Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 har en fujitsu siemens lifebook e8010. hos butikken står det gjennomsnittlig btteritid er 6 timer. i følge fujitsu sine teknikere er dette en massiv overdrivelse. hva burde jeg gjøre? butikken visste at hoved rgument var batteritid ved kjøp av ny maskin. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Var det elkjøp kanskje? Lenke til kommentar
jimmyhat66 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvor har du kjøpt den? Generelt sett så har du retten på din side ved å bytte den inn. Hvis salgsargument ikke stemmer altså.. Er det nettbutikk har du jo 2 uker angrefrist uansett da. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Klag innen 14 dager så har du krav på prisavslag Lenke til kommentar
joebush Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Dersom butikken er med på at selgeren har gjort en tabbe ved å selge maskinen på basis av argumentet om batterilevetid, kan han heve kjøpet. EDIT: Fjernet litt unødvendige... Endret 11. mars 2005 av joebush Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 her er historien: kjøpte en ferrai maskin. Men pga at batteritiden var et must (noe jeg sa) så ble det bytte til travelmate. Denne døde og jeg fikk vite jeg kunne velge en annen. På nettsidene til best-buy stod det gjennomsnittlig batteritid 6 timer. Jeg antok at de hadde rett, og kjøpte den. Selger som hjalp visste at batteri var viktig. Med i pakken så fulgte det ikke noe angrettspapirer. Dette var i februar. i det siste har man byttet hovedkort og batteri. Samt tastatur. Teknikere hos Fujitsu mente at butikken hadde skrytt på maskinen for mye batteritid. To uavhengige sa at forventet batteritid ikke var mer enn 3 timer. dog; for to dager siden fikk jeg faktura med bokføringstid 10.mars. Så kan det bety at jeg faktisk har angrett til 24.mars da? er møkk lei dette... Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 dog; for to dager siden fikk jeg faktura med bokføringstid 10.mars. Så kan det bety at jeg faktisk har angrett til 24.mars da? er møkk lei dette... Trolig, det er vel fra dagen du betaler varen du har angreretten. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 denne saken er latterlig Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Men Christian da. Hva er det med deg og ting? Syns du lager emner hele tiden om at tinga dine dør. Mobil og pc. Men for å være seriøs. Det er da ikke noe nytt at det står at batterilevetiden er oppgitt til å være høyere enn det egentlig er. Jeg mener det er sånn overalt. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Får du ikke angrerett papirer med varen, så har du automatisk 3 mnd angrerett. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Men Christian da. Hva er det med deg og ting? Syns du lager emner hele tiden om at tinga dine dør. Mobil og pc. Men for å være seriøs. Det er da ikke noe nytt at det står at batterilevetiden er oppgitt til å være høyere enn det egentlig er. Jeg mener det er sånn overalt. har enda kamera og foto utstyr for 20000 som funker helt fint...tror jeg mistet powershot kameraet mitt 3 ganger i betong. Det funket helt fint. er nok ikke meg spørsmålet her er om reell tid på 3 timer, gir rett til 6 timer overdrivelse. kan godt døgne i natt og se om maskinen greier 6 timer under idle bruk Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Har vært samme problem med en annen kjede og HP laptop i zt3000-serien, hvor butikken påstod at batteriet skulle vare 7 timer, noe som er en latterlig løgn fra selger. Dersom batteritiden er en av hovedgrunnene til at du valgte maskinen, ville jeg krevd å få heve kjøpet pga falsk markedsføring. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 jeg klør meg ekstra i hodet, fordi dataarket til fujitsu viser opptil 6 timer batteritid med enkelt batteri. Jeg mener dette er veldig misvisende markedsføring fra begge sider. Lenke til kommentar
