Gå til innhold

XP 1800+ og korrupt data

-Espen-

Anbefalte innlegg

heisann

Fikk idag min Athlon Xp 1800+ . Installerte den med en gang i min pc (Asus a7v-133-c) bios 1007, rev 1,05 ,da jeg kom inn i windows og skulle spille klikket Unreal Tournament. Hadde tenkt å formatere alikevel så satt igang med det..

under installasjon av OS fikk jeg flere feil om at filer ikke kunne finnes. retry fikset dette.

da jeg hadde kommet inn etter clean install, skulle jeg installere directX noe som ikke gikk, Unreal Tournament gikk heller ikke å installere. Byttet rambrikker for å feilsøke, men hjalp ikke. Tok deretter ut min nye prosessor og satt inn min gamle en tbird 1333 Axia. prøvde så å installere og alt gikk knirkefritt.

i et siste forsøk på feilsøking opgraderte jeg til bios 1009. noe som heller ikke resulterte i noen løsning.

prosessoren blir kjølt av en alpha 8045

jeg tror det er noe galt med denne prosessoren.. har dere vært borti noe sånt før ?

Mvh Espen Huse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har opplevd at cpu'er kan være deffekte og ikke virke 100% normalt. De oppfører seg fint i oppstarten og i DOS, men når os eller installasjon blir kjørt, kræsjer maskinen eller den gir masse rare feilmeldinger.

Tror det er noe feil i inni selve kjernen på cpu, evt de cache greiene som er under den.

Prøv å bytt den med en annen identisk cpu og se om det hjelper.

Kan jo også være at det hovedkortet du har ikke støtter XP1800. (kortet kom riktignok på høsten,

men kan være selve kortet som ikke støtter noe mer enn f.eks 1700+ eller 1600+.

Ellers kan du prøve å sette den i en kompis sin maskin, og se om han sin oppfører seg like rart som din. Virker alt fint der, er det kortet ditt som ikke er så god på 1800+ cpu'er.

Går alt galt, har jeg ikke andre råd enn at du kan bytte den.

S-Blazer

(med logo på riskokeren :cool: )

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil så er det kun A7V133-C v1.05. (merk deg det siste punktumet) som støtter Athlon XP offesielt. Det er allikevel mange som har fått det til å funke smertefritt både på v1.05 og 1.03/1.04

Hvilket operativsystem kjører du da? Og bruker du Via 4in1 driverne (har du siste versjon?)?

Athlon XP 1600+ @ 10x161Mhz (1610Mhz).

ASUS A7N266-C.

MSi Geforce 4 Ti4600 @ 310/710Mhz.

2x256Mb PC2700 TwinMOS minne @ cas2.0turbo.

80Gb WD Caviar harddisk.

16x Pioneer DVD-rom.

[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-06-27 11:18 ]

Lenke til kommentar

Oppdatering.

har Revisjon 1.05 og bios 1009.

følgende skjedde idag;

tok med prosessor til vår testlab (hardware.no)

den ville ikke engang boote i testmaskinen,, prøvde den i min maskin igjen og den var like død..

Hilsen Espen

Tester Hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: -Espen- på 2002-06-28 07:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...