Gå til innhold

warez og rettningslinjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Slik er det dessverre ikke! Du kjøper "retten" til å bruke programmet, innenfor de reglene som produsenten har satt i sin lisensavtale. Du får vanligvis med en CD-plate eller annet medium for å at dette skal være mulig. Men du eier IKKE innholdet på denne!

Er du sikker på dette? Har ikke satt meg så godt inn i norsk lov på denne fronten, men det fins plenty av lisensvilkå o.l. på feks filmer som ikke gjelder fordi norsk lov overstyrer de, har en mistanke om at loven ofte gir deg større rettigheter enn EULAen i mange tilfeller.

AtW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 16:59, ZerBox skrev:

Jeg kan innrømme at jeg var litt vel sur når jeg skrev tidligere i dette innlegget, men jeg sier bare en ting. Det finnes grenser!

Sur eller fjortiss, tenk deg om før du skriver/sier ting. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Er du sikker på dette? Har ikke satt meg så godt inn i norsk lov på denne fronten, men det fins plenty av lisensvilkå o.l. på feks filmer som ikke gjelder fordi norsk lov overstyrer de, har en mistanke om at loven ofte gir deg større rettigheter enn EULAen i mange tilfeller.

Filmer og dataprogrammer er som sagt to helt forskjellige ting her. Alle åndsverk med noen få unntak (bl.a. dataprogrammer) er LOVLIG å kopiere til privat bruk i norge.

Står det på en film at den ikke må kopieres, kan du altså se bort ifra det.

Når det gjelder dataprogrammer er det IKKE lov å kopiere, med mindre lisensen til programmet gir deg lov.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 16:59, ZerBox skrev:

Jeg kan innrømme at jeg var litt vel sur når jeg skrev tidligere i dette innlegget, men jeg sier bare en ting. Det finnes grenser!

Og de grensene er det moderatorene er her for å opprettholde.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 16:44, christt skrev:

[...]

En moderator som selv har masse warez, skal han kunne stenge tråder? Skal han i det hele tatt være moderator... I hvert fall er han et dårlig eksempel...

Men det er jo irrelevant! Moderatorene skal passe på at ingen moroner poster ting som bryter mot retningslinjene og kan potensielt brukes som anmeldingsgrunnlag mot hw.no. Hvorvidt de har warez selv har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 17:13, LeD skrev:

Filmer og dataprogrammer er som sagt to helt forskjellige ting her. Alle åndsverk med noen få unntak (bl.a. dataprogrammer) er LOVLIG å kopiere til privat bruk i norge.

Står det på en film at den ikke må kopieres, kan du altså se bort ifra det.

Når det gjelder dataprogrammer er det IKKE lov å kopiere, med mindre lisensen til programmet gir deg lov.

LeD

Både ja og nei. Hvis et åndsverk er beskyttet er det IKKE lovlig å kopiere det uten samtykke. F.eks hvis en bok er tilgjengelig til salgs hos bokhandleren kan du teoretisk ikke låne den på bilbioteket og skrive den av uten rettighetsinnehaverens tillatelse. Det samme gjelder avfotografering av bilder ol.

Dersom man leier en videofilm/DVD kan man ikke kopiere denne. Den er beskyttet etter åndsverkloven og ved inngåelse av leieavtalen samtykker man i dette. Opplysninger om beskyttelsen finner man som regel utenpå coveret og i eventuelle rulletekster.

Filmer kringkastet for fjernsynsmottakere kan fritt innspilles til eget bruk. Det samme gjelder musikk distribuert på radio ol.

Når det gjelder film/musikk som er tilgjengelig på internett er dette en gråsone. Faktisk sier loven at de som ønsker å laste ned film/musikk til eget bruk selv må finne ut av om det er tillatt. Å laste ned film/musikk som er beskyttet av åndsverkloven er likestilt med heleri og straffes deretter (selv om det er til eget bruk). Dvs, hvis noe er stjålet er det straffbart å motta, oppbevare eller viderehende. Her kommer selvfølgelig "god tro" inn i bildet, men om man henter U2's siste CD fra f.eks http://www.piratoz-cd.com to uker før utgivelsen kan det vel vanskelig forsvares at man "trodde" det var greit.

Nå ble dette en litt forenklet forklaring (har nettopp stått opp) men kommer gjerne tilbake med nærmere informasjon om ønskelig. Har hatt en runde med Kopinor og advokat i forbindelse med kopiering av åndsverk i forbindelse med jobben så en viss innsikt tror jeg da jeg har fått :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 18:36, christt skrev:

Prøvde bare å belyse problemstillingen...

Så du mener at en som er politi og arresterer tyver, gjerne selv kan være tyv... :smile:

Nå må du lese det jeg skriver. Det er uvesentlig om hvem som helst som poster her har ulovlige ting hjemme, poenget er at man ikke skal bryte retningslinjene ved å utveksle informasjon som kan medføre ulovlig (pirat)virksomhet => inkriminere folkene som driver forumet.

Sammenlikningen med politi og tyver går ikke (men svaret er ja, det skjedde nå i forrige uke på Sola), fordi man ikke blir straffeforfulgt av moderatorene.

Hvorvidt moderatorene har egne moderator-retningslinjer får en av dem svare på.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 22:34, boy2star skrev:

i norge: bedre å ha 10 skyldige fri enn 1 uskyldig i fengsel

jalla-land: bedre med 10 uskyldige i fengsel enn 1 skyldig fri.

veldi off topic men...

HAHHAHAHAH så jævli bra

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 16:46, yummy skrev:

Og en liten spiss kommentar (ment humoristisk):

Dersom du vil laste ned demoer, kan du gjøre det fra produsentens egne sider. Da trenger du ikke DC. :smile:

-yummy-

og det har ikke falt deg inn at dc er noge raskere enn en produsent side som _alle_ laster ned fra??

Lenke til kommentar

Hmmm... Dette har vel ikke så mye med moderatorene her å gjøre eller hva de måtte ha på sine HD'er...

HW er som offentlig forum nødt til å forholde seg visse retningslinjer, og moderatorene er her blant annet for å sørge for at det skjer...

Ikke la dette bli en ny mod-hets...

Lenke til kommentar

Moderatoren må gjøre jobben sin slik at de ikke blir straffeforfulgt! Også for vi andre bare beklage at de ikke er eksperter på et vanskelig felt innen juss. Og de vil på samme måte som en avisredaktør ha ansvar for hva som står skrevet, uten selv å ha lest og godkjent dette. Det kan til og med tenkes at de bli straffeforfulgt i andre land selv om lovbruddet har skjedd i Norge. Og hvis en lov brytes, av en 13åring, og et større programvarefirma for lyst til å statuere eksempel, så kan sikkert de fleste av oss tenke resten selv.

Tore

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 10:01, toreae skrev:

Moderatoren må gjøre jobben sin slik at de ikke blir straffeforfulgt! Også for vi andre bare beklage at de ikke er eksperter på et vanskelig felt innen juss. Og de vil på samme måte som en avisredaktør ha ansvar for hva som står skrevet, uten selv å ha lest og godkjent dette. Det kan til og med tenkes at de bli straffeforfulgt i andre land selv om lovbruddet har skjedd i Norge. Og hvis en lov brytes, av en 13åring, og et større programvarefirma for lyst til å statuere eksempel, så kan sikkert de fleste av oss tenke resten selv.

Tore

Det blir en kort tanke. Er man 13 er man ikke strafferettslig ansvarlig. Dette er heller ikke noe foreldrene skulle burde kunne oppdage forrutse :smile:

Lenke til kommentar

PIIIpower, for et programvarefirma lyst til å statuer et eksempel og de ikke kan ta deg på ene måten så vil de prøve på en annen. Kansje det finnes en moderator med warez hjemme? Men er du foreldre til en 13åring så har du selvfølgelig ansvar for hva han/hun fortar seg. Jeg tror at under 10år er det økonomiske ansvaret bare inntil 1000kr. Men lover er en ting, det er hva en domstol sier som gjelder. Moderatorene må bare sikre at de ikke gjør noe de kan bli dømt for.

Tore

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 11:42, toreae skrev:

PIIIpower, for et programvarefirma lyst til å statuer et eksempel og de ikke kan ta deg på ene måten så vil de prøve på en annen. Kansje det finnes en moderator med warez hjemme? Men er du foreldre til en 13åring så har du selvfølgelig ansvar for hva han/hun fortar seg. Jeg tror at under 10år er det økonomiske ansvaret bare inntil 1000kr. Men lover er en ting, det er hva en domstol sier som gjelder. Moderatorene må bare sikre at de ikke gjør noe de kan bli dømt for.

Tore

Jada folka på hw.no kan gjøre akkurat hva de vil, men de må da for svingende klare å være konsekvente.

btw, det var noen ungdommer på 11 og 13 som rasserte ett nybyggt eldresenter for x antall 100.000 men foreldra fikk _kansje_ 3000 i bot...

Lenke til kommentar

Quote:

btw, det var noen ungdommer på 11 og 13 som rasserte ett nybyggt eldresenter for x antall 100.000 men foreldra fikk _kansje_ 3000 i bot...

Foreldrene skal ikke ha noen straff, med mindre de har handlet uaktsomt. (Oppfordret 3-åringen sin til å leke i antikvitetsbutikken med ballen sin f.eks.)

Er man under 15 år kan man ikke straffes (fengsel, bøter,...) i Norge. Men man kan godt dømmes til å betale erstatning. (Grensen her er ca. 6-7 år (ingen lovgitt grense)). Knuser 8-åringen naboens bil, er det altså han som selv får erstatningskrav. Er ungen derimot 5 år, må naboen betale skadene selv.

MEN! "Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding."

(http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html)

Dette hadde vel kanskje ikke så veldig mye med warez og piratkopiering å gjøre... Men er man under 15 år, kan man ikke dømmes for brudd på åndsverkloven. Man kan derimot være erstatningsansvarlig for tap man påfører programvareprodusenten.

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-06-28 13:26 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...