abiotic Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvis du ikke fikk med papirer om angreretten, er angrefristen ett (1) år etter angrerettloven § 11 første ledd. Fristen regnes fra dagen du mottar varen, altså kommer til postkontoret. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 det morsome her er at fakturaen teknisk sett kom 1 mnd etter at jeg fikk maskinen. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hmm, "mistet 3 ganger i betong" og "er nok ikke meg" passet litt dårlig sammen. Kanskje vær litt forsiktig? Heving av kjøp er vel greit nok innenfor de gitte rammene kjøpsloven bestemmer, men når man har hatt et produkt i såppass lang tid uten å klage på batteritid før nå, tror jeg det har gått over "normal tid" for slike reklamasjoner. Dette er isåfall noe man vanligvis merker etter max noen ukers bruk. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Hmm, "mistet 3 ganger i betong" og "er nok ikke meg" passet litt dårlig sammen. Kanskje vær litt forsiktig? Heving av kjøp er vel greit nok innenfor de gitte rammene kjøpsloven bestemmer, men når man har hatt et produkt i såppass lang tid uten å klage på batteritid før nå, tror jeg det har gått over "normal tid" for slike reklamasjoner. Dette er isåfall noe man vanligvis merker etter max noen ukers bruk. batteriet har vært byttet ut en gang pga mistanke om dårlig batteri.det var først denne uken at teknikerene opplyste at jeg faktisk ikke kunne forvente mer... Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Om du mener at du har fått feil opplysninger om pc i salgsøyeblikket så må du ta kontakt med butikken for heving av kjøp eller prisavslag. Du begynner vel å kjenne folkene på Best Buy ganske godt nå så du vet vel hvem du skal snakke med der.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Om du mener at du har fått feil opplysninger om pc i salgsøyeblikket så må du ta kontakt med butikken for heving av kjøp eller prisavslag. Du begynner vel å kjenne folkene på Best Buy ganske godt nå så du vet vel hvem du skal snakke med der.. ironiske er vel at retur ansvarlig har3 ukers ferie, og han andre er på CEBIt messen Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 for en fem seks år tilbake var det en reklamekampanje for en eller annen skriver, hsuker ikke hvilken, som skapte litt oppstyr. Det stod nemlig "utskriftskvalitet som 600dpi" eller lignende i reklamen. Det som var problemet var at den laserprinteren slettes ikke var 600dpi, men 300dpi. Den hadde bare en ny teknologi som gav bedre utskriftskvalitet med lavere oppløsning. Selv to år etter, da rettsaken var over (mener det var rettsaken) så ble kunder som kjøpte den printeren oppfordret til å ta den tilbake og få pengene igjen. Rett og slett på grunn av villledende markedsføring. Som sagt så er det en god del år siden, så jeg husker ikke saken i detalj, men jeg husker at man fikk igjen penger for gamle printere på grunn av en reklametabbe. Har de reklamert for 6 timer batteritid, og den ikke har det, så er det bare å levere den tilbake og si "sorry mac, denne holder ikke det dere lovet. Dere får fikse det, eller gi meg pengene tilbake." Dersom selgeren du snakker med er motvillig, så er det bare å kreve å snakke med en som har tatt eksamen i kjøpsloven. Det er nemlig et krav at minst en person i enhver butikk skal ha utdannelse innenfor kjøpsloven for å få lov til å drive butikk. Den personen vil helt sikkert også vite det samme som alle her vet, nemlig at et salg av et produkt uunder falske premisser ikke er bindende. Han har faktisk ikke lov til å kreve å gi deg en ny maskin av en annen type. Et eksempel jeg kjenner til er barbermaskin. Man kan nemlig ikke reklamere hygienerprodukter på samme måte som andre ting. Selv elkjøp nekter å ta imot en barbermaskin som er testes. Men dersom barbermaskinen ikke har klart å barbere deg sikkelig, eller den lover å være skånsom, men huden blir irritert og sår likevel, så gjør ikke barbermaskinen jobben den er kjøpt for. Da gjelder ikke reglene for reklamasjon av hygieneprodukter, men reglene for feilinformasjon. Elkjøp måtte pent ta imot barbermaskinen og gi pengene tilbake. Riktignok ikke før jeg fikk snakke med karen som kunne kjøpsloven. Det er rart hvordan ting snur seg når selgerene forstår at du faktisk vet hva du har rett på... Stå på. Få pengene tilbake. Du har faktisk rett til det. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå