Gå til innhold

NY PC: Små newbie SPM ang RAM, H.kort, sk.kort ++

Anbefalte innlegg

Hei!

Av og til så detter jeg litt av lasset når det gjelder å følge med på det som skjer innenfor pc-utstyr og komponenter.. Dette er en av gangene! :blush:

Har et par småspørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med! Burde kanskje poste et spørsmål i hver "riktig" kategori, men siden de er så små og jeg har noen spørsmål i en del forskjellige kategorier, så håper jeg det går greit for dere (og for dere moderatorer) at jeg tar spørsmålene samlet her.. ? :innocent::ermm:

Skal om en liten stund (sikkert noen måneder) kjøpe meg ny PC. Nå har jeg hatt min "gamle" i snart 2 1/2 år, så nå må jeg snart bytte ut.. :p

Det skal sies at jeg har lest og søkt litt på forumet her, men det er fortsatt noe som jeg ikke har helt fått med meg, og andre ting som jeg bare trenger bekreftelse på uten å måtte bumpe ørtenogsnørti tråder! :huh:

Så, over til saken; ;)

Har funnet ut -uten å direkte ha plukket ut de spesifikke enhetene enda, med tanke på at det er en liten stund til jeg skal ha utstyret, og at jeg trenger noen rettningslinjer først, at jeg kommer til å havne på en PC til rundt 25000 til 30000, (Inkludert LCD-skjerm). Hørtes det mye ut? Ja, kanskje, det er nok med.. Men, jeg vil ha en "ordentlig pc" når jeg først er i gang, en som jeg kan ha en stund fremover; en slik som jeg kjøpte for 2 1/2 år siden og fungerer (egentlig) fortsatt. Nei, ikke krangle så mye på dette, jeg har penger -ihvertfall litt, så i første omgang så foreslå "kvalitetsvarer" fremfor "gunstige kjøp"..

Her er en kort oversikt over hva _jeg_ tror jeg må ut med for å få en "high-end PC";

HOVEDKORT: 2000,-

SKJERMKORT: 4000,-

PROSESSOR: 4000,-

HARDDISK: 3000,-

RAM: 1500,-

LYDKORT: 1500,-

KABINETT: 1700,-

VANNKJØLING: 2000,-

DIVERSE: 1000,-

STRØMFORSYNING: 1700,- ?!!

CA: 22500,- til 23000,-

Så kommer skjermen..

Dette er bare et grovt overslag for meg selv (og nå dere), hva jeg forventer / kan akseptere å legge ut til en ny PC. Skjermen kommer jo i tillegg, og jeg har et tak på som sagt ca 30 000 kroner, så foreslå gjerne her! :thumbup: PC'n skal brukes til mye, også spilling så klart, men ikke noe videoredigering (har fått med meg at da må man kanskje tenke litt annerledes ved valg av komponenter). Jeg tenker som slik; "PC'n skal funke knallbra til spilling, og da flyter vel Word lett også!? Samtidig kan den kanskje dra en .mp3 og?! :yes: "

Så, over til saken .. igjen; :blush:

AGP vs. PCI-e ?

PCI-e er nyere og mer fremtidsrettet mener jeg har sett at dere skriver, men så synes jeg også at dere skryter opp AGP også; at de er likestilte(?). De er vel ikke det, men er PCI-e det jeg bør ta? Eller?

INTEL vs AMD

Åi.. her starter jeg vel kanskje en krig bare her.. Men.. Har lenge / alltid kjøpt Intel prosessorer, aldri AMD. Liker Intel fordi jeg føler meg "trygg" på merket. At det er kvalitet, også synes jeg det er lettere å forholde seg til MHz'ene der, siden det er liksom "Min standard". Men, er ikke redd for å prøve noe nytt.. egentlig.. Så, hvorfor ikke Intel denne gangen også, og derav; hvorfor dette spørsmålet? Jo, jeg ser at dere snakker om 64-bits prosessorer og AMD. Hører mye om Socket 939 (er dette det beste). Hva med Intel? Har ikke de slikt? Hører også snakk om ny opertivsystem som er rett rundt hjørnet som støtter 64-bit. Da må jeg vel ha en slik en!? Blir ikke det bra? Er altså AMD bedre enn Intel blitt? Skal som sagt vente noen mnd med kjøp (kanskje i juli, eller litt etter).. Hva er beste til Intel?

SKJERMKORT:

Hvilket er best? (Fått med meg at det skal være ett av disse?!)

GeForce 6800 GT

Radeon X800/850XT

Radeon X800 XL

Har her i de senere årene holdt en knapp på nVIDIA's kort. Vurderer ATi siden det blir sagt at de generelt(!) er best på spill. Med unntak.. D3D vs OpenGL. Er ikke dette riktig? Noe spesielt jeg bør tenke på?

RAM:

DDR vs DDR2 vs noe annet?

Er ikke DDR2 så gjevt som man skulle tro (grunnet 2-tallet bakerst)? Og hva bør jeg tenkte på når jeg skal kjøpe RAM? Kan noen også forklare meg hva som er forskjellen på PC4000, PC4300, PC4800, osv, osv.. Hva har de tallene bak der å si? Hva er best?

VANNKJØLING:

Verdt det? ..kort og greit..

HOVEDKORT:

Forslag til min "high-end pc" !? :)

SKJERMER:

Lavest ms?! Det er greit nok? Men hvor langt ned må/bør jeg gå for å få en grei spille opplevelse? Er ingen hardcore -gamer og jeg gir blankt f... i om CounterStriker hakker osv (da jeg ikke spiller det eller kommer til å spille det). Hva jeg menter med dette var at; Hørt det blir sagt at LCD skjermer funker bedre og bedre til spilling, bortsett fra kanskje til de mest kravstore.. Og som sagt.. Det tror jeg ikke at jeg er.. Men hva bør jeg satse på? VIL SKJERMEN MIN BLI EN FLASKEHALS?? :cry: ..Skjermen SKAL klare en oppløsning på 1600x1200.. Og igjen; hvor lav er "akseptabel" ms?

Sånn..

Der tror jeg at jeg foreløpig er i mål..

Håper dere orker å lese alt dette, og ikke minst; hjelpe meg og svare meg! :w00t:

På forhånd; hjertlig takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...