Grouse Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Har kjøpt en IBM TP R50e ICM. Maskinen skal ha 40 GB HD, men kun 33 GB er tilgjengelig. Slik jeg forstår det er resten brukt på recovery som ligger på HD. Noen som har erfaring med dette? Virker jo helt sykt dersom 7 GB er brukt på recovery. Hvordan kan jeg slette dette og samtidig ta vare på programvaren? Lenke til kommentar
ponke Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Har kjøpt en IBM TP R50e ICM. Maskinen skal ha 40 GB HD, men kun 33 GB er tilgjengelig. Slik jeg forstår det er resten brukt på recovery som ligger på HD. Noen som har erfaring med dette? Virker jo helt sykt dersom 7 GB er brukt på recovery. Hvordan kan jeg slette dette og samtidig ta vare på programvaren? Måten å gjøre dette på er vel å gå til anskaffelse av et godt program til å ta et bilde (Ghost-bilde, Image-fil, mange forskjellige ting å kalle det) av partisjonen med operativsystem og programmer på, og så tømme hele disken for partisjoner, og så ekstrahere kopien du laget vha programmet til den nye harddisken inn i en partisjon som bruker all plass på harddisken. Eventuelt gjøre det på den skumle måten (synes jeg i alle fall), fyre opp Partition Magic eller tilsvarende programvare og sette sammen partisjonene til en (husk backup før slike skumle saker, uansett hva du velger, er ikke mye som skal til før ALT er tapt, eller vanskelig å få fikset). Bemerk, at jeg nå jobber ut ifra at dette ligger på en (skjult) partisjon. Gjør det IKKE det vet jeg ikke sikkert, og jeg kan ikke sjekke heller (har ingen IBM-maskiner personlig). Men jeg tror nok de har gjort det slik (som mange andre). Mvh ponke Lenke til kommentar
jmsund Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 IBM bærbare har en skjult recovery partisjon ja. Jan Marius Lenke til kommentar
Grouse Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Det er installert programvare for å svi denne skjulte recoveryen over på cd, så det er ikke noe problem å få tak i programvaren - tror jeg... Men, synes det er merkelig at all data kan legges på en cd når det er brukt 7 GB av HD-en Lenke til kommentar
ponke Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Det er installert programvare for å svi denne skjulte recoveryen over på cd, så det er ikke noe problem å få tak i programvaren - tror jeg... Men, synes det er merkelig at all data kan legges på en cd når det er brukt 7 GB av HD-en Mulig at den deler opp backup-filene over flere plater. Mvh ponke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå