Delvis Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Fins det noen ord i norsk språk som skrives med c ? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Stedsnavn for eksempel? Quebec? Av fellesnavn har vi f. eks Chello (Både instrumentet og bredbåndet) og centimeter. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 dessuten er det mange engelske ord i det norske språket som det er c i. og c er en del av det latinske alfabetet. det som i så fall er rart er æ, ø og å... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Vi har kanskje ingen helnorske ord som inneholder c, men det medfører en rekke ulemper å utelate denne bokstaven fra alfabetet vårt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Vi har kanskje ingen helnorske ord som inneholder c, men det medfører en rekke ulemper å utelate denne bokstaven fra alfabetet vårt. Jo det er vel der det egentlig ligger Feks centimeter og cirka skal vel helt rettmessig skrives sentimeter og sirka på norsk? Men andre land har utelatt æ - ø - å, selv om de bruker ordlydene ved å koble hendholdsvis ae - oe - aa Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Vi har jo også mange navn på c. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Nettopp! Mitt navn, f.eks: Carsten! LENGE LEVE C Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) JoaChim! (EDIT: CH er en vestkant-K! ) Endret 12. mars 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 De tok med C for at vi skulle lure på hvorfor den er der... Hysj! De kan høre hva vi sier! Awmygood! Run 4 it! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 så vi burde lissom gjøre landet ennå særerer ved å konformere enda mindre til det internasjonale alfabetet ved å eliminere C? jaha... tenk så fint det hadde vært med datamaskiner uten en dedikert C knapp på norske knappeoppsett? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 så vi burde lissom gjøre landet ennå særerer ved å konformere enda mindre til det internasjonale alfabetet ved å eliminere C? jaha... tenk så fint det hadde vært med datamaskiner uten en dedikert C knapp på norske knappeoppsett? Hehe, ja, og hver gang vi skulle skrive inn C, så måtte vi trykke Alt + 67 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Jo det er vel der det egentlig ligger Feks centimeter og cirka skal vel helt rettmessig skrives sentimeter og sirka på norsk? Tull og tøys. Centimeter skal skrives "centimeter" (av centum, latin for hundre). Cirka kan skrives "sirka", men det er stort sett bare sprakrad-folkene som bruker det (sammen med ord som "motemolo" og "heve-BH"). Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Jo det kan se ut som det er rett, men de kan vel neppe anses som rent norske ord. De er vel utenlandske ord som er innleid i språket og akseptert en plass i ordboka. Men de er vel også de eneste vil jeg tro? Navn kan vel ikke regnes helt med, der kan man jo bruke utenlandske varianter. Ingen opprinnlige Norske navn har C Når det gjelder Q er det samme tilfelle. Der tror jeg ikke det fins noen i norsk ordbok heller, untatt kanskje IQ da. Men det er også egentlig et utenlandsk ord Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Jeg må jo få skrevet C'en i navnet mitt vel?! Trådstarter tengte umulig langt da han skrev denne :/ Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Jeg må jo få skrevet C'en i navnet mitt vel?! Trådstarter tengte umulig langt da han skrev denne :/ Eric er ikke norsk. Dessuten er det bare dumt med å nevne navn. Trådstarter bommet kanskje med forklaringen, men man burde forstå det. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Carl, Christian, Christoffer, Camilla, Carina, Caroline, Christine..... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Karl, Kristian, Kristoffer, Kamilla, Karina, Karoline, Kristine... ser ikke helt problematikken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå