Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan vil programvaren se ut om noen år?

 

Er det noen her som mener å ha noe fornuftig å si om hvordan designet/looket på software vil være i tiden framover.

 

Skjønner at dette blir litt vel generelt, men det kan jo være noen der ute som har noen kvalifiserte meninger om dette likevel.

 

Eks.

hvilke farger vil dominere?

vil det være 3D, eller vil vi komme tilbake til "flat" design?

Minimalisme vs. maksimalisme?

Vil "all" programvare kjøres over nettet og dermed kreve "lett" design/grafikk?

etc.

 

Har noen linker til steder/selskaper de mener er langt framme?

 

Eventuelt eksempler på software de mener har spesielt fet design?

Endret av natier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til; Hvordan vil hardware interface være?

Så en lang web cast fra Microsoft om hvordan de jobber med stemmestyring (gammelt) og sånn bevegelsesstyring som de har i Minority Report. Du må selvfølgelig ha noe som monitorerer bevegelsene, men så kan du flytte og herje med vinduer etc. Utrolig kult. :)

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

tviler sterkt på at man kommer til å se nye fargevalg og all slags fansy 3d saker i alle applikasjoner - funksjonalitet og brukervennlighet kommer til å ha større prioritet. det vi sikkert kommer til å se er større modularitet og muligheter for å skreddersy gui selv. f.eks se hvordan skins fungerer på winamp 5...dog dette er et noe glorete eksempel.

det som kommer til å skje på gui-fronten er nye måter å organisere funksjoner på og nye måter for presentasjon; da i form at nye måter å organisere/prioritere og presantere relevant informasjon.

 

når det gjelder interface så tviler jeg sterkt på at QWERTY forsvinner med det første. mus-tastatur kommer til å være dominerende lenge. dog jeg tror det kommer til å skje mer med tanke på touchpads (større og med gestures).

stemmestyring og slik luftgestikulering tror jeg først komme til å bli innført for de med stemme og bevegelseshemninger samt i mindre gadgets.

jeg har lite tro på at ola nordmann kommer til å sitte å snakke med maskina i flere timer og dagen, ei heller fekte febrilsk i lufta

 

..tror jeg da

Lenke til kommentar

Tror man fremover vil fokusere mer på GUI-design, altså ikke kun teknisk, men hvordan mennesker lettere kan bruke et program. Dette er noe som er veldig HOT for tiden, og det gjelder ikke bare i IT-verdenen, men også på andre steder som f.eks betalingsautomater ol. Det å gjøre et brukergrensesnitt intuitivt for mennesker er ikke så lett som det kan virke som. Man må forstå hjernens og øynenes måte å fungere på. I systemer innefor bedrifter så vet en som regel hvem målgruppen er og kan gi opplæring til dem. Men på web, samt andre "offentlige" situasjoner som f.eks den nevnte betalingsautomaten, så kan hvem som helst bruke denne (alt fra unge teknikere til gamle "hva er dette for en innrettning" mennesker). Brukergrensesnittet skal da være brukbart for alle disse menneskene, og utviklerne må fokusere en del på dette.

 

Ble kanskje ikke helt svar på topic, men poenget mitt var at det kanskje ikke hjelper å komme med masse fancy GUI dersom et ikke er brukbart for målgruppen som skal bruke det :)

Lenke til kommentar

Jeg er stygt redd for at 3D GUI kommer til å bli introdusert, og at en god del utviklere kommer til å hoppe på dette som en måte å gjøre programmene mer attraktive på. Ikke alle kommer til å gjøre dette, og vi vil se et stadig mer markant skille mellom "hippe" 3D-applikasjoner, og tradisjonelt GUI med mer fokus på usability. Til slutt antar jeg at sistenevnte kommer til å bli dominerende, men en viss sammensmeltning kommer nok til å skje, som et resultat av fiffige og bruksgode funksjoner fra 3D-verdenen.

Lenke til kommentar

Poenget med "3D desktop" vil ikke primært være å lage tredimensjonale objekter på desktopen, men å bruke 3D pipelinen på skjermkortet til å aksellerere renderingen. Dersom man kan bruke agp-textures til bitblit og fill operasjener vil man kunne oppnå mye større ytelse på desktop funksjoner enn man har i dag (20-30 ganger større fillrate). Ta en ting som det å vise video på skjermen, i dag krever det at mediespilleren 'river hull i skjermen' og tar kontroll over maskinvaren og DMA transaksjoner selv for å få tilstrekklig ytelse, med et 2D lag på toppen av f.eks OpenGL kan det enkelt gjøres gjennom vanlige tegneoperasjoner i WFC, Qt eller hva man nå bruker...

 

Ting som AA primitiver, muspeker i andre oppløsninger enn 32x32, alfablending osv... får man gratis uten ytelsestap siden det er ting som har vert en selvfølge i 3D maskinvare i mange år men først nå begynner å dukke opp i 2D (OSX Panther, Java 5, Cairo og Qt 4 til sommeren) Ta en titt på composite utvidelsen til Xorg så ser man hva vi har i vente.

 

Husk: "Everything is a textured polygon"

 

3D desktoper alà looking glass tror jeg aldri vil ta av.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...