Dell_Inspiron Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) eneste tipset jeg kan komme med iallefall. jeg vet faktisk ikke hvordan det er med Firefox jeg, men i Opera så går det an å legge til den gamle språk fila over til den nye versjonen slik at man får den nyeste versjonen på Norsk. selv kjører jeg bare Engelsk så jeg hverken vil eller får sjekka det nå. Stemmer: http://www.firefox.no/products.php#firefox Legger seg som en hvilken som helst extension. Edit, ville ikke fungere da... Fulgte også FAQ med å legge inn: firefox -UILocale nb-NO -contentLocale NO, men fortsatt ingen norsk. Endret 12. mars 2005 av Dell_Inspiron Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 No er vel installeren til Firefox utruleg enkel. Den berre pakkar ut programmet i ei mappe. Altså: 1 - Last ned Firefox 1.0.1 Norsk frå http://firefox.no (http://download.mozilla.org/?product=firefox-1.0.1&os=linux&lang=nb-NO) 2 - Opne fila firefox-1.0.,1.installer.tar.gz med Ark 3 - Pakk ut til ei ny mappe (forslag?) ..og så? Køyre fila firefox-installer elns Med liten erfaring om Linux, så lurer eg på kor "C:\Programfiler" er... Fila eg lasta ned, blei no pakka ut til: file:/home/doffen/Firefox_install/firefox_installer (brukarkontoen/maskina heiter "doffen") Der dobbelklikker eg på fila "firefox-installer" og vegvisaren spør om eg vil installera programmet til /home/doffen/Firefox_install/firefox_installer Vil eg det? Blir ikkje det litt dumt for evt. andre brukarar? Køyr fila som root istaden, og legg firefox i f.eks /usr/firefox Så lagar du ein symlink (fortsatt som root): cd /usr/bin ln -s /usr/firefox/firefox firefox Så kan du berre skrive firefox i ein terminal for å starte programmet (som no ligg i PATH). Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Tror installeren lager en symlink automatisk hvis du ber den om det. Gjorde i hvertfall det sist gang jeg prøvde... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Tror installeren lager en symlink automatisk hvis du ber den om det. Gjorde i hvertfall det sist gang jeg prøvde... Hmm, mogleg det. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Det er kanskje to diskusjonar på gong her (om eg forstår ting rett): 1 - Korleis bruka rpm til installasjon og urpmi til automatisk oppdatering. 2 - Korleis gjer ein manuell installasjon. For å ikkje gå OT, trur eg at eg skal prøva å nå i mål med rpm og urpmi først, og så evt. sjå på dei manuelle tinga etterpå. Finnes det ein norsk rpm for Firefox 1.0.1? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Tror ikke du trenger en *norsk* rpm - du må bare legge inn språkpakka en gang til. Når det er sagt - er det noen som har en (s)rpm til firefox som funker på fc2? Lenke til kommentar
hemo Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Altså: Installer engelsk Firefox 1.0 som rpm frå ftp.nluug.nl og ta ein su -urpmi --auto-select for å oppgradera til v1.0.1. Om dette er feil, så sei frå!! Vidare skal ein leggja inn norsk språkpakke... Er dette noko som ein skal lasta ned? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Altså: Installer engelsk Firefox 1.0 som rpm frå ftp.nluug.nl og ta einsu -urpmi --auto-select for å oppgradera til v1.0.1. Om dette er feil, så sei frå!! Vidare skal ein leggja inn norsk språkpakke... Er dette noko som ein skal lasta ned? Nei, installer Firefox med urpmi mozilla-firefox Da vil automatisk den nyeste versjonen installeres. Lenke til kommentar
Learning To Fly Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Neivel. Endret 12. mars 2005 av AFireInside Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 det der er jo ikke 1.0 en gang... har funnet beta-versjon rpm'er.. og det går ikke å rekompilere srpm'en til fc3 uten å dra inn halve fc3! Lenke til kommentar
hemo Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 det der er jo ikke 1.0 en gang... har funnet beta-versjon rpm'er.. og det går ikke å rekompilere srpm'en til fc3 uten å dra inn halve fc3! Kven er det du pratar til? Kva er srpm? Kva er fc3? Kvifor er det ikkje mogeleg å rekompilera utan å gjer kva for noko? Eller kanskje du rett og slett kan prøva å sei kva for eit problem du har? Når eg les svara eg får i denne tråden, så kjenner eg meg litt dum. "Alle har jo Firefox" og eg klarer tydelegvis ikkje å stilla gode nok spørsmål om temaet, til at eg får svar eg forstår noko av... Er det kanskje ikkje mogeleg å få inn norsk Firefox 1.0.1? PS! Mens eg har diskutert dette no i kveld, har eg ikkje testa ut nokon av tinga (barnevakt med WinXP-laptop utan VNC-tilgang til linux-boksen som midlertidig står på stovebordet heime...) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Jeg stilte også noen spørsmål, jeg trenger en sånn rpm selv fc3 er fedora core 3. fc2 er fedora core 2 en srpm er en source-rpm - kildekode i rpm-fomat. Denne kan meget enkelt kompileres til en rpm, som så kan installeres. Men dessverre går det ikke å kompilere srpm'en for firefox som følger med fc3 for fc2, på grunn av manglende biblioteker/gamle versjoner. Så jeg lurte på om noen har kjennskap til en annen srpm, som forhåpentligvis fungerer bedre. Norsk firefox er nok mulig - du må legge inn firefox, og så legge en "oversettelses-fil" et eller annen sted. Eventuelt drite i rpm'en og bruke installeren... Lenke til kommentar
hemo Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Altså: Installer engelsk Firefox 1.0 som rpm frå ftp.nluug.nl og ta einsu -urpmi --auto-select for å oppgradera til v1.0.1. Om dette er feil, så sei frå!! Vidare skal ein leggja inn norsk språkpakke... Er dette noko som ein skal lasta ned? Nei, installer Firefox med urpmi mozilla-firefox Da vil automatisk den nyeste versjonen installeres. ..men eg må laga ikon på KDE-menyen sjølv? Eg har no gjort dette: [doffen@localhost doffen]$ su -Password: [root@localhost root]# urpmi mozilla-firefox For å tilfredstille avhengigheter, så vil de følgende 3 pakkene bli installert (23 MB): libcairo1-0.1.23-1mdk.i586 libpixman1-0.1.1-1mdk.i586 mozilla-firefox-0.10.1-4mdk.i586 Er dette ok? (J/n) j ftp://ftp.uninett.no//linux/Mandrakelinux...1-4mdk.i586.rpm ftp://ftp.uninett.no//linux/Mandrakelinux...3-1mdk.i586.rpm ftp://ftp.uninett.no//linux/Mandrakelinux...1-1mdk.i586.rpm installerer /var/cache/urpmi/rpms/libcairo1-0.1.23-1mdk.i586.rpm /var/cache/urpmi/rpms/libpixman1-0.1.1-1mdk.i586.rpm /var/cache/urpmi/rpms/mozilla-firefox-0.10.1-4mdk.i586.rpm Forbereder... ################################################## 1:libpixman1 ################################################## 2:libcairo1 ################################################## 3:mozilla-firefox ################################################## [root@localhost root]# Dette gav (trur eg) mappa som vest her: Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Du har nå installert Firefox 0.10.1. Var det ikke 1.0.1 du skulle ha? Endret 12. mars 2005 av olear Lenke til kommentar
hemo Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Jo, målet er Norsk Firefox 1.0.1 som kan oppgraderast, avinstallerast, osb... Hjelp! Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Gjør ting enkelt for deg selv, gå til www.mozilla.org og last ned nyeste versjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Det enkleste er da å legge til ekstre repositories for slik å kunne installere firefox 1.0.1 via urpmi. Og i den forbindelse skulle vel denne siden være perfekt: http://easyurpmi.zarb.org/ eller hur? Lenke til kommentar
hemo Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Eg har no fått inn ein Norsk Firefox 1.0.1 med manuell installasjon, og har sjølv laga ikon for oppstart av programmet. Så då er altså den delen på plass... Neste skritt er å læra korleis ein sjølv kan "laga rpm" for program som ikkje har dette? Riktig? På Easy Urpmi fyller eg ut dette: Mandrake version: 10.1 official Architecture: i586 Show specific sources too: Ikkje hake Core distribution: Source contrib: Ikkje hake Source main: Hake og Norway Oslo (ftp://ftp.uninett.no) - der Mandrakelinux 10.1 blei ftp-installert, frå! Source updates: Ikkje hake Other sources: Source jpackage: Ikkje hake Source plf-free: Ikkje hake Source plf-nonfree: Ikkje hake Prefix to be added to each media name (optional): Ingen Use compressed index, much smaller than normal, with less informations: Ikkje hake Resultat: urpmi.addmedia main ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...i586/media/main with media_info/hdlist.cz Resultat: [doffen@localhost doffen]$ su -'Password: [root@localhost root]# urpmi.addmedia main ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...i586/media/main with media_info/hdlist.cz lagt til medium main sjekker syntese-fil [/var/lib/urpmi/synthesis.hdlist.Contrib (ftp2).cz] sjekker syntese-fil [/var/lib/urpmi/synthesis.hdlist.Main (ftp1).cz] sjekker syntese-fil [/var/lib/urpmi/synthesis.hdlist.Jpackage (ftp3).cz] sjekker syntese-fil [/var/lib/urpmi/synthesis.hdlist.Updates for Mandrakelinux 10.1 (ftp1u).cz] regner ut md5sum av eksisterende kildehdlist(eller syntese) mottar kildehdlist (eller syntese) av "main"... ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr..._info/hdlist.cz fant test hdlist (eller syntese) som media_info/hdlist.cz ...ferdig mottatt sjekker hdlist-fil [/var/cache/urpmi/partial/hdlist.main.cz] mottar offentlignøkkel-fil med beskrivelse av "main"... utfører andre rundgang for å beregne avhengigheter sjekker hdlist-fil [/var/lib/urpmi/hdlist.Contrib (ftp2).cz] bygd hdlist syntese-fil for medium "Contrib (ftp2)" sjekker hdlist-fil [/var/lib/urpmi/hdlist.Main (ftp1).cz] bygd hdlist syntese-fil for medium "Main (ftp1)" sjekker hdlist-fil [/var/lib/urpmi/hdlist.Jpackage (ftp3).cz] bygd hdlist syntese-fil for medium "Jpackage (ftp3)" sjekker hdlist-fil [/var/lib/urpmi/hdlist.Updates for Mandrakelinux 10.1 (ftp1u).cz] bygd hdlist syntese-fil for medium "Updates for Mandrakelinux 10.1 (ftp1u)" sjekker hdlist-fil [/var/lib/urpmi/hdlist.main.cz] bygd hdlist syntese-fil for medium "main" fant 0 hoder i cache fjerner 0 foreldede hoder fra cache skriv konfigurasjonsfil [/etc/urpmi/urpmi.cfg] [root@localhost root]# Oppi alt dette har eg ikkje fyllt ut, skrive inn eller lese ordet Firefox. Kor kjem Firefox inn, når eg skal få Easy Urpmi til å fungera? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 EasyURPMI er ikke noe annet en en side som gjør det enkelt å legge til kilder til urpmi. For å installere Firefox skriver du "urpmi mozilla-firefox"... Lenke til kommentar
hemo Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Dette syns eg nesten blir litt provoserande! Kor skal "urpmi mozilla-firefox" skrivast? I konsoll som root? På den Easy Urpmi-sida? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå