Gå til innhold

s-ata 10000rpm disker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp SCSI! Det finnes i ca 140 gb størrelse og er svinedyrt!

Hadde det vært en raptor på 250gb kan du regne med at den også hadde vært dyr!

 

Ville anbefale en maxtor maxline III 16MB, da jeg har en av disse selv.

Har forresten også Seagate SCSI 15000 rpm, som funker himla bra.

Lenke til kommentar
finnes det bare raptor diskene fra WD som har sata disker med 10000rpm?

hvorfor lages ikke de større en 74gb?

jeg har lyst på en slik disk i 250gb størrelsen.

Ja det er kun WD som leverer SATA disker på 10K.

 

Høyere hastighet krever også mer av teknologien for å lese av dataene = dyrere... derfor ikke større enn 74GB foreløpig... men det kommer snart :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar
diamondbox 10 er ikke en "vanlig" disk da den har 16mb cache (mot 8mb som er på andre og også raptor'en)...

 

..tester viser at ytelsen er i nærheten av raptoren, selvom den ikke er fullt like rask...250gb 10.000 rpm-disker har jeg ikke sett! :)

Og NCQ? Mulig Raptor og har det, er ikke helt oppi det der.

Lenke til kommentar
Både raptor og diamondbox har NCQ ja! :)

diamondbox har jeg aldri hørt om ;) men ihvertfall selger maxtor sin diamondmax10 serie med ncq, samt at nyere Seagate disker har Ncq støtte. sikker flere på markedet og, men jeg kommer ikke på det. Raptor disker har etter det jeg vet IKKE støtte for Ncq, men kompenserer da med 10k rpm, som er kanon når det gjelder ytelse

Lenke til kommentar
Merker man stor forskjell da? fra en 40gb 2mb cache harrdisk til en raptor?

hahahaha!!! om man gjør???

Jeg gikk fra 2xRaptor Sata 10000rpm i Raid-0 til en 40Gb 5400 2mb :p å hærre gud den ble treig! helt sinnsykt!!

(kjøpte nytt HK, CPU, RAM,GPU,OSV)

 

PS. Den står nå i en Xbox og surrer da :D

Lenke til kommentar
Både raptor og diamondbox har NCQ ja! :)

diamondbox har jeg aldri hørt om ;) men ihvertfall selger maxtor sin diamondmax10 serie med ncq, samt at nyere Seagate disker har Ncq støtte. sikker flere på markedet og, men jeg kommer ikke på det. Raptor disker har etter det jeg vet IKKE støtte for Ncq, men kompenserer da med 10k rpm, som er kanon når det gjelder ytelse

Ja, vet det er mange produsenter som har kommet med ncq, har en slik stående i min maskin for øyblikket. Syntes den var så bra at jeg bestilte en til. Det jeg var usikker på var om raptor hadde det. Skal vel komme en ny type av raptor? Eller er dette den "nye" typen?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du tre valg:

  • Kjøp SCSI og sats på to stk 15.000 rpm 147GB og sett de opp i Raid0 - pris: ca 11-13.000kr med SCSI-kortet.
  • Kjøp 4 stk Raptorer og sett de opp i Raid0 - pris ca 4.500kr
  • Kjøp en Maxtor 250GB 16MB - pris ca 1200kr

Egentlig så lurer jeg på hva du skal med kombinasjonen av så mye plass og så høy hastighet? Normalt er det jo kun OS-partisjonen som har behov for en sånn hastighet og normalt kun lagringspartisjonen som har behov for så mye lagringsplass. Så det mest logiske vil være å kjøpe en Raptor til OS'et og en helt vanlig rommelig disk til lagring.

Lenke til kommentar
Kan 2 Seagate Baracuda 250 gb NCQ satt opp i Raid 0 matche Raptor 74 gb ?

Så absolutt! Jeg tror enhver ny disk med 7200rpm og 8MB satt opp i Raid0 kan slå en enkelt Raptor 74GB på ytelse i vanlig bruk. Seagate sier selv at ytelsen på den disken kan sammenlignes med Raptor 74GB. Det er nok en smule overdrivelse, men likevel. Begrunnelsen skal være NCQ som ikke Raptor har. (Den har noe enklere som kalles TCQ)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor dere skal ha så raske harddisker?

Skjønner at det er fornuftig med en rask harddisk til swap fil og andre krevende oppgaver, men hva skal dere bruke det til ellers?

 

Om det ikke er server det er snakk om, og da er det vel naturlig med scsi?

Lenke til kommentar

mye snakk om ncq for tiden ja ..men vil egentlig bare si at jeg synes det er litt oppskrytt. har lest veldig masse tester og slikt av dette "nye" supre, og det er ikke SÅÅÅÅÅ veldig mye bedre som alle skal ha det til. Teoretisk sett burde det være ganske bra, men ifølge flere tester er det ikke tilfelle. så ikke legg deg for mye oppi om det er ncq eller ikke, en raptor disk eller maxtor diamondmax10 med 16mb cache vil nok gi deg ytelse i massevis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...