Gå til innhold

Backup av dagelig arbeid.

Anbefalte innlegg

Mange måter å gjøre dette på, har ett par forslag som er nevnt og kanskje ett par nye =)

1. Ekstern disk, kjempegreit og i kombinasjon med ghost kan du lett ta en backup om dagen av en partisjon dedikert til arbeidsfiler og en ukesbackup av hele harddisken. Det kan kjapt bli brukt en to tre slike disker men start med en og kjøp flere.

2. Lagre data eksternt, har du mine dokumenter lagret på en annen maskin i nettverket sin harddisk kan dette være en grei løsning

3. Pålogging etc for den avanserte, legg inn linux og logg deg på serveren for å få tilgang til en hjemmemappe som du kan lagre filene på

4. Dagsbackup/ukesbackup på dvd

Alle er greie, men det er nok flere her på forumet som har god peiling på bedre backup metoder. Alle har sine fordeler og ulemper, men dette er bare forslag fra meg. Uansett er ghost ett kjempefint verktøy så lenge det ikke e rfor mye på partisjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel strengt tatt ikke Rayline_TWB som startet off-topic her, han ga jo forslag til backup. :)

Jeg innbiller meg at det letteste, og tryggeste er å brenne daglig ut på DVD. Ellers er vel tape et alternativ, men et tregt alternativ.

Om du trenger å backe opp 5-6GB hver dag tilsier det at du må brenne to DVD-er per dag, det vil jo også ta litt tid.

Lenke til kommentar
"Kanskje kutte ut *blah blah blah*" er vel det beste rådet du har kommet med. Men for de som trenger backup, og faktisk har innsett at de trenger backup, hjelper det lite at du går bort fra spm., og det er mulig å få trygg backup på en enkel måte, og uten å bruke store summer.

Å kutte å bruke PC er intet alternativ. Sunn fornuft er vel og bra det, men det er jo latterlig å be folk om slutte å bruke PC fordi de ikke sluker dine forslag rått  :no:

Trådstarter ba om hjelp til backup, ikke om dustete forslag som å slutte og bruke PC.

Det er bra at du er frelseren her da.......

Trådstarter fikk et råd ang. backup, som er like bra som et hvilket som helst annet råd her i denne tråden. Som jeg har sagt tidligere er ikke sikkerhet noe problem, så fremt du bruker hodet - vanskeligere er det ikke. Jeg ber heller ikke om at folk skal sluke hverken mine eller andres forslag rått - jeg antar trådstarter klarer å sortere det selv, uten barnslige innspill fra deg......... ;)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Om du trenger å backe opp 5-6GB hver dag tilsier det at du må brenne to DVD-er per dag, det vil jo også ta litt tid.

Slik jeg forsto det så var den totale mengden 5-6GB nå (per i dag, ikke per dag) og at lagringsmengden kom til å øke med 2-4GB årlig.

Altså: 2005: max 6GB totalt, 2006: max 10GB totalt, 2007: max 14GB totalt osv.

Til noe slikt ville jeg enten ha brukt:

• 1 stk ekstern harddisk, gjerne 1,8 eller 2,5" uten strømforsyning for enkelhets skyld.
  • 2 stk stk eksterne harddisker, og lagret på hver av de annenhver gang. Dvs. at 1 av de kan ligge i bankboks til en hver tid. Da unngår du fare for tyveri, lynnedslag i det du tar backup osv.
  • Kombinasjonen av ekstern harddisk og litt skjeldnere backup på DVD (om read only er viktig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ja, trådstarter, lytt til "Rayline TWB"; slutt å bruk PC, så slipper du å ta backup.

*hurra* Noen dummere?

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Har en del kritiske data som jeg ikke vill miste. Jeg invisterte i en DLT tape løsning, forskjellen mellom DLT og andre billigre løsninger er at disse er godkjent som økonomisk arkiv.

Så løsningen koster meg ca 400,- pr mnd i en ny tape for mnd backup. Ellers tar jeg backup en gang om dagen. Har fortsatt til gode å miste viktige data selv om jeg har mistet noen hardisker.

Trenger du ikke å lagre data i 5 år så ville jeg godt for Iomega løsningen. Den er grei enkel og meget robust. Å kjøre på flere hardisker anbefaller jeg ikke da et virus fort kan slette alle tilgjengelige data. RO løsninger er fint, men kan fort bli satt til RW ved feil. Da kan du fort være ute å sykle.

Du kan bruke DVD plater, men da trenger du et godt arkiv system. Alt dette slipper du med tape.

EKS. Vill jeg ha et kritisk dokument som jeg har slettet, så kan jeg restore alle versjoner av dette via tape løsningen. Du behøver ikke bare å ha siste versjon.

Dette ble et veldig langt innleg, men trenger en løsning med flere revisjoner er tape det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar

Så ut som ingen har nevnt dette. Dette er ikke helt "Backup" men vil øke sikkerheten + også kanskje hastigheten.

På Stasjonære PC, sette inn noen disker til og kjøre RAID oppsett, enten Raid 1 (er ikke det mirroring eller er det Raid 0, 0 er vel striping). Eller sette inn 3 eller flere disker totalt og kjøre Raid5 om PC'en støtter det, evt esktra PCI kort som for P-ATA kontrollere som støtter RAID 5. Raid 5 gir det mulighet til økt hastighet + sikkerhet. Om en av diskene ryker så har du allikevel tilgangen til alle dataene på de to andre. Man setter inn en ny disk og de fleste RAID kontrollere støtter automatisk gjennoppbygging av den nye disken.

