Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger å endre nettverksdomene utenfor windows

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bærbar PC her, som vanligvis blir brukt i et større jobbnettverk. Jeg ville koble den til nettverket her hjemme, slik at vi kunne dele musikk osv. Derfor endret jeg fra det domene som stod der, til min arbeidsgruppe. Det skulle jeg aldri ha gjort.

Når maskinen nå startet på nytt måtte jeg skrive inn brukernavn og passord som vanlig. Dette gikk nå ikke pga. av at jeg hadde fjernet domene i Windows.

Det jeg nå må gjøre er å endre tilbake til det originale domene. Problemet er at jeg ikke kommer inn i Windows uten passordet.

SOS. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal jeg logge på med da...?

Har prøvd disse administrator osv.

Jeg har også søkt en del på nettet og funnet ut at dette er et kjent problem med windows. Flere andre som jeg har sett hatt samme problemet har funnet løsningen ved bla. å tilbakestille/lage nytt passord ved hjelp av tredjeparts boot-programmer. Men det siste jeg vil er å endre på noen passordinstillinger i registeret osv.

Hadde det i det minste vært min PC så...

Jeg tenker på løsninger som å "tilpasse" meg maskinen. Jeg har jo sagt at den er med i min arbeidgruppe. Men den er ikke veldig avansert. Hvis jeg kunne utvide/lage et realt nettverk her hjemme, slik at den kunne logge på helt vanlig, med det brukernavn og passord jeg velger å gi den eller noe sånt.

Problemet er at jeg ikke får til dette uten real assistanse...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet passordet, eller kan få tak i det fra noen så er eneste løsningen å boote fra et eller annet og slette det som du sier. Du vil sannsynligvis trenge hjelp til å få meldt maskinen inn i sitt opprinnelige domene igjen også.

Neste gang du skal koble deg til et annet nettverk så kan du forsøke:

\\ipadresse_til_ekstern_maskin\navn_på_delt_katalog

Hvis du absolutt må melde maskinen ut av et domene så sørg for at du lager deg en lokal bruker først. Dette forutsetter at man har admin rettigheter på egen maskin, men det har man jo som regel.

Lenke til kommentar

BUMMER!

For å kunne melde en maskin "av" et domene på en ordentlig måte, må man være Domain Administrator, og maskinen må ha kontakt med en av domenekontrollerne (DC) i nettverket. Dersom du har endret maskin til å tilhøre Workgroup, så kan du ikke lenger logge deg på med den domene-brukerkontoen du hadde før. Når du så endrer tilbake til domene, så vil maskinen søke etter nærmeste DC, som den ikke vil finne så lenge du er hjemme. Eneste løsningen for deg er å reise opp til jobben, koble deg til nettverket, og melde deg på og av domenet der.

Vær oppmerksom på at når du melder deg av domenet vil din domene-brukerkonto opphøre å eksistere på din maskin. Du kan da logge på som lokal administrator, hvis du husker hva brukernavn/passord for den kontoen er.

Lenke til kommentar

Ok...

Så Pc'en må tas med på jobben og logge på der bare. Med det brukernavn og passord som den hadde før?

Eller at det må plugges i til nettverket på jobben og så må en admin(bare de som har passordet) logge seg på?

Men den er jo fortsatt på min workgroup...er den ikke?

Lenke til kommentar
Ok...

Så Pc'en må tas med på jobben og logge på der bare. Med det brukernavn og passord som den hadde før?

Eller at det må plugges i til nettverket på jobben og så må en admin(bare de som har passordet) logge seg på?

Men den er jo fortsatt på min workgroup...er den ikke?

En som har brukerrettigheten "Domain Admin" må melde maskinen av domenet.

Deretter vil maskinens "Local Administrator"-konto bli aktivert igjen.

Det at maskinen er med i "Workgroup" er bare et optisk synsbedrag. :p

Prosessen er ikke fullstendig før man gjør som jeg sa i min første post.

Lenke til kommentar

Tror nok at du må få nettverksadmin på jobben for å legge den inn igjen ja.

Jeg skjønner ikke helt poenget med å melde maskina ut av domenet? Laptopen min er medlem av domenet på jobben, men jeg bruker den like fint hjemme for å trekke over filer til maskina som ikke er medlem av domenet her.

Du kan også ha lokale innlogginger på maskina i tillegg til domeneinnloggina, men det gjør jo ikke mye forskjell om du legger inn mp3 filene som en lokal bruker enn som en domenebruker :roll:

Lenke til kommentar

Har maskinen winows xp og du ikke har vært så dum å slå av system restore kan du fikse det selv.

Bruk nordahls utility til å resette lokal adminpassord til blankt .

Logg deg inn på lokal maskin med blankt passord

Kjør system restore.

Og endringen fra domene til workgroup er tilbakestilt .

Og den vil igjen virke i business nettverks domenet uten at du må plage

domeneansvarlig .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg skjønner i ettertid at det ikke var gunstig å endre innstillinge og at det antakelig ville vært mulig uten, men i kombinasjon av handling uten tanker og mangelde kunnskap var det det jeg gjorde. "Gjort er gjort osv..."

Jeg fant dette verktøyet for å fjerne passordet. Men har kommet fram til at jeg ikke skal gjøre det. Pga. av det er en viss sjans for at ting kan gå galt. Dessuten sto det en advarsel mot noe EFS-kryptering eller no. jeg skjønte det ikke helt, men hvis maskinen har noe slikt så vet jeg ikke hvilke problemer som kan oppstå.

Men det kan godt hende at det funker flytende men jeg velger altså å la vær å tukle med dette. Hvis jeg ikke får til, så blir det bare en ekstra vanskelig oppgave for folka på IT-avdelinga å fikse det.

Det er ikke noe problem og endre tilbake til domene hvis jeg bare kommer inn i Windows nei. Jeg har lagret domeneinnstillinge før jeg endret, slik at jeg kunne endre tilbake enkelt.

(Det viste seg å ikke bli så enkelt...)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Har maskinen winows xp og du ikke har vært så dum å slå av system restore kan du fikse det selv.

Bruk nordahls utility til å resette lokal adminpassord til blankt .

Logg deg inn på lokal maskin med blankt passord

Kjør system restore.

Og endringen fra domene til workgroup er tilbakestilt .

Og den vil igjen virke i business nettverks domenet uten at du må plage

domeneansvarlig .

Er nok redd for at det ikke går. Hvis du leser litt høyere opp i tråden, er den kontoen (lokal administrator) ikke aktiv, da maskinen fortsatt er "kvasimedlem" av domenet.

I det maskinen blir meldt av domenet på en korrekt måte, blir lokal administratorkonto aktiv igjen.

For å kunne melde en maskin inn i et domene, må man logge på som lokal administrator og endre til "domene". Man må så oppgi brukernavn/passord til domene-admin, og rettigheter til maskinen hendes over fra lokal administrator til domeneadministrator. Likeledes går det til når man melder maskinen ut av domenet. Man må være logget på som domene-administrator, og melde maskinen ut. Etter omstart er lokal administratorkonto aktivert, og har igjen rettighet over maskin.

Lenke til kommentar

t.o.m folk i IT avdelinga bruker pnordal for å komme inn på maskiner

hvor lokal admin passord er ukjent .

Har selv aldri hatt noe problem med den .

Hvis du ikke har benyttet krypering på ntfs filsystemet skal det ikke være noe problem .

system restore skal fikse opp settingsene på den maskinen vedr. domenetilhørigheten .

I domenet på arbeidet er fremdeles maskinen og kontoen aktiv da jeg antar at han har gjort omgjøringen til workgroup hjemme/borte fra nettverket .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...