Ozelot Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Til de av dere som så på Typisk Norsk igår, så la dere sikkert til ordet fonomatepoetikon. Problemet er at jeg ikke finner det ordet i norske ordrbøker på nett. Noen som har en anelse hvorfor ? (med mindre jeg har skrevet ordet feil da..) Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg har aldri hørt om ordet "fonomatepoetikon", men onomatepoetikon derimot har jeg hørt om. Hvis jeg husker riktig betyr det lydord, sånn som svisj, dunk og alle de andre ordene. Heng meg hvis jeg har feil Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Onomatopoetikon vel? Lydhermende ord. Lenke til kommentar
typisknorsk Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Fonomatepoetikon ble funnet opp av programlederen. De måtte finne et samlende ord når de sammenlignet språk med musikk. onomatepoetikon = lydhermende ord fonomatepoetikon = musikk i språket. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Riktig som tidligere nevnt. Onomatepoetikon er det samme som utropsord eller noe sånt. Uansett, det ble pleonasma (smør på flesk ). Da tar jeg kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå