Gå til innhold

Lydkort- og musproblemer i Mandrake.

Anbefalte innlegg

Først og fremst: jeg er praktisk talt grønn på Linux.

Jeg har akkurat installert Mandrake 8.1. Jeg har et SBLive 1024 kort, men jeg får ingen lyd! Jeg installerte samme distro for et halvt år tilbake, og den gangen var det ikke noe problem. Jeg har prøvd å reinstallere Mandrake, men det hjalp ikke. Forøvrig har jeg XP på samme harddisk, men selvsagt på en annen partisjon. Eneste forskjell mellom denne installasjonen og den gangen lydkortet fungerte, tror jeg, er at nå har jeg installert George Breese's Latency Patch (i XP) for å unngå knitring grunnet konstellasjonen VIA-chipset + Soundblaster. Når jeg kikker på Controlcenter -> Information -> Sound står det kun "Sorry, no information available about Soundcard". Er det noen som har en løsning på dette?

Dessuten fungerer ikke hjulet på musa mi! Jeg har en steingammal mus fra Microsoft. Jeg kikket på innstillingene for musa, men fant ingenting nyttig.

T-bird 1000 Mhz,A7V133-VM,128MB SDRAM,Siluro Gf3 Ti200,Hitachi GD-2500 DVD,80GB WDC,6GB Quantum

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-06-26 23:22 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*kremt* Det var selvsagt onboard-lydkortet som skapte problemer. Det virker som denne overstyrer Live!-kortet. Er det noen som vet hvordan jeg disabler onboard-lydkortet? Jeg har allerede gjort det i BIOS, men det later ikke til at Mandrake tar hensyn til det.

Lenke til kommentar

Vel, jeg fant nå ut hvordan man fikser musa. For meg som har en gammal Microsoft Intellimouse PS/2, var kunne dette løses med Mandrake COntrol Center: k->configuratin->other>mandrake control center. Så bestemmer man musetype under hardwaretråden. Det var det hele!

Så da er alle problemer løst!

Tusen takk til meg selv! :razz: :razz: :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-06-27 13:39 ]

Lenke til kommentar

Section "InputDevice"

Identifier "Mouse1"

Driver "mouse"

Option "Protocol" "ImPS/2"

Option "Device" "/dev/gpmdata"

Option "Buttons" "5"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

EndSection

i /etc/X11/XF86Config-4 (eller uten -4)...

Det viktige er da selvsagt Option "buttons" og option "zaxismapping"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...