlig bedre for neste generasjons kort. For øvrig, når du altså skal kjøpe ny PC burde jeg tenke litt på oppgraderingsmulighetene. Jeg ville heller ha kjøpt et 6800GT-kort eller er X800XL-kort til en moderat pris, og eventuelt oppgradert grafikkortet senere (f.eks. om 1,5 år), enn å betale blodpris på å få et kort som riktignok yter litt bedre på dagens toppspill, men som uansett ikke duger for neste generasjons spill. Legg heller penger i et solid system for øvrig, med bra prosessor og mye og bra minne. Dette holder seg lenger enn skjermkortet...

Synes det er en slem og overdreven uttalelse. De finnes kort som GF4 Ti-serien og de har vel holdt sånn passelig ut gjennom noen generasjoner av spill? Selv om de nå er ganske uaktuelle å kjøpe så kan man spille Doom 3, HL2 og FarCry med de.

Hehe. Joda, kanskje jeg tok litt hardt i her. Jeg for min del bruker fortsatt Geforce 4200 med 64MB minne. Poenget mitt er bare at de dyreste kortene ikke gir like mye uttelling som de nest dyreste kortene. Hadde jeg kjøpt 4600 i sin tid måtte jeg ha betalt mye mer, og jeg ville fortsatt slite med Doom 3... ;)

Lenke til kommentar

Her er et forslag til system.

Kabinett: Antec P160 1050,-

Det er jo mange ting som kommer inn i bildet mht. kabinett - utseende, tyngde, brukervennlighet, kjleevne, lyddemping, etc. Dette kabinettet har fått svært gode vurderinger i all tester jeg har lest. Et hurtigsøk på google (f.eks. "Antec 160 review"skulle bekrefte det. ) Hvis du derimot har særbehov, f.eks. et superlett kabinett eller et kabinett med et helt spesielt utseende, er det jo selvfølgelig mye annet å ta av.

Strømforsyning: Enermax 485W Noisetaker Strømforsyning 1050,-

600W-varianten av denne (som jeg ikke kan finne noe sted) kom svært godt ut av det i en test hos Tomshardware nylig: http://www6.tomshardware.com/howto/2005022..._supply-07.html

Så lenge du ikke skal ha et SLI-system, som jeg ikke kan anbefale deg sånn helt uten videre, skulle 485W holde i massevis.

Hovedkort: DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D 1400,-

De nye hovedkortene fra DFI til sokkel 939 regnes for å være svært gode. Ikke minst mht. muligheten for overklokking. Men de skal også være stabile.

Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' 2340,-

Avhengig av om du ønsker å overklokke eller ikke, kan du gå litt opp eller litt ned i AMD 64-prosessor-listen. (Jeg vil selv komme til å kjøpe 3000+-prosessoren, fordi den overklokker så bra.) Dog: med all sansynlighet vil de kommende dobbelkjerneprosessorene være kompatible med hovedkortene for 939-sokkelen, og du skal ikke se bort ifra at det kan være hensiktmessig å tenke på dette kanskje om et års tid eller noe slikt, altså når prisene har falt litt og det har kommet spill som benytter seg av kapasiteten i disse. 3500+ er et naturlig kompromiss her. Men sørg for at du får Winchester-vaianten av prosessoren. Du kan eventuelt vente en måneds tid, da den nye serien av Venice-prosessert kommer, som i forhåpentligvis vil kunne overklokkes litt lenger. Men altså: 3500+-prosessoren gir allerede svært god ytelse.

Minne: OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 2400,-

Dette minnet har svært godt rykte til bruk på 939-hovedkort. Både i standard og overklokket tilstand.

Skjermkort: Sapphire X850 XT Platinum Edition 256 MB 4150,-

Dette vil være det største luksusmomentet i systemet. Så lenge du ikke kjører SLI, er det X850XT PE-kortene som jevnt over yter best, og som sagt er bonusen fra pixelshader 3 liten enn så lenge. Går du en prisklasse ned, til ca. 3000,- er som sagt både 6800GT og X800XL svært gode kort som tar alt som er av spill for tiden.

Harddisk: Dette avhenger av behov. En populær luksusvariant er å bruke Western Digital Raptor 73,4 GB som systemdisk, med for eksmpel en Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA til lagring. En mer moderat mulighet er å greie seg med den siste. Altså 2500,- til sammen eller bare 1000,-.

DVD-brenner: Både Nec ND-3520A og BenQ DW1620 Pro er populære brennere, til omtrent 500,-

Mht. tastatur er jeg litt usikker. Det kommer da også an på smak, så der står jeg over. Selv likte jeg verken Logitechs Internet Explorer eller Ultra X-tastaturer, og sitter igjen med mitt gamle Siemens-tastatur.

Mus: Er du en entusiastisk FPS-spiller, vil jeg anbefale Razer Diamondback ca. 350,- i kombinasjon med Steelpad Steelpad S&S 200,-

Tror ikke jeg har glemt noe... Summen er altså 16.000,- (inkludert begge harddiskene, uten tastatur.) Regn med noen hundre til i frakt (300,--500,-, alt avhengig av hvor få butikker du benytter deg av.). Og vent til andre har gitt tilbakemeldinger på dette forslaget. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Her er et forslag til system.

Ser bra ut det der, men jeg ville kanskje byttet ut PSUen med Microplex' nye MIST.

Tastatur og mus bør nesten prøves før det kjøpes. Har selv en MX700 som jeg er veldig fornøyd med, men det er enkelte andre som ikke liker utformingen på den.

Jeg ville også lagt meg på en slik pris (max) på selve maskinen. Resten av pengene kunne gått til en til skjerm. To LCD-skjermer er bare utrolig digg.

Kabinett og hovedkort er egentlig det viktigste. Har du det i orden er det utrolig enkelt å smelle inn nytt utstyr etter som du får lyst/råd.

Lenke til kommentar

@Darth Kjell

To skjermer blir det nok dessverre ikke! Skal holde meg til én, og det blir vel mest sannsynlig NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+BK til 9 595,- kroner.. Og den sorten har jeg bare rå til én av.. :( ..den får duge for seg selv! :thumbup:

@bureaucrator

Skal se nærmere på forslaget ditt litt senere! Tusen takk for innspill!! :w00t:

til resten:

Men, er det slik at hvis man kjøper 2 SLi -kort så kommer spill til å "gå som bare rakker'n", eller hva? Vil de liksom jobbe dobbelt så bra, og FPS vil dobles, eller? I spill, altså..

Lenke til kommentar

To skjermer blir det nok dessverre ikke! Skal holde meg til én, og det blir vel mest sannsynlig NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+BK til 9 595,- kroner.. Og den sorten har jeg bare rå til én av..  :(  ..den får duge for seg selv!  :thumbup:

Personlig ville jeg ikke ha valgt den skjermen.

Dell Ultrasharp 2001FP 20" til kr. 7 055 (En veldig bra skjerm og 1600x1200)

Eventuelt widescreen-utgaven til kr. 7 055 (bedre lysstyrke og kontrast og 1680 x 1050)

Dyr, men sinnsykt bra!

Dell Ultrasharp 2405FPW 24" widescreen til kr. 10 880 (1920x1200 med overlegen lysstyrke og kontrast)

Når du spiller kan du bruke en lavere oppløsning uten at det går noe særlig utover billedkvaliteten (har en 17" selv).

Siden du ikke skal kjøpe datamaskinen før til sommeren vil jeg ikke kjøpe skjermkort fra denne generasjonen (kjøp R520).

Om ca. to måneder lanseres AMR på Intel-plattformen (AMD-versjonen får en håpe kommer kort tid etter).

Litt informasjon:

ATI does not reveal the Multi-VPU concepts to the general public, but for its add-in card partners it has posted a brief overview of its technology in its roadmap update. At least for now there is one important update from what was previously reported – ATI wants two identical graphics cards to be installed, not two different boards as said before based on information from unofficial sources. Here is what ATI says to its partners:

• Multiple ATI RADEON X800 XT boards cooperatively rendering a single frame;

• Requires two physical x16 connectors on the mainboard;

• Load balancing and synchronization implemented entirely in software;

• No physical connector requires between devices;

• Currently assumes two identical graphics devices installed in both connectors;

• Offers several user selectable modes of multi-processing;

• Works with any PCIe north bridge.

Xbitlabs

Eller kanskje et Xpress 200-basert hovedkort (vannblokkene er ikke inkludert)

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Poenget mitt er bare at de dyreste kortene ikke gir like mye uttelling som de nest dyreste kortene. Hadde jeg kjøpt 4600 i sin tid måtte jeg ha betalt mye mer, og jeg ville fortsatt slite med Doom 3... ;)

Det er jeg eing med. Jeg kjøper aldri toppkortene men holder meg til de som gir mest for pengene. (Som 6600 GT og Radeon X800 XL i dag)

Lenke til kommentar
Poenget mitt er bare at de dyreste kortene ikke gir like mye uttelling som de nest dyreste kortene. Hadde jeg kjøpt 4600 i sin tid måtte jeg ha betalt mye mer, og jeg ville fortsatt slite med Doom 3...  ;)

Det er jeg eing med. Jeg kjøper aldri toppkortene men holder meg til de som gir mest for pengene. (Som 6600 GT og Radeon X800 XL i dag)

Tingen er vell når du kjøper det aller beste. Hvis du kjøper det aller beste akkurat når det har kommet en ny generasjon med skjermkort, så vil det holde lenge. Se bare på de som kjøpte Radeon 9700Pro da det kom ut, de har fremdeles et brukbart kort. De kortene som kommer 6. mnd etter er bestandig bare justeringer av forrige kort (raskere minne o.l.).

Siden ATI og NVIDIA snart kommer med nye kort, ville jeg ventet litt.

Lenke til kommentar
Ventet hvor lenge?

Kommer de før juni? ca..?

Håper da det, men det er vel ingen som vet dette med sikkerhet. Godt mulig at de ikke er å finne i butikkene før i høst en gang. Så det jeg ville gjort er å kjøpe et brukbart og billig mid-end kort i 1500-2000kr klassen, for så å slå til når de nye kommer.

Lenke til kommentar
Hvilke OpenGL spill er x800xt pe best i da? Såvidt jeg har sett er nvidia kortene jevnt over bedre i OpenGL spill.

hitman. gammelt men fortsatt openGL

Er det hitman 1 du tenker på? Det er jo så eldgammelt at man skulle tro både ati og nvidia skal takle dette greit ;)

Hitman 2 og 3 er vel Dx?

:Edit Ser ut som jeg bommet litt der. Hitman 2 står på listen over OpenGL spill:

http://www.opengl.org/applications/windows/games/

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...-27gpu2_19.html

Ser ikke bra ut for nvidia her nei.. :whistle:

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
skal du bare ha ytelse, så kjøper du x800xt pe.

det er kortet du er garantert flest fps av, i de fleste spill, bortsett fra doom3 seffølgelig...

Og alle andre OpenGL-baserte spill!

De har det blitt færre av med årene, men OpenGL har nettopp gjort et hamskifte. Innføring av OpenGL Shading Language i versjon 1.5 og seneste versjon 2.0 skulle det kanskje bli andre boller. Men Direct3D har et rimelig godt grep nå. Men hyggelig å lese at PS3 skal anvende en modifisert versjon av OpenGL som sitt grafiske programmeringsgrensesnitt.

Lenke til kommentar
Er det hitman 1 du tenker på? Det er jo så eldgammelt at man skulle tro både ati og nvidia skal takle dette greit ;)

Hitman 2 og 3 er vel Dx?

Hitman 2 og senere versoner kjører som standard på directx, men kan også tvinges til å kjøre i opengl(så alle lykkelige 3dfx-eiere også kan spille :p ).

:Edit Ser ut som jeg bommet litt der. Hitman 2 står på listen over OpenGL spill:

http://www.opengl.org/applications/windows/games/

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...-27gpu2_19.html

Ser ikke bra ut for nvidia her nei..  :whistle:

tydlig at nvidia har noen problemer med hitman contracts, kunne vært intressangt og sett hvordan opengl-benchmark av samme spillet hadde sett ut dog.

EDIT: hvis noen som har hitman contracts vil teste setter man opengl-render på følgende måte:

Open My Computer> C: Drive> Program Files> Eidos> Hitman Contracts> and locate the HitmanContracts.ini file. Open it, and find the line that says "DrawDll RenderD3D.dll" (it should be the fifth line). Change it to "DrawDll RenderOpenGL.dll". Then save the file and close it.
Endret av Civilix
Lenke til kommentar
... FP blending ...

Ordliste takk :cry:

Blending betyr vel enkelt forklart at man tar et nytt resultat og legger til et gammelt. Dette har man ikke mulighet til å gjøre med HDR rendering med FP buffers uten FP blending, noe som viktig for å legge til lys til framebufferet og skape gjennomsiktighet (transparency). Det skal også som nevnt gjøre HDR rendering mye enklere.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha satset på et av de billigste high-end-kortene i dag, og kjøpt nytt om 1 - 2 år. Utviklingen på den fronten er ekstrem for tiden, og spillene vil følge etter. Om to år så er 6800 Ultra omtrent som GF4 Ti4600 er for oss i dag: bra, men allikevel for dårlig...

6800 GT virker som et supert valg for deg - synes jeg :)

EDIT: du har jo muligheter for SLI med et 6800 GT

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Blending betyr vel enkelt forklart at man tar et nytt resultat og legger til et gammelt. Dette har man ikke mulighet til å gjøre med HDR rendering med FP buffers uten FP blending, noe som viktig for å legge til lys til framebufferet og skape gjennomsiktighet (transparency). Det skal også som nevnt gjøre HDR rendering mye enklere.

Takker. Ikke blending jeg lurte på men FP... var ikke mer mystisk enn floating point frame buffers. Har alltid hatt lyst til å implementere HDR men får aldri tid :( Har en rekke gamle artikler fra Gred Ward som er guru'en på dette. Løser problemene med at de gamle realtime renderingssystemene bare har 256 intesitetsnivåer tilgjengelig. Sneisig metod ja. Synd ikke grafikkortet mitt klarer å følge med i tiden lenger.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...