Gå til innhold

Kamera til timelaps film

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en timelaps film av et byggeprosjekt og trenger et kamera som kan ta rundt ett bilde i minuttet i noen måneder eller kanskje helt år. Det må være i stand til å ta bilder og lagre de til PC automatisk samtidig som det står tilkoblet strøm og lader. Det er litt vanskelig å finne ut om kameraer er i stand til det. Jeg tenkte på kameraet Mustek MDC3000. Har det den muligheten? Hvis ikke, er det andre kameraer dere vet om som har det? Gjerne til rundt 1000-lappen. Det trenger ikke være et kamera med mange megapixler siden det uansett ikke kommer til å ta bilder med veldig høy oppløsning. Samtidig bør optikken være bedre enn et vanlig web-kamera.

Martin Jensen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon S1IS støtter timelaps, men du trenger, som du har erkjent, ekstern lader for det slår seg ikke helt av sålenge "programmet" kjører. Bør kunne fås under 2000.- brukt. Om du kan legge opp til batch innhenting av bilder til en PC er jeg usikker på, men Canons Remote Capture børkunne brukes, og følger med originalt. I tillegg må jo kameraet stå fast eller på samme sted med samme vinkler, for at det skal ha noe verdi. Alternativet kan jo være å benytte et standardkamera montert på et stativ du har skrudd fast til undelaget, for å sikre at bildene tas på identisk samme sted. Benytter du et stativ med en plate på festemekanismen som kan løses ut, markerer gjengestrammingen med en tusj så du sikrer innstillingen, er du rimelig sikker på å få bildet så likt som mulig ved hver oppmontering. Anbefaler da at du strammer vingemutrene meget godt, eller fjerner disse om det er "klåfingrede" på opptaksstedet.

(Alternativet er å bygge dette inn i en solid kasse du kan henge på stolpen ved et byggestøm uttak. Ville nok ha gjennomgående bolter for å sikre tyveri av kassa da. Og husk takskjegg over vinduet for god sikt :!: Hvis byggeprosjektet er utendørs da :roll: )

Edit: fler ideer.

Endret av Ib
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...