Gå til innhold

s-ata 10000rpm disker?


Anbefalte innlegg

Kan 2 Seagate Baracuda 250 gb NCQ satt opp i Raid 0 matche Raptor 74 gb ?

Så absolutt! Jeg tror enhver ny disk med 7200rpm og 8MB satt opp i Raid0 kan slå en enkelt Raptor 74GB på ytelse i vanlig bruk. Seagate sier selv at ytelsen på den disken kan sammenlignes med Raptor 74GB. Det er nok en smule overdrivelse, men likevel. Begrunnelsen skal være NCQ som ikke Raptor har. (Den har noe enklere som kalles TCQ)

Selv om du setter top nye 7200rpm disker i Raid0 og setter dem opp mot en Raptor, så vil du ikke få samme akesstiden. Overføringshastigheten vil sannsynligvis bli høyere ja, men aksesstiden vil være samme som for en enkel 7200 disk. Og dersom du tenker systemdisk... så er aksesstiden gull verdt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Buzz76: Jeg er klar over det, men her er det snakk om en forbedring i aksesstid på rundt 30-40% mot en økt overføringshastighet på rundt 80-100%. I dette scenarioet tror jeg Raid0 kan komme best ut selv til desktop-bruk.

Vel jeg har ikke testet selv da... så jeg skal ikke være for bastant... men med tanke på tester jeg har sett på Raid0 (storagereview.com balnt andre...) så virker det ikke som at man vinner så veldig mye på Raid0 i et enbruker miljø.

 

videre har du det faktum at systemdisken fragmenteres rimelig fort... og dermed øker antall seeks betraktelig... og igjen vil lavere aksesstid gi deg en god økning i ytelse, til tross for lavere overføringshastighet... dessuten er det vel ved store filer/store mengder data (f.eks video red) at overføringshastigheten kommer til sin rett... mens ved mange små filer som operativsystemet jobber med vil igjen aksesstiden være avgjørende.

 

En ting er iallefall sikkert... ting skjer kvikkere på maskinen min nå med Rapotoren som systemdisk fremfor 7200.7 disken jeg brukte før :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...