k.m.e Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Heisann folkens! Dette er dessverre enda en "hva skal jeg kjøpe" tråd, men dere virker som en hyggelig og hjelpsom gjeng, så jeg bare fyrer løs. Har litt av et dilemma her, så jeg ville satt stor pris på komentarer fra mer kompetente sinn enn meg selv! Har lenge tittet på Nikon D70, og det virker som et kamera som gir mye for pengene. D70 vil vel kanskje falle litt i pris ettersom 350D har kommet på banen, men jeg vet ikke om jeg klarer å vente på prisfallet! Var på fotomessa og titta på 350D, liker specsa godt, men huset føltes litt liten for mine hender. Da må jeg vel evt kjøpe et batterigrep, og etter at et godt allroud objektivt er kjøpt, er jeg vel nesten oppe i prisen på en 20D. Så bør jeg kjøpe nytt, dyrt eller hoppe rett på D70? Setter stor pris på all hjelp! Endret 12. mars 2005 av k.m.e Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Vente på et prisfall, det kan man alltid gjøre i den digitale bransjen. Selv ville jeg kjøpt 20D i dag, om penga strakk til. Men ingen kan ta den avgjørelsen for deg. Les i trådene og på nett. Gjør deg opp en mening om hva som er viktig for deg i forhold til funksjonalitet. Og finn den beste kombinasjonen av objektiv, kamera og system basert på dette. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Husk å regne total pris når du funderer på dette, i det minste hus pluss "standard" linse. Nikons 18-70mm er i så tilfelle et svært godt argument for å tippe over på Nikon-siden, og D70 med 18-70mm'eren for under 10k er et kjempekjøp. Du vil likevel få et godt kamerahus uansett hva du velger. Det blir en smakssak, men ikke glem optikken i det hele. Canons 18-50 f/3.5-5.6 stiller virkelig ikke i samme klasse som Nikons motpart. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Selv ville jeg kjøpt 20D i dag, om penga strakk til. Det var det da. Jeg er slettes ikke sikker på om du vil få mer bildekvalitet for pengene ved å bruke 12k for 20D framfor 7k på D70, og så legge de resterende 5k i bedre optikk eller kanskje enda bedre en blitz. God lyssetting gjør virkelig bildene, og så godt som de eneste gangene jeg tar SB-800en av kamerahuset er når jeg bruker den trådløst. Trådløs blitzstyring uten noe ekstra mikk er også virkelig en av D70'ens "killer features" sammenlignet med Canonene. Lenke til kommentar
k.m.e Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Tusen takk for gode svar folkens! Søsteren min kommer tilbake fra New York straks, og har sagt seg villig til å stikke innom B&H, samt å diskre bære det nye kameraet mitt igjennom tollen på Gardermoen. Valget står nå imellom Canon 20D, og Canon 350: Canon EOS Digital Rebel XT 900$ Med: Lexar 1GB $99.95 Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Autofocus Lens $600 Vertical Grip/Battery Holder for EOS Digital Rebel XT $ 149.95 Tot. = $1749,45 (10,708 NOK) Eller denne pakka: Canon EOS 20D, 8.2 Megapixel, SLR, Digital Camera with Canon 18-55mm "USM" Lens and Lexar 2GB 80x CompactFlash Card $ 1,664.95 (10,190 NOK) Har forstått det slik at 17-85mm linsa er svært god, og at 18-55mm er så som så. Føler at jeg trenger batterigrep til 350D, fordi jeg trenger "mer å være glad i". Har ikke helt klart å se bort i fra Nikon D70 ennå, så er noen som har forslag til et tilsvarende godt objektiv til Nikon D70 som Canons 17-85mm? Hva ser ut som den beste pakka? Sorry for lang post, og takk til de av dere som faktisk gidder å lese igjennom! Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Har ikke helt klart å se bort i fra Nikon D70 ennå, så er noen som har forslag til et tilsvarende godt objektiv til Nikon D70 som Canons 17-85mm? Du får D70 med ett meget bra Nikkor 18-70 objektiv (bare objektivet koster ca.3500,-) til 8950,- her i Norge. Da med norsk garanti, og norsk reklamasjonsrett. Lexar eller Sandisk 1gb CF-kort får du fra 800 her i Norge. D20 er muligens ett bedre kamera men siden du ikke vil slippe taket i D70 ville jeg gått for Nikon her i Norge. Per Lenke til kommentar
k.m.e Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Takk for all hjelp! Det ble et godt, norskkjøpt Nikon D70-kit. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det var det da. Jeg er slettes ikke sikker på om du vil få mer bildekvalitet for pengene ved å bruke 12k for 20D framfor 7k på D70, og så legge de resterende 5k i bedre optikk eller kanskje enda bedre en blitz. God lyssetting gjør virkelig Fullstendig enig. Jeg kjøpte heldigvis D70 i høst, før 350D var annonsert. Har ikke orket å sette meg inn i 350D nå. Hadde da allerede tittet på 20D, men det ble for kostbart og forskjellen er ærlig talt ikke så vanvittig stor (Broder'n har 20D). Så jeg slapp problemet. Men når det gjelder D70 vs. 350D, sannsynlig hadde jeg kastet terningen i dag hvis jeg måtte velge... Uansett, fikk testet litt forskjellig Nikon objektiver i helga. Bla Nikon sin 24-120/3.5-5.6 VR samt 70-200/2.8 VR. Ser nå definitvt det "alle" litt mer erfarne SLR brukere sier at bruk heller litt penger på objektiver enn å hiv på med et par tusenlapper på et hus som kun gir noen ekstra små finurligheter. 6MP vs. 8MP tror jeg betyr lite for de aller fleste i praksis. Selv er jeg meget higen på å kjøpe 24-120 linsa, de ekstra mm'ene samt VR gir en god del ekstra i forhold til 18-70 kit linsa, selvom man mister litt vidvinkel. Er ikke så mye større fysisk heller Hadde valget vært mellom D70+24-120mm og 20D+18-55, er jeg ikke i tvil 70-200/2.8 linsa var selvsagt en drøm, men det vil det også være å eie en... Tror det ville blitt et hardt familie-veto på å bruke 16k på ei linse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå