Gå til innhold

Trenger low-end bærbar med lang batteritid, 12k

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på utkikk etter en bærbar nå, og har sett meg lei av multimaediamonstre som suger så mye strøm at portabiliteten deres blir begrenset til tilgangen av strømkontakter.

En pc som kan brukes til å se på film, skrive og internett uten å være tilkoblet strømnettet hele tiden er altså det jeg ser etter. Vil IKKE ha masse prosessorkraft på bekostning av batterilevetid, heller ikke skjermkort, integrert er helt fint. Så lenge prosessoren og skjermkortet klarer å kjøre xvid er jeg fornøyd. En rimelig stor harddisk hadde derimot vært kjekt, til filmer og musikk og annen moro.

Altså:

- Under 12000,- kroner

- Så lang batterilevetid som overhodet mulig

- Low-end ytelse

- 60+ GB harddisk (trenger ikke akkurat være 7200rpm, strømforbruk over ytelse her også)

- Ikke se fullstendig juletre ut

- Minst 512 mb ram

edit:

- Må kunne kjøre windows

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et krav at det skal være en maskin ment for Windows?

Hvis ikke høres det jo ut som iBook kanskje kunne tatt seg av dine krav på dette området. Ellers har du vel Asus sine ultraportable fra i fjor som jeg tror selges enda - S5.

Mvh ponke

Lenke til kommentar
Windows er dessverre et must, ja.

Ville det være batterilevetid å tjene på å skaffe seg en 800mhz f.eks?

Nope, dette fordi prosessorer ment for mobile brukere/maskiner klokker seg opp/ned selv etter behov og instillinger. Og ikke minst fordi batteriene er vel noenlunde av bedre kvalitet (og ikke minst TYPE) nå enn for noe(n) år siden.

Mvh ponke

Lenke til kommentar
Men det er jo andre faktorer som spiller inn, mindre skjermflate bruker jo f.eks mindre strøm?

Har jo egentlig ikke peiling på bærbar, så opplys meg.

Ja, det er alltid andre faktorer, men prosessoren er liksom det store å ta hensyn til på ultraportable. Skal se om jeg kan finne et annet maskinforslag til deg.

Edit:

Synes fortsatt at S5-maskinen fra Asus er særs snasen, men den lander litt over ditt budsjett. Vet ikke om denne leveres med 2 forskjellige batterier fra PSData som den ble levert med i høst fra Quad.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=108094&mlevel=090200

Ellers har vi Tundra 1551, ikke den beste ultraportable rent "ultraportabelt", men gir ganske mye for pengene. Den har ganske lav batteritid (som S5 også har, om ikke du får med det større batteriet også, som sagt), men dette kan hjelpes på noe med et ekstrabatteri som skal være dobbelt så kraftig som standardbatteriet.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=108120&mlevel=090400

Merk, 1551 leveres uten OS, S5 leveres med Win XP Pro.

Dell Latitude D505 kan også konfigureres ganske greit for 12005 kroner (inkl. frakt), men er en større maskin rent fysisk (14,1" XGA-skjerm konfigurert for 12005 kroner). Men det er en ganske grei maskin ellers. For 12005 kroner får du:

14,1" XGA-skjerm

2 x 256MB minne

60GB HD

Blåtann/Bluetooth

Combo-drev (CD-brenner/DVD-leser)

Intel Pentium M 725 (1,6 GHz)

6-cellers hovedbatteri

Intel 2200BG (nettverkskort for b/g-nettverk, trådløse sådane)

Har også hørt suksesshistorier angående pruting med Dell pr telefon, kanskje du skal prøve deg på det også, for med litt prisavslag passer D400 eller D410 ganske bra også.

Mvh ponke

Endret av ponke
Lenke til kommentar

Litt større maskiner enn de jeg har nevnt hittils (foruten D505):

Amilo PRO V2020 er en grei maskin som også gir en god del for pengene. Win XP Pro og DVD-brenner inkludert i prisen. Den er dog den største/tyngste jeg har nevnt hittils.

img_163138986_0.jpg

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=45699

Pris - 10790 kroner

Om du finner en billig HP CPQ NC6000 kan du også gjøre et kupp.

img_-1443016332_0.jpg

Pris - ser den finnes for rundt 12980 kroner og oppover. Men du kan antageligvis finne et neglisjerbart brukt eksemplar for en bedre pris. Konfigurasjonen som koster 12980 ny imøterkommer dog ikke alle dine maskinvarekrav.

