Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router med QoS, "traffic shaping" el. -> lav ping?

Anbefalte innlegg

Heisann dere

Har lest endel rundt på nettet hvordan man kan sette opp et "hjemmenettverk" der man kan kontrollere trafiken inn/ut på ADSL-linja slik at feks. ping forblir lav selv om trafikken inn og ut eller er høy.

Dette kan gjøres i en egen server, men siden jeg har begrensede kunnskaper i linus som det meste av dette foregår på (og begrenset tid slik at jeg ikke kan sette meg ned å lære linux på noen uker), lurte jeg på om det var noen fornuftige hardware-løsninger for dette (eller noe som funker i win).

Som dere kanskje skjønner, er poenget å dele en ADSL-linje mellom flere brukere med ymse behov. Noen som sitter med bittorrents dagen ol. (og natten lang), og noen som spiller ping-sensitive spill døgnet rundt.

Har lest såvidt at dette kan løses ved hjelp av QoS og "traffic shaping", men har ellers lite begrep om hvordan dette kan implementeres. Er det noen som har noen løsninger på denne problemstillingen? Noe som ikke krever altfor store kunnskaper eller penger?

Om det er en hardware løsning i form av feks router, så kan det gjerne være en med mulighet for tråløst nettverk også, men dette er ikke et krav. Pris kan gjerne være under 1000 k om mulig.

Takk for at du gadd å ta deg tid til å lese innlegget, ble kanskje litt langt. På forhånd takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv Draytek 2900gi mot leieboer.. bruker bare båndbreddekontroll nå. leieboer får 500kbps og jeg har 1mbit... dette fungerer utmerket.

aldri hatt noe problemer. Men routeren har innebygd QoS også. så kan sette opp mer spesifikt der.. Anbefaler den veldig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...