espenhogbakk Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hei, jeg har en amitech(kanskje ukjent for de fleste, www.amitech.dk) Centrino M 1.5 Ghz... 512 MB RAM, 60GB HDD osv osv Men den er helt håpløs, skal ikke centrino plattformen være stille og lydløse, produsere lite varme osv? Denne vifta går nesten konstant ved surfing i Opera, med Norton Systemworks på blant annet. Prøver jeg å spille musikk samtidig går vifta nesten på fullt, det er ikke noen lav vifte heller... Den vifta bråker mye mer enn en eldre P4 laptop jeg har brukt en del. Hva kan grunnen til dette være? Hva er løsningen eventuelt? Og igjen hvorfor? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Dette er ikke (vil jeg tro) et problem med Centrino-platformen, men snarere med enkelte maskiner. Min Acer med en 1,6 Pentium M og Centrino går viften på bare en sjelden gang. Kanskje et BIOS-problem? Det er en tråd om viftestøy på Inspiron 6000 et sted her også. Geir Endret 11. mars 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 ok, bios problem? så kanskje en bios update kunne gjøre susen mener du? Men kan ikke skjønne at det skal være forskjell på disse centrino pcenene, de har jo samme plattform, altså hovedkort og prossessor har de ikke? Hvorfor skal det da være så stor forskjell? Er det noen andre som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Du kan laste ned speedswitch xp så du styrer klokkinga på CPU bedre. Kan hende du har det slik at den står på full guff å da kjører vifta en del. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 ok, bios problem? så kanskje en bios update kunne gjøre susen mener du? Men kan ikke skjønne at det skal være forskjell på disse centrino pcenene, de har jo samme plattform, altså hovedkort og prossessor har de ikke? Hvorfor skal det da være så stor forskjell? Er det noen andre som har noen gode forslag? Det er forskjell på maskiner, selv om de er basert på Centrino-plattformen fordi kjøleløsning meg kjent IKKE er den del av denne plattformen. Og husk at skjermkortene som brukes også trenger kjøling om de er av den kraftige typen. Harddisker kan også støye så fremt de ikke er plassert på en god måte (vibrasjonsstøy som forplanter seg til pulten kan være svært plagsomt). Mvh ponke Lenke til kommentar
Wrangle Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 ok, bios problem? så kanskje en bios update kunne gjøre susen mener du? Men kan ikke skjønne at det skal være forskjell på disse centrino pcenene, de har jo samme plattform, altså hovedkort og prossessor har de ikke? Hvorfor skal det da være så stor forskjell? Er det noen andre som har noen gode forslag? Det er forskjell på maskiner, selv om de er basert på Centrino-plattformen fordi kjøleløsning meg kjent IKKE er den del av denne plattformen. Og husk at skjermkortene som brukes også trenger kjøling om de er av den kraftige typen. Harddisker kan også støye så fremt de ikke er plassert på en god måte (vibrasjonsstøy som forplanter seg til pulten kan være svært plagsomt). Mvh ponke 3827125[/snapback] Har opplevd at Amitech har kjernekraftstasjoner inne i sine laptops, og med det kommer en kraftig vifte, men denne vifta slites lett, og hjulagrene er IKKE stillegående. Problemet mitt er at jeg ønsker å skifte ut denne vifta og blåse ut systemet, men får jo faan meg ikke åpna laptoppen, et eller annet som gjør at den henger igjen. Skal prøve å få et selskap til å se på den og se på muligheten til å skifte ut vifta og renske inni, men det blir sikkert å koste noe! Lenke til kommentar
mordi05 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg hadde problem med at vifta på min laptop gikk som besatt og at temperaturen var ekstremt høy. Brukte "notebook hardware control" for å overvåke temperaturen. Siden garantien allikevel var gått ut, gikk jeg på nett og fant et tutorial på hvordan man demonterer den aktuelle modellen. (ligger masse tutorials på slike ting). Da jeg fikk åpnet den fant jeg ut at vifta gikk og surret i et fjell av støv og lange hår. Etter at jeg renset bort dette. Gikk vifta lydløst som aldri før, og prosessor temp. ble senket med 20 grader. Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Min 1557GLS (Netshop, Cetrino, 1.7GHz, 1gb ram, 80gb hd, 2 år gammel) bråker svært lite. Og den står på døgnet rundt. Eneste gangene jeg hører støy er: - Lukket igjen skjermen mens pc'n er på. (Blir fort varm) - Kjører WarCraft 3 og video converterings program samtidig... - Legger pc'n oppå dyna når jeg sitter i senga. Kanskje en idè å demontere pc'n din, støvblåse den litt og kanskje smøre ny kjølepasta på CPU? Endret 14. mars 2007 av roy_nor Lenke til kommentar
Wrangle Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Min 1557GLS (Netshop, Cetrino, 1.7GHz, 1gb ram, 80gb hd, 2 år gammel) bråker svært lite. Og den står på døgnet rundt. Eneste gangene jeg hører støy er:- Lukket igjen skjermen mens pc'n er på. (Blir fort varm) - Kjører WarCraft 3 og video converterings program samtidig... - Legger pc'n oppå dyna når jeg sitter i senga. Kanskje en idè å demontere pc'n din, støvblåse den litt og kanskje smøre ny kjølepasta på CPU? 8150461[/snapback] Så forbanna lett å ødelegge noe om man ikke har erfaring med Hardware i bærbar, og spesielt med Amitechen, en eller annen skrue som holder det lokket på til slutt, tør ikke bryte så altfor mye, og finner selvsagt ikke den skruen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå