Gå til innhold

Ta opp lyd fra band på data


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg jobber med å finne ut hvordan jeg kan ta opp sanger som bandet vårt spiller inn. Problemet er at jeg ikke har så mye peiling når det gjelder anlegg osv. Men jeg har tatt ett bilde, og det jeg lurer på er hvor jeg skal plugge i en kabel mellom det på bildet og maskinen min, og hvilken type kabel jeg trenger.

 

Se her.

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere bør nok ha et skikkelig pci-lydkort for å kunne behandle lydsignalene tilfredstillende, men isåfall finnes det jo mange programmer man kan mikse lyden i, f.eks. Adobe Audition, Cubase, Sonar, Cakewalk, Wavelab etc.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar

Etter min mening er Sony Sound Forge det beste produktet til denne jobben, så sant du ikke har tenkt å drive med flersporsopptak. Programmet har akkurat kommet i versjon 8, og du kan laste ned en fullversjon som fungerer i 30 dager. Det er et omfattende program, men du vokser aldri ut av det. Skal det være gratis, vil jeg anbefale Audacity. Det er også meget bra.

Lenke til kommentar
f.eks. Adobe Audigy, Cubase, Sonar, Cakewalk, Wavelab etc.

Vil bare nevne at Adobe sitt program heter Audition, og at Cakewalk er en software-produsent som lager Sonar.

 

Ellers er jeg enig med CastorFiber: Sound Forge er et bra program. Men Audacity er et utmerket gratis alternativ.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at Adobe sitt program heter Audition, og at Cakewalk er en software-produsent som lager Sonar.

Stemmer! Blings av meg.. :) Burde vite bedre siden jeg har brukt Adobe Audition i et år ca.. Men Cakewalk er jo også navnet på et eget program, selv om de riktignok også lager Sonar

Endret av Tor79
Lenke til kommentar

Dette avhenger litt av hvilken krav til kvalitet du setter, men du bør ta opp alle spor separat. De fleste miksere tillater at du tapper kanalene enkeltvis. Dv f.eks. si 2x gitar + bass + 1-3 vocal + 5-7 micer på trommesettet. Til dette trenger du et spesielt lydkort med mange innganger. Disse kan fås til alt ifra 4000,- og oppover.

Bassen kjøres gjerne inn i en DI boks istedenfor å mic'e den opp slik du bør gjøre med resten. Kondensator mic'er egner seg bedre til å gjøre opptak enn dynamiske slik som SM58(typisk live vocalmic). Stortromme, hi-hat og skarp bør ha dedikert mic, mens resten av trommene/cymbalene kan dele 2-3. Før du tar opp bør alle mic'er testes for å stille gain etc... Å gjøre gode opptak er en egen vitenskap og dette er bare ment som en liten innføring. Jeg har helt sikkert glemt noe og ser gjerne at andre forumbrukere supplerer ;)

Lenke til kommentar
De fleste miksere tillater at du tapper kanalene enkeltvis.

Stemmer dette? Jeg vil si at de fleste større mixere tilltater dette. Vanligvis har typiske 16-kanalers mixepulter kun Inserts noe som gjør at hvis man vil "tappe" pr. kanal må man ikke være redd for å bruke loddebolten og lage noen kabler selv.

 

Men nå er det lenge siden jeg har handlet mixepult. Kanskje du har et tips for en 16-kanals mix med direct outs på minst 8 av dem? :)

Lenke til kommentar

Ut fra måten trådstarter spør på, kan vi være rimelig sikre på at det han trenger er:

 

En stereomikrofon til rundt 1000 kr som kan plugges rett i "mic in" i pcen.

 

Med en slik mikrofon vil opptaket likne det man hører når man øver. Eksperimentèr med plasseringen på mikrofon og diverse lydkilder i rommet.

Lyden fra bandet vil ikke kunne recordes tilfredsstillende gjennom den mikseren.

 

Flersporsopptak er gøy! pass bare på at dere ikke bruker for mye penger på utstyr med en gang.

 

Tips1: Stereo= 2 spor

Tips2: Holder det at en og en musiker spiller inn, sånn til å begynne med?

 

Vetahutt

Lenke til kommentar

Spørs hvor særiøst dette er og om dere har følgende tilgjengelig osv, men dere kan også koble via en kompressor så dere har et godt signal til støy forhold og slipper horribel clipping o.l. Bare vær forsikitg med thresholden så dere ikke får markant og pumpende kompressor - bare irriterende.

 

Kan være at dette er noe dere også vil prøve ut senere en gang :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...