Gå til innhold

Norsk Firefox 1.0.1 som rpm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

urpmi bruker for å installere hvilket som helst program.

Et lite tips er å bruke urpmq for å lete etter et program.

F.eks:

urpmq firefox

Dette vil vise alle pakkene som har firefox i navnet.

For å få informasjon om en spesiell pakke, kan du skrive:

urpmq -i <pakkenavn>

Les linuxguiden sin guide til urpm. Veldig bra guide. :)

Urpmq kan kjøres som vanlig bruker. Men du må være innlogget som root for installere eller fjerne pakker.

Andre kommandoer:

urpmf - Finn fil i pakker. Nyttig for å finne hvilken pakke en spesiell ligger i.

urpme - Avinstaller pakker

EDIT: La inn link til linuxguidens urpm guide

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Takk for godt svar om "urpmq", "urpme" og "urpmf"!

Eg har brkut urpmq -i og ser at programma er "gamle":

o mozilla-firefox-0.10.1-4mdk.i586.rpm

o amsn-0.93-1

..osb

"urpmi --auto-select" melder at "Pakken(e) er allerede installert", men ved oppstart av amsn får eg melding om å lasta ned versjon 0.94 frå http://amsn.sourceforge.net

Er urpmi bare for utdatert programvare?

Var ikkje planen med rpm at nye versjonar skulle kunne oppdaterast automatisk?

Lenke til kommentar
Takk for godt svar om "urpmq", "urpme" og "urpmf"!

Eg har brkut urpmq -i og ser at programma er "gamle":

o mozilla-firefox-0.10.1-4mdk.i586.rpm

o amsn-0.93-1

..osb

"urpmi --auto-select" melder at "Pakken(e) er allerede installert", men ved oppstart av amsn får eg melding om å lasta ned versjon 0.94 frå http://amsn.sourceforge.net

Er urpmi bare for utdatert programvare?

Var ikkje planen med rpm at nye versjonar skulle kunne oppdaterast automatisk?

Du valgte vel å legge til Mandrake 10.1-kilder i EasyURPMI? Uansett er den firefox-rpm'en i URPMI helt sikkert 1.0, ettersom 0.1-versjonen av Firefox ikke het Firefox, men Phoenix.

Lenke til kommentar
Versjon 0.1 eller 0.10 - spelar lita rolle.. Målet må vera å få på plass siste versjon. Så til Gimper:

Er EasyURPMI ein plass å generera kode for å få lagt URPM-kjelder til Mandrake 10.1?

I tilfelle: Kva kjelder bør eg leggja til og kvifor i alle dagar står ikkje dette i klartekst på http://easyurpmi.zarb.org/?

Ja, det er ei side for å genrere en kommando som legger il urpmi kilder.

hvilke du bør velge aner jeg ikke.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Cooker er vel Mandrakes repositorie som inneholder de nyeste, minst testede pakkene uten noen form for lovnad om stabilitet. Om du vil ha de aller nyeste pakkene er det dermed Cooker-kildene du må legge til, med de konsekvenser det måtte medføre.

Lenke til kommentar

Javel?

Det står jo faktisk på den sida: "Cooker is a devel (cutting-edge, unstable), don't use it unless you're sure of what you are doing."

Eg er på ingen måte trygg på kva eg held på med, så eg tenker å styra klar eventuelle Cooker's... (og sjølv om eg leitar, så finn eg ikkje Cooker-ordet nokon stad på den sida...)

Skilnaden på contrib, main og updates finn eg ikkje ut av.

Om eg bør velja nokon "Other sources" er eg også ganske usikker på...

Lenke til kommentar
Versjon 0.1 eller 0.10 - spelar lita rolle.. Målet må vera å få på plass siste versjon. Så til Gimper:

Er EasyURPMI ein plass å generera kode for å få lagt URPM-kjelder til Mandrake 10.1?

I tilfelle: Kva kjelder bør eg leggja til og kvifor i alle dagar står ikkje dette i klartekst på http://easyurpmi.zarb.org/?

Ja.

Velg alle kildene for 10.1 Official, som er:

urpmi.addmedia plf-free ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/free/10.1 with synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia plf-nonfree ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/non-free/10.1 with synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.uio.no/linux/Mandrakelinux/offi....1/main_updates with media_info/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia main ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...i586/media/main with media_info/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.uio.no/linux/Mandrakelinux/offi...6/media/contrib with media_info/synthesis.hdlist.cz

urpmi.addmedia jpackage ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr.../media/jpackage with media_info/synthesis.hdlist.cz

Lenke til kommentar

For å gjere det litt enklare kan du gå inn på "start", system, og pakkeval og trykke installer program. (etter at du har lagt til urpmi kjeldene sjølvsagt).. Då kjem du inn på eit program som heiter rpmdrake. Her søker du etter programmet du vil ha.. Kanskje litt enklare enn å skrive urpmi men går ut på det same. Du kan også komme inn på samme programmet ved å starte konsollen og skrive rpmdrake som root.

For å få litt fleire program tilgjengeleg kan du ta og legge til thacs rps som kjelde ved å skrive inn denne komandoen som root.

urpmi.addmedia thacs.rpms http://rpm.nyvalls.se/10.1/RPMS with hdlist.cz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...