Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

flere trådløse accesspunkt i kontorbygning...

Anbefalte innlegg

hei! Jeg trenger å sette opp et trådløst nett som har god styrke overalt i et stort kontorbygg. Jeg vil at en bruker kan koble til hvor som helst i huset og flytte på seg til hvor som helst uten å miste kontakt med nettverk.

Jeg vet at WDS kan gjøre dette. Problemet med WDS og mange enheter er at hastighet reduseres mye (data må sendes fra klient til "slave accesspunkt" -> "main accesspunkt" -> internett/LAN -> main accesspunkt -> slave accesspunkt -> klient..

Det jeg lurte på er om man kan koble alle enhetene (access punktene) sammen via "vanlig" kabelnettverk (10/100) og fremdeles kunne flytte på seg slik som jeg ønsker man skal kunne gjøre..

Hvordan kan dette løses? Vil WDS løse dette (også med kabelnett mellom accesspunkt)? Må vel nesten være samme SSID på alle enheter..

Tips ønskes! Kan ikke nok om denne bruken av trådløse enheter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Access punktene (boksene) dine må støtte å være relayer/repeatere for et "master" access punkt.

EDIT: Uansett, det du prøver å få til er ikke noe problem, om det er det du lurer på. Bare sørg for å bruke hardware som støtter det...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Det du ønsker er roaming, noe som endel aksesspunkter støtter. Det du må huske på er at kryptering, og SSID må være det samme, og at kanalene må være 1,6 og 11 utifra hvor de har dekning.

Om du skal sette opp noen vil jeg anbefalle deg enheter som støtter Power over Ethernet slik at man slipper å sette opp nye strømkontakter der aksesspunktene skal stå.

3Com har et rimelig, men avansert aksesspunkt for bedrifter som støtter det meste man kan ønske:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26937

D-Link har også en rimelig switch med PoE støtte:

http://www.dlink.no/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDL...KfiK0sYtuzQZoA=

(priser finner du her: https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax= )

Med dete utstyret trenger du bare en vanlig TP-kabel (med 8 ledere) mellom switchen og aksesspunktene, og aksesspunktene vil få strøm og data gjennom TP-kabelen.

Du kan også ha en kombinasjon av kablede aksesspunkter og trådløse ved å benytte seg av WDS-systemet om det er noen steder det er vanskelig å trekke kabel. Men husk da at hastigheten blir halvert om du overfører data fra et aksesspunkt så via trådløst ti et annet for så over til kabel.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Vet/visste at WDS ville fungere, men visste ikke om WDS støttet kabelnett mellom enhetene..

Dvs at jeg kan benytte 4 trådløse aksesspunkt som alle er koblet med kabel til wired (10/100) nettverk (samme subnet)..?

Oppsett er som om jeg setter opp WDS uten 10/100 link til repeaterene? bare at repeater-enhetene også har kabelkobling... Spørsmålet er bare hvordan enhetene støtter "flere veier" til andre enheter (trådløs ELLER direkte via kabel)

Tenkte å benytte 4 stk Linksys WRT54GS med Sveasoft firmware. Kan booste litt sendestyrken da + ha mulighet for snmp osv på enhetene.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Vet/visste at WDS ville fungere, men visste ikke om WDS støttet kabelnett mellom enhetene..

Dvs at jeg kan benytte 4 trådløse aksesspunkt som alle er koblet med kabel til wired (10/100) nettverk (samme subnet)..?

Oppsett er som om jeg setter opp WDS uten 10/100 link til repeaterene? bare at repeater-enhetene også har kabelkobling... Spørsmålet er bare hvordan enhetene støtter "flere veier" til andre enheter (trådløs ELLER direkte via kabel)

Tenkte å benytte 4 stk Linksys WRT54GS med Sveasoft firmware. Kan booste litt sendestyrken da + ha mulighet for snmp osv på enhetene.

Om du skal ha både kabel og trådløs forbindelse mellom switchene kan du møte på et problem om switchene de er koblet til ikke støtter spanning tree protokollen (finnes typisk på managed switcher). Det som vil si er at broadcast pakker ikke stopper og vil drepe det meste av nettet iløpet av svært kort tid.

Men du må sjekke ut om wrt54g(s) støtter roaming. Jeg vet ikke om de gjør det, men det bør ikke ta så lang tid å finne ut. Om de gjør det trenger du ikke å sette dem opp med bridging/repeating så lenge de er koblet til switcher. Om du vil at de skal være bridger mellom to kablede nett som ikke er kablet sammen må du selvfølgelig bruke bridging/repeating funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

var akkurat dette med kollisjoner osv jeg tenkte på kunne bli et problem. Har lest litt på sveasoft's forum og kommet frem til noe som jeg tror vil fungere.

Jeg setter opp 4 (eller flere) linksys accesspunkt helt standalone i samme subnet (for eks 192.168.10.x (1-4) )

Trikset er visst å velge samme SSID og samme kryptering. Folk er visst litt uenige om man bør klone MAC-adresser på enhetene og/eller benytte ulike channels på de forskjellige AP-ene. Noen meninger om dette?

Det skal nå gå ann å gå gjennom kontorlokalene og man skal ikke miste kontakt med nett når man blir "koblet om" til annet AP.

Gleder meg til å teste på tirsdag når jeg får utstyret.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Du må bruke forskjellige kanaler for at det ikke skal bli inteferens mellom aksesspunktene. Om du søker litt på google kan du finne ut om wrt54g støtter roaming, som må være til stede for at det skal være sømløs kommunikasjon på det trådløse nettverket om du går igjennom lokalet.

En Radius-server hjelper ikke på roaming problemet, den gjør det nesten bare værre. Radius autentiserer brukerene utifra en brukerdatabase (f.eks. en domenekontroller).

Men om du ikke laster ned en stor fil og flytter deg mellom de forskjellige aksesspunktene kommer det til å gå fint. Det er nemlig slike ting som sliter om enhetene ikke støtter roaming. Det vil se ut som du har en fast tilkobling, men det kan likevel tenkes at en overføring vil stoppe opp om du flytter deg.

Husk som jeg skrev i en tidligere post å bare bruke kanalene 1,6 og 11. Og at ingen med like kanaler bør ha dekning samme sted.

Lenke til kommentar

Dlink Omni-Directional High Gain Outdoor Antenna 15dBi H360

(Dlink ANT24-1500)

Klarte ikke å dy meg... MÅTTE bare ha en sånn.. 15dBi rundstråle!

Forresten... Hvordan ville denne "normalt sett" påvirke signal i en "vanlig" kontorbygning.. I ytterpunktene av kontorbygningen er det meget svakt signal (alt i første etg nå. skal utvide til flere etasjer.. se lenger oppe)

Tror dere at denne vil hjelpe noe særlig? eller er det bare med fri sikt en slik vil hjelpe noe særlig?

Lenke til kommentar

ja, det er klart at det ikke hjelper så mye vertikalt.. Men spm. er hvor mye bedre signal jeg normalt sett vil få horisentalt...(?). Vil denne antennen stort sett bare hjelpe når det er fri sikt, eller vil den hjelpe "like mye" når det er vegger imellom osv..

(dvs tenkt at en PC har 40% signal på 200m med fri sikt. Samme PC har 40% signal i kontorbygningen på et gitt sted. Vil denne antennen gi ca samme økning i signal i begge tilfeller, eller vil økningen være størst med fri sikt)

Skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...