Den bærbare er litt mer tricky da det ikke får inn flere disker. Der vil nok raskeste alternativet å bruke en ekstern hard disk.

Men ellers så er DVD eller TAPE de to rene bakupløsningen som er mest hensiktsmessig. Særlig om man skal kjøre daglig backup og så ta vare på hver eneste backup for en lengre tid.

Lenke til kommentar

Takker igjen for masse svar. Mye tekniske detaljer her. men jeg tar det i grove trekk.

Har tenkt litt på hvis det går å sette den stasjonære som har to harddisker pcen som serverpc mot to bærbare. En partisjon per bærbar som goster dagelig, og den andre harddisken som tar sikkerhetskopi mot de to partisjonene kanskje en gang i uken. Tar jeg DVD kopi 1 gang i mnd. som ligger trygt et annet sted.

Hvordan er det å gjennomføre dette?

Vil et virus klare å ta med seg begge bærbare og hele servren? eller kan man hindre viruset i å spre seg ytterligere til den ukentlige harddisken og den andre partisjonen?

eller er det mye smør på flesk her?

Lenke til kommentar

Hmm, med oppegående brannmur og antivirus som oppdateres fortløpende vil nok virusfaren være betraktelig mindre. Om maskinene som kjører backup ikke brukes til vanlige oppgaver, men kun til backup er sjansen ennå mindre.

Stikkordet er å holde seg oppdatert til enhver tid.

Lenke til kommentar

Glemte å si at...

Vi må alltid ha en pc opprativ eller så får vi gjort svært lite.

Vil det være et hinder om man setter de to partisjonene Laptop1 og laptop2 på server på RO slik at Laptop1 ikke kan skrive på partisjonen Laptop2 men bare lese?

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar

her var det mye artig... Det første som må defineres her er trådstarters behov for historikk i backupen.. trenger du muligheten til å restore backuper fra 1 dag siden , 1 uke siden, 1 måned siden, 1 år siden ??? Eller er siste dag, altså igår mer enn bra nok... spesiellt på databaser og gjerne ERP systemer kan det være behov for restore tilbake flere månedere for å sjekke feil som oppstår..

Om du trenger en slik historikk så er tape ett must.. grunnen til at mesteparten av firma (de store seriøse hvertfall) bruker tape til backup er rett og slett historikk samt at prisen pr gb på tape er helt klart mindre enn harddisker, og de fleste taper er enklere å transportere enn en ekstern 3.5" disk i usb kabinett thingy...

om du ikke trenger historikk men er 100% fornøyd med gårsdagens backup., så kan du bruke hva du vil.. forsåvidt for du jo historikk med dvd plater da, og det er vel noen backup programmer som støtter det også..

En bedrift løsning kan være som følger.. windows 2003 server med raid 1 eller 5, og shadow copy for hurtig restore., så en DLT evt. SDLT tape streamer, med f.eks veritas backup exec som kjører ut taper., 1 for hver ukedag du jobber, og 2 ukesett .. altså 10 taper totalt i daglig drift.. hver måned tar du ut og erstatter 1 av tapene, og den putter du i banken.. evt hver 14 dag.. da har du historikk.. når data blir eldre , f.eks over 1 år trenger du ikke månedtlige backuper lenger, så da roterer du tilbake 5 av 6 månedstaper slikat du har halvårlige...

når alt kommer til alt så er igrunn spørsmålet.. hvor mye koster det deg å miste alt du har., og visst du mister det , hvor raskt må du rekonstruere det du har..

kjøper du halvveis, så får du halvveis..

Lenke til kommentar

Noen må fortelle meg hva Raid 1 og 5 er?

1. dag uten pc er ikke krise, 2. dag kan gjøre det hektisk, 3. kan få økonomisk konsekvenser.

Siden vi skreddersyr løsninger og ikke har fast pris på alt vi gjør så kan det bety økonomisk konsikvenser hvis det skulle skje en tvist et sted!

Kriteriene er jo billig, bra og enkelt i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ja, trådstarter, lytt til "Rayline TWB"; slutt å bruk PC, så slipper du å ta backup.

*hurra* Noen dummere?

Du?

---

Simen1, sorry, jeg som misforsto. :)

Nei, ikke meg. Jeg kom med et forslag som lot brukeren ta backup, og fortsatt bruke PC.

Lenke til kommentar
Noen må fortelle meg hva Raid 1 og 5 er?

1. dag uten pc er ikke krise, 2. dag kan gjøre det hektisk, 3. kan få økonomisk konsekvenser.

Siden vi skreddersyr løsninger og ikke har fast pris på alt vi gjør så kan det bety økonomisk konsikvenser hvis det skulle skje en tvist et sted!

Kriteriene er jo billig, bra og enkelt i bruk.

Først og frem: Raid er ikke noen backupløsning, men er en HA-løsning (High Availability) Feiler en harddisk vil systemet ditt fortsatt virke, men blir noen filer feilaktig slettet fra harddisken din er de tapt for alltid dersom du ikke har de lagret på noe annet media.

Ut i fra det du skriver om økonomiske tvister så kan det virke som om en backupmulighet med restoremuligheter av historiske data i flere generasjoner er det riktige for deg, f.eks tape.

Som andre er inne på her så kan tape være treigt, men alle som tar backup regelmessig med tape sørger jo for at de jobbene kjører automatisk, f.eks om natten slik at det bare er å bytte tape når man kommer om morgenen. Da er det også lett å ta en årsbackup, en kvartalsbackup i tillegg til f.eks vanlige backupjobber hver dag.

Alle mine servere (mellom 300 og 400) på jobben har raidløsninger (1 og 5) og blir tatt backup av med tape i tillegg.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...