Gå til innhold

AGP vs PCIe - Hva er best?

Bone

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt og lest, og søkt og lest igjen.. Hvor står dette?

Jeg prøver å finne ut hva som er best / hva man skal velge av skjermkort når det gjelder AGP, eller PCI Express?

Kan noen gi meg svar på dette?

Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei..

Jeg driver å sjekker rundt, siden jeg skal kjøpe meg ny pc om litt (noen få måneder).. Så derfor lurte jeg..

Jeg har tenkt på (skjermkort) Radeon X800 TX / X850 XT PE, eller GeForce 6800 Ultra.. Hovedkort har jeg ikke helt kommet til enda..

PCI-e er jo nyere (såppas vet jeg jo), men når jeg har lest rundt om kring, så står det at ytelseforskjellen er den samme, så godt som.. Og da ble jeg jo litt forvirret, siden jeg gikk utifra at 'nyere' komponenter/hardware burde vært "bedre", liksom!

:hmm:

Men.. De blir bedre etter hvert??

Lenke til kommentar
Okei..

Jeg driver å sjekker rundt, siden jeg skal kjøpe meg ny pc om litt (noen få måneder).. Så derfor lurte jeg..

Jeg har tenkt på (skjermkort) Radeon X800 TX / X850 XT PE, eller GeForce 6800 Ultra.. Hovedkort har jeg ikke helt kommet til enda..

PCI-e er jo nyere (såppas vet jeg jo), men når jeg har lest rundt om kring, så står det at ytelseforskjellen er den samme, så godt som.. Og da ble jeg jo litt forvirret, siden jeg gikk utifra at 'nyere' komponenter/hardware burde vært "bedre", liksom!

:hmm:

Men.. De blir bedre etter hvert??

Om jeg ikke har tatt helt feil er det fordi dagens grafikkort ikke er kraftige nok til å kunne utnytte den langt bredere PCIe bussen. Hadde du f.eks hadt et kort med 8 stk 6800 GPU'er og 1024 MB RAM på kortet og kjørt et spill med grafikk som enda ikke eksisterer ville du nok ha begynt å merke at AGP er en flaskehals i forhold til PCIe.

PCIe er framtidsrettet, anbefales om du har planer for å oppgradere skjermkort i framtiden. Tipper det er liten prisforskjell på AGP og PCIe, samt at utvalget av PCIe-kort begynner og blir lik AGP - så da ville jeg like gjerne ha gått for PCIe.

Lykke til med PC-kjøpet ditt :)

Lenke til kommentar

Okei.. Så om det er et PCI-e eller et AGP skjermkort spiller ingen rolle.. Det er egentlig på hovedkort fronten det har noe å si; mtp senere oppgradering av skjermkort (og evnt andre ting)?! ..slik å forstå?

Lenke til kommentar

Ser at mange nye skjermkort faktisk er billigere som PCIe. Men ikke bare er det skjermkortene som drar nytte av det, nettverkskort og RAID-kontrollere drar også nytte av PCIe.

Leste en plass at de faktisk hadde kommet til AGP-grensen for lenge siden, de bare koder seg litt rundt den. Med PCIe er det ikke lengre behov for dette, og da kan vi i fremtiden kanskje se en markant ytelsesforbedring.

I dag ville jeg kjøpt PCIe, AGP er på vei ut.

Lenke til kommentar

jeg gå å lurer på å få meg nytt skjermekort. det jeg har i dag er radeon 8500le agp 4x.

kjøper jeg et basert på agp i dag blir det fort gammelt.

jeg sytes at pci-e kort er ganske dyre enda.

og på toppen av det hele så må man kjøpe nytt hovedkort.

da trenger man ogs ny pentum 4 prosesor selv om jeg har pentium 4 på 2 gigahtz. de nye p4 prosesoren er da ikke mye raskere

dette er nesten en unødvendig inverstering

hvorfår ny p4 når man har en fra før ?

mitt h.k. er : asus p4pe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...