Mvh ponke

Endret av ponke
Lenke til kommentar

Synd det med Windows, men sånn er vel livet. Men du vet at VPC finnes sant?

IBM Thinkpad er jo en del over din prisklasse. Ville kanskje vente, og se på ytelse/ watt på den nye AMD cpuen. Men hvis du må ha den nå, så er såfall psdata sin bærbare helt grei. Batterilevetiden kommer nok til å bli kraftig forbedret om ikke lenge, grunnet at det er kommet mer strømgjerrige maskiner, samt batteriteknologien snart kommer til å bli revolusjonert ( har en venn som jobber på et laberatorium i australia, som skal ha ganske god peiling på det. Han snakker om dobbelt så lang leve tid, som i dag.)

Ville ikke valgt Dell grunnet at det er utrolig høy feilprosent på de maskinene, helt latterlig høy. Netshop har jo også noen bærbare som ikke er så ille.

Men med de kravene du stiller så hadde ibook vært perfekt, hvis det ikke var får at du dessverre er stuck med win. Er du helt sikker at det er helt umulig med mac? Hvilke programmer/ server/ eller andre ting er det som gjør at du ikke kan kjøre mac?

Lenke til kommentar

alle asus s5 leveres med to batterie... eine har dobbel so lang batterikapistet enn det andre. S5 finst også som celeron m.

http://www.pc1.no/shop/shop.php?k=3119eb2a...k.x=0&S%F8k.y=0

her er det berre å oppgradere ram og du ligg under budsjettet ditt men med ei knall maskin... to batteri ei bærevæske pluss ein slim bæreveske kun for maskina(maskin kondom so eg kaller det) trådløs asus mini mus og 64mb usb stick. to års garanti og xp installert. beste kjøpe du kan gjere..

Lenke til kommentar
alle asus s5 leveres med to batterie... eine har dobbel so lang batterikapistet enn det andre. S5 finst også som celeron m.

her er det berre å oppgradere ram og du ligg under budsjettet ditt men med ei knall maskin... to batteri ei bærevæske pluss ein slim bæreveske kun for maskina(maskin kondom so eg kaller det) trådløs asus mini mus og 64mb usb stick. to års garanti og xp installert. beste kjøpe du kan gjere..

Husk at dette er en Celeron M. Ikke at den er dårlig, men den gjør slik at batteritiden blir noe lavere enn S5 med Pentium M. Da synes jeg at S5 fra PSData blir en bedre deal (forbeholdt at begge batteriene følger med, ring PSData og hør), pga bedre prosessor, større HD og mer minne.

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Sitter på en Acer TravelMate 292elmi nå. Den klarer nok nesten fire timer på ett batteri, og det er med en 1,3 celeron m. Tror den hadde brukt ennå mindre med en Pentium m, men det får andre si noe mer sikkert om.

Lenke til kommentar

Husk at dette er en Celeron M. Ikke at den er dårlig, men den gjør slik at batteritiden blir noe lavere enn S5 med Pentium M. Da synes jeg at S5 fra PSData blir en bedre deal (forbeholdt at begge batteriene følger med, ring PSData og hør), pga bedre prosessor, større HD og mer minne.

Mvh ponke

det var eit interessant utsagn. kan du forklare kvifor batterilevetiden blir dårligere med ein mindre krevende cpu?

Lenke til kommentar
det var eit interessant utsagn. kan du forklare kvifor batterilevetiden blir dårligere med ein mindre krevende cpu?

Grunnen til dette er at Celeron M mangler Speed Step. Det vil da si at den ikke kan gå ned i hastighet på samme måte som Pentium M.

Til vanlig bruk vil da Celeron M utgaven bruke mer strøm enn Pentium M, men om man lar prosessoren jobbe for fullt blir det tilnærmet likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...