Gå til innhold

Dreper raid0 HD fortere enn non- raid?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå har jeg nettopp tatt kverken på min ene WD 74GB Raptor.

Jeg har forsøkt div kobling frem og tilbake etter elimineringsmetoden, men den blir ikke gjenkjent som noe i bios.

 

Men det jeg vil snakke om/høre om er hvorvidt raid0 i seg selv er skadelig for diskene. Jeg har lurt litt på dette en stund pga den ekstreme knattringen de produserer i raid0. Knattringen blir jo også mer inntens jo smalere stripebredde.

Ved feks virus skanning høres det faktisk litt usundt ut syns jeg...

Når jeg nå har tatt i bruk den gjenlevende disken uten raid, hører jeg den ikke i det hele tatt.

 

Dette sier meg at det er betydelig mye mer mekanisk belastning for disker i raid0...

Vil gjerne høre andres synspunkter på dette ;)

 

PS, spar oss for diskusjonen om sikkerhet, fare for datatap ved raid fordi 2 disker dobler faren osv. Jeg har gode rutiner for backup, samt Norton Ghost, så er tilbake med all data på minutter. Men hvis det derimot er noe i at diskene rett og slett ødelegges lettere i raid hører jeg gjerne om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, nå som du nevner det....

For 2 år siden hadde jeg en ibm 40gb ( :blush: ) som konka etter bare en måneds tid i raid. og bare 2 uker senere konka den andre.

Men det var trossalt IBM da;)

 

Ellers har jeg ikke hørt noe om det...

 

 

 

amd64 3000+ @ 2gHz

1gb ddr-dim pc3200 @400mHz.

MSI K8N Neo2 platinum Nforce3 250GB

WD raptor 10.000rpm 36,xx GB

2xmaxtor diamond max10 300GB 16mb catch (striping)

Ati radeon 9600 sapphire 128

22" crt 1600 x 1200 @ 100Hz

Bruker pc'n primert til videoredigering

(hjemmevideo (hobbybasis))

Lenke til kommentar

Interreant det du tar opp der. Jeg trodde ikke det skulle føre til økt knatring å ha to disker i Raid0, (har ikke opplevd det selv... men det er også lenge siden jeg har kjørt noe i Raid0). Men dersom du sier det blir økt knatring så tror jeg selvfølgelig på deg.

 

Det høres også logisk ut at mindre stripestørrelse skal kunne gi mer diskaktivitet.

 

Jeg er ikke sikker på noe her, men vil følge spent med på tråden.

 

Det står forresten en god del som kan være interessant her: RAID Reliability Issues

Edit: Jeg ser det ikke var så mye nytte i den linken der. De tar utgangspunkt at diskene har samme feilrate uansett hvordan diskene er satt opp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11/03/2005 : 21:17

Interreant det du tar opp der. Jeg trodde ikke det skulle føre til økt knatring å ha to disker i Raid0, (har ikke opplevd det selv... men det er også lenge siden jeg har kjørt noe i Raid0). Men dersom du sier det blir økt knatring så tror jeg selvfølgelig på deg.

 

He he, ja du må tro meg... ;)

Jeg skal moderere meg såpass som til å si at jeg fortsatt hører den gjenværende Raptoren når den jobber hardt, men det er ikke noe i nærheten av hva det knattret i raid0.

 

Ettersom jeg har Norton Ghost og får formatert maskinen med alle programmer på plass i løpet av kort tid, har jeg eksperimentert en del med forskjellige stripebredder osv. Og det knattrer jo altså raskere jo smalere stripe, ikke nødvendigvis høyerere i volum, men raskerer, nesten hysterisk maskingevær- lyd.

 

Jeg opplever det også som det knattrer høyere i volum i raid enn non- raid, men da er det jo også bare en disk som jobber, så det kan være det som "lurer meg litt"

 

Poenget mitt er at det i alle fall ikke er tvil om at diskene jobber på en helt annen, og mer hørbar måte i raid0 hos meg.

 

(Litt OT, det er vel endel som har reklamert disker fra Komplett her, må jeg belage meg på lang ventetid for å få en ny?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...