MagE Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 hei, jeg skal få meg vannavkjøling og lurer på om det er muligt og lage et rele som slutter en krets (på 220volt) når en spennig på 12/5v "kommer" det er noe slikt jeg vil lage, bare billigere. hadde vert kjekt om noen kunne gidd meg noen Url'er ol. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=128034.htm Sjekk på bensinstasjoner og andre lokale butikker. Dei fleste er beregna for 12V utgang, men kanskje du finn eit for 230V. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Clas Ohlson har. Har selv vært der og handlet et slikt relé. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Lett å lage, bare finn et relè der spolen trekker til med 12V spenning og som er godkjent for 230V på kontaktene. Det bør tåle litt strøm også. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Clas Ohlson har. Har selv vært der og handlet et slikt relé. husker du om hvor mye betalte? har du et vare nr? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Om der ikke er innebygget i reléet, sett en diode over spolen så du ikke sender en indusert høy spenning tilbake til andre komponenter. VIKTIG! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Kanskje det er denne saken: 22-3327 Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Om der ikke er innebygget i reléet, sett en diode over spolen så du ikke sender en indusert høy spenning tilbake til andre komponenter. VIKTIG! Stemmer det. Når man bryter spenningen til relêet kan kan det bli indusert spenninger med opptil flere hundre volt, med motsatt polaritet. Hvis man setter en diode i sperreretning (i forhold til den spenningen man tilfører relêet) i parallell med relêet, blir problemet løst. Jeg laget en kjapp tegning av det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå