trtrtr Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hei, har problemer med en partisjon som jeg ønsker å endre størrelse på i Fedora Core 3. Startet en økt med up2date verktøyet og fikk en liste over en haug med applikasjoner som var "updated". Satte i gang med innstallasjon..og som følge av dette fylte den harddisken til 100%. Nå er det blitt kluss og rot med installerte pakker. Når jeg via det grafisk verktøyet forsøker å fjerne forskjellig ting, får jeg feilmeldinger om ting som ikke finnes (dependencies) og av-installering kan dermed ikke fullføres. Kjøre en rebuild med rpm, men det gjorde INGEN synlig forandring på noe som helst. Har nå omsider fått fjernet endel ting (OpenOffice etc) og fått 88% ledig plass på partisjon, slik at systemet har noe å jobbe med. Men nå til saken: Ønsker altså å endre størrelsen på denne (root-) partisjonen. Forsøkt QTparted, Partition Magic og Acronis partition Expert. Ingen av disse ville endre på partisjonen. I Acronis får jeg "File system Error: Unsupported FS Version". Partisjonen er av type Ext3. Acronis har forøvrig ingen problemer med å endre på andre partisjoner av denne typen som finnes på disken. Systemet booter og funker helt greitt.. Bootet inn i rescue mode og kjørte fsck.ext3 -f -c /dev/hda7 og fikk den fantastisk informative meldingen om at det var skrevet noe til filsystemet!? Men ingen forandring ser ut til å skjedd mhp feilmeldinger i førnevnte programmer. Så..hvordan finne ut av dette? Takk. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Problemet er at disken er mountet. Boot en LiveCD og resize den derfra. Lenke til kommentar
trtrtr Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Takk for raskt svar. Nei, det går heller ikke. Har en annen Linux installasjon på maskinen som jeg har forsøkt kjøre qtparted fra på denne partisjonen (som ikke er mountet) uten at det går. Dessuten er det noe galt siden Acronis (fra windows) heller ikke vil endre på denne.. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Du kan ikke buke noen partisjoner på hardisken når du skal resize, så du må nok bruke en liveCD. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvis partisjonene lar seg resize, så prøv. neste gang, bruk LVM! Lenke til kommentar
trtrtr Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Bootet med knoppix 3.7 og kjørte qtparted (v0.4.4). Fikk beskjed om at ext3 filsystem ikke var støttet..Ok.. Men..siden "Acronis partition Expert" vil resize *ALLE* mine partisjoner (ext3 inkludert), unntatt denne ene, så er det vel tydelig tegn på at det er noe galt med denne denne. Får jo også som nevnt "File system Error: Unsupported FS Version" for denne partisjonen i acronis, noe som ikke vises på de andre ext3 partisjonene.. Så...Hva kan gjøres/kjøres for å fikse en Ext3 partisjon? Er det f.eks. noen andre options i fsck.ext3 kommandoen som kan gjøre susen? Lenke til kommentar
trtrtr Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Vil bare prøve en siste gang her i forumet før jeg dumper partisjonen og tar en format og reinstall. Vet det er mange her med gode kunnskaper. Gode tips mottas med takknemlighet. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hvis du reinstallerer, bruk LVM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå