Gå til innhold

Windows 2k er mest stabilt enn XP. XP krasjer?

Anbefalte innlegg

hei. kjører nå i dette øyeblikk Windows 2000 og XP i dualboot, formaterte i dag D: partisjonen for så å installere Xp på den. installasjonen går fint og den får boota. men problemet er at Windows XP restarter i hytt og gevær. etter installasjon av alle driverne så restarta den igjen. men Windows 2000 som ligger på samme maskina bare på den andre harddisken er stabilt som et fjell. den har ikke restarta på lenge.

når jeg sjekker Event loggen så står det save dump.

hvorfor skjer dette oftere i XP enn i 2k?

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

properties my computer -> advanced -> startup and recovery -> under "system failure" fjerner du krysset ved "automatically restart".

Du vil nå få fram på skjermen hva som lager problemer.

Tipper det er noe med drivere som lager krasj for deg, evt. spyware.

Lenke til kommentar

Det er helt umulig å gi noen grunn til hvorfor xp-en din restarter hele tiden, ut fra de få opplysningene du gir. Men XP er i hvert fall satt til å restarte ved systemfeil. Den instillingen finner du i Kontrollpanel ->System -> Avansert ->Oppstart og gjenoppretting/innstillinger -> Systemfeil/Start på nytt automatisk. Det kan jo tenkes at det er denne som er synderen, hvis det skulle være et problem med en av driverne dine for eksempel. Det finnes jo virus også som restarter maskinen, men det regner jeg med du har sjekka...

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som utsatte overgangen til XP, fordi jeg var godt fornøyd med stabiliteten til 2k. Men sett over en lengre periode er jeg ikke i tvil om at XP er mer stabilt. Individuelle problemer kan man ikke gjøre så mye med.

Lenke til kommentar
joda. har jo det. kan være drivere også ja. men jeg synes det er litt merkelig siden at jeg har noe av de samme driverne i Win2k.

der kan du ha problemet ditt.

du er nødt til å ha drivere som er lagd for winxp,

og ikker bare bruke de som du har for win2k.

samtidig kan du ha maskinvare i maskinen som er gammel,

og ikke fungerer med winxp(selv om den fungerer med win2k).

sjekk dette så skal du se at winxp blir bedre :)

Lenke til kommentar

XP er mer følsom for gamle/dårlige drivere enn det 2000 er, også når det gjelder maskinvare.

Som nomore nevner så må du ha drivere for XP. Noen drivere er skrevet for både 2000 og XP selfølgelig, men dersom du bruker 2000 drivere så kan systemet blir svært ustabilt.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

skal gjøre noen forsøk i morra en gang, jeg gidder ikke nå i kveld. så lenge Windows 2000 er stabil er det ikke så nøye, men jeg hadde tenkt til å teste progs med XP, derfor hadde det vært greit å hatt XP stabil også.

Lenke til kommentar

hei. nå har jeg da prøvd endel og jeg blir ikke særlig klokere egentlig. har prøvd å installere NIS 2004, NIS 2005 funker dårlig. installert standard drivere som faktisk hører til XP, akkurat det samme da også. nette i XP er ustabilt og maskina restarter når jeg er i XP.

Siste nytt:

nå kommer jeg ikke inni Safe mode i XP en gang uten at den restarter. å det å kjøre XP i vanlig modus ser det ikke ut som det er snakk om for å si det slik. å hver gang kommer den med dumping av minne.

det er jo en ren installasjon av XP vi snakker om. den har også hatt det samme problemet uten noen ting bare Windows.

Bør jeg bytte rambrikke eller?

Lenke til kommentar

Virker som at det er noe galt med maskinvaren eller bios. Ta ut alle komponenter som ikke trengs for oppstart. Også sjekk om det finnes en oppdatering til bios.

Men hva er meldingen i stor skrift som kommer fram når blåskjermen dukker opp da?

Lenke til kommentar

det kommer ikke noe melding, men i Event loggen hver gang den restarter så står det Save dump. noe sånn som dette: you computer has rebooted osv. husker ikke mer. Bios oppdateringer finnes det ikke til Hovedkoret mitt mer. siste oppdatering kom i år 2003 og den har jeg. kan jo skippe en tur innom bios det å se om jeg finner noe spennende. skal sjekke om jeg finner noe feil på disken også.

en tanke som slo meg var at XP ikke liker å ligge på harddisk 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...