eLang Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Innstalerte Archlinux på en gammel bærbar, det gikk greit, men når jeg skel starte opp får jeg beskjed om å taste bruker og passord, men det har jeg jo ikke laga endå...? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Lagde du ikke root-passord i installasjonen? Lenke til kommentar
eLang Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) nei... fikk ikke noe melding om det. Mulig jeg må ha hoppet over noe Endret 11. mars 2005 av eLang Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Prøv å bare logg på som root uten passord du Lenke til kommentar
eLang Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 det er prøvd, + kanske mange andre tenkelige varianter... Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Vel, det skal funke. Archlinux har ikke satt noe passord til root accounten rett etter install, og har ikke laget noen brukere til deg heller, afaik. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 joda du har vel rett. hadde vel ikke prøvd den. Men når jeg logger på som root kommer det opp 'root@myhost ¨#' hva skal jeg taste her? Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Vel, du kan jo begynne med å sette et passord på accounten, og så lage en bruker til deg selv. Vet du ikke hvordan du gjør dette må du nok lese litt om passwd og useradd (man er din venn), og fundere litt på om Arch er distroen for deg Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 joda du har vel rett. hadde vel ikke prøvd den. Men når jeg logger på som root kommer det opp 'root@myhost ¨#' hva skal jeg taste her? Sjekk om kommandoen adduser finnes. adduser gir deg en fin wizard for å legge til en bruker. Hvis ikke, "man useradd". Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) http://www.archlinux.org/docs/en/guide/ins...tall-guide.html If your system boots up, you can log in as root without any password, so your first things to do are setting a password for root with the passwd command once you're logged in, add a user as outlined in the User Management section, and set up your Internet Connection. Endret 12. mars 2005 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) joda du har vel rett. hadde vel ikke prøvd den. Men når jeg logger på som root kommer det opp 'root@myhost ¨#' hva skal jeg taste her? Nå vet jeg ikke om du har lagt inn kde og xorg. Hvis ikke må du installere det etter at du har laget nye brukere. Først kan du teste om nettet er oppe gjennom å pinge f.eks. vg.no #ping vg.no Den stopper du med ctrl + c. Hvis du ikke får svar gjør du en # dhcpcd eth0 Så oppdaterer du instalasjonen din med # pacman -Suy Deretter kan du installere xorg og kde med # pacman -S xorg kdebase nano Når det er gjort må du sette opp /etc/X11/xorg.conf. Når det er gjort logger du ut med root, og inn med brukeren Da må du sansynligvis endre på .xinitrc slik at det står exec startkde nederst i fila. Sørg for å kommenter ut de andre exec linjene ved å sette # foran. Det kan du gjøre med # nano .xinitrc Da kan du prøver å starte x # startx Endret 21. mars 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Et meget godt valg å velge Arch Linux... Det høres ut som om du er ganske ny når det gjelder GNU/Linux, så det første du må gjøre er å lage deg et nytt passord til brukeren "root". Det gjør du ved å skrive passwd. Det neste du gjør, er å lage en ny bruker til deg selv. Det gjør du med kommandoen adduser. Deretter installerer du X.org og kde (for å komme igang). Det gjøres slik: pacman -S xorg kdebase Ps: Linuxguiden.no har noen gode artikler på dette området: Pacman Arch Linux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå