Gå til innhold

PixelShader 3.0 - Verdt å prioritere?

Bone

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkt å kjøpe meg et high-end skjermkort; Radeon X800 TX / X850 XT PE, eller GeForce 6800 Ultra.. Radeon -kortene støtter ikke PS v3.0 så vidt jeg har fått med meg.. Kommer til å kjøpe en hel ny pc hvor alt er "state of the art", så derfor lurer jeg; bør jeg da gå for nVIDIA -kortet av den ene grunn at den støtter PS v3.0? ..har ikke tenkt å bytte ut ting og tang med det første..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke by deg om SM3.0.

Men jeg ville fremdeles kjøpt nVidia-kortet. Selv om du kommer til å få beskjed av alle her om at ATI er best. ;)

Jeg har prøvd begge, og siden de er såpass like i ytelse, ville jeg gått for nVidia pga. "brukervenlighet"

Lenke til kommentar

Du "burde" ikke velge Nvidia, både ATI og nvidia er brukervennlige.

ATI yter vel generelt LITT bedre i mange spill, men det SÅVIDT, og forskjellen mellom 6800ultra og x850xt vil ikke du klare å merke...

1. Kast en mynt, krone = ATI, mynt = nvidia :innocent:

2. Velg det merket du liker beste ( :yes: )

Du blir like fornøyd UANSETT hva du velger, det kan jeg garantere 100%

Lenke til kommentar

HW.no sin x800xt vs 6800u test. de faller på x800xt til slutt, altså kan ikke sm3.0 bety noe.

jeg ville gått for x800xt, av den enkle grunn at jeg syntes x800 kortene, yter veldig bra, samt jeg er veldig glad i ati driverne.

edit: samt de utvikler mindre varme, og bruker ikke fult så mye strøm

edit: riktigere nå

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar

Uten SM3.0 og FP blending vil man gå glipp av en god del i Splinter Cell Chaos Theory, samt HDR i FarCry og garantert mer i fremtiden, så det betyr absolutt noe. Men likevel tror jeg den høye fillraten og VS ytelsen til X8x0XT (PE) vil være mer viktig for denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt det som ga mest for pengene. Samtidig er det kanskje viktig å se på ting som viftebråk etc.

Jeg valgte et Radeon x800pro VIVO som jeg flashet til XT da jeg kjøpte nytt skjermkort (i november). Akkurat da var dette det beste valget i mine øyne.

Har ikke fulgt med på prisene i det siste, så jeg vet ikke hva som er det beste valget.

Kan gi deg et par råd til a) IKKE hør på fanboys. b) Ikke døm kortene etter hva utenlandske sider sier om pris/ytelse. Har ofte opplevd at prisforskjellen på komponenter kan være ganske forskjellig i USA og Norge. c) Hvor ofte bytter du skjermkort? Hvis du f.eks bytter hver år, trenger du ikke tenke på kravene til spill som kommer om to år.

Nå trenger heller ikke mye stæsj være positivt. Spør deg selv om du faktisk kommer til å bruke VIVO-funksjoner o.l

Edit: Her finner du en oversikt over effektforbruke til mange nye skjermkort.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
og krever ikke i næærheten like mye strøm

du har åpenbart ikke lest hw.no sin test av de kortene.

joda, men da husker jeg feil da.

edit: x800xt bruker da litt mindre strøm!

Kun LITT mindre ja, og ikke merkbart mer strøm som du ga uttrykk for i posten din.

Lenke til kommentar
HDR er ikke noe SM3 funksjon...

Nei, men HDR renderingen i FarCry og SC:CT krever SM3.0/FP blending. Dette skal visnok være svært tungvindt og ganske begrensene uten FP blending så vi vil nok ikke se så mye hvis i det hele tatt noe til HDR på kort uten denne funksjonen.

Men dessverre blir AA ubrukelig med FP blending på NV4x.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke latt spørsmålet om SM3 avgjøre skjermkortkjøpet i dag. Nå vet jeg ikke om du skal ha PCIe eller ikke men for meg hadde det rett og slett vært et spørsmål om penger.

Hadde jeg hatt ubegrenset med cash hadde jeg nok valgt kortet som ansees som det raskeste i dag (X850XT PE). Ellers ville jeg valgt X800XL hvis jeg hadde PCIe og X800XT (Club3D Radeon x800XT 256MB 3699,- på MPX) eller BFG 6800 Ultra til 3795,- på samme sted.

Jeg føler du får ekstremt mye for pengene ved å kjøpe XL kortet som du kan få til under 2800,- og som yter omtrent som et 6800 GT kort. Dessverre er ikke dette tilgjengelig på AGP enda og vil da bli endel dyrere og.

Lenke til kommentar

ATi sine linux drivere suger max. Derfor syntes jeg at nVidia er et bedre valg om du først skal kjøpe noe av det heftigste på markedet. De fleste her sier jo at ytelsesforskjellen er minimal. Så hvorfor støtte ATi i deres diskriminering av Linux brukere?

- Sylvarius

Lenke til kommentar
ATi sine linux drivere suger max. Derfor syntes jeg at nVidia er et bedre valg om du først skal kjøpe noe av det heftigste på markedet. De fleste her sier jo at ytelsesforskjellen er minimal. Så hvorfor støtte ATi i deres diskriminering av Linux brukere?

- Sylvarius

Fordi vi som bruker Windows driter i om det ikke virker ordentlig til Linux?

Lenke til kommentar

Det var veldig mange svar her, som jeg nok må lese igjennom igjen et par tre turer for å la innspillene synke inn.. Men, la oss si det slik; jeg er ikke ute etter ytelse/pris, men bare ytelse.. Dere behøver ikke å tenke på at godsakene er dyre, men at de funker, ..og at de kommer til å funke en god stund fremover.. 1 1/2 år + ...

Har nå hatt mitt GeForce4 ti4600 128mb kort i snart 2 1/2 år, og har vært kjempefornøyd med det.. Nå skal jeg kjøpe helt ny PC og så vil jeg ha en PC som fungerer like godt og en god stund, slik som min forrige.. (ikke nødvendigvis hele 2 1/2 år men.. En GOD stund, allikevel).. Det skal ikke stå på penger i grunnen.. det skal jeg alltids klare å oppdrive!

Tusen takk for svar.. Jeg følger med på flere innspill hvis det kommer noen.. Skal ikke kjøpe før nærmere sommeren allikevel..

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...