Gå til innhold

Kompletts pakkeløsninger - noe å satse på?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jakter på en PC som skal brukes til skriving, surfing, og litt spilling.

Krav i synkende viktighet:

1. Makssum: ca 7.000,-

2. Minimum 17" flatskjem av OK kvalitet

3. Stillegående

4. Holdbar - den skal ikke være ubrukelig om to år, eller kreve store nye innkjøp for å fungere.

5. Stabil

Jeg snublet over denne PC i deler-pakken fra Komplett:

113046 - Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg

300493 - AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

116452 - Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

302513 - Asus K8N Moderkort för Socket 754 nForce3 250,SATA,LAN,ATX,Raid,Ljud

120213 - Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk (Støtte for DVD-R) Programvara OEM

121663 - Samsung SpinPoint P80 120GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

305700 - XFX GeForce FX5200 128MB DDR AGP, Tv-Out, "low profile" Retail

306419 - Samsung CD-brännare IDE 52x/32x/52x Bulk Svart

114711 - Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

303162 - NN Antistatisk Armlenke 1.8 meter BW-106BL-L4

Kabler for montering medfølger

Delene i denne pakken kan ikke byttes ut, og prisen er 4.450,- (ca 500 spenn spart i forhold til å kjøpe delene individuelt.)

I tillegg vurderer jeg å kjøpe

Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang til kroner 2.495,-

OS, Tastatur og mus har jeg.

Noen som har noen bedre forslag?

Vil denne maskinen være støyende? Noen forslag til billige grep for å gjøre den mindre støyende eller bedre?

All hjelp mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pcen er forsåvidt ok den. Eg vill kanskje hatt 1GB ram og ett bedre grafikkort. Hadde den hatt 1GB ram og ett GeForce 6600GT kort så hadde det vært en kjempemaskin.

Den konfigurasjonene der sliter allerede med de mest kravstore spillene, så om to år er den ikkje noe særlig til spillmaskin. Men det vil sikkert gå å få tak i AGP kort, kanskje ett pent brukt GeForce 6800 Ultra :)

Kjøp en minnebrike til sammen med skjermen, og så får du vurdere om du trenger bedre grafikkort.

Lenke til kommentar

Denne vil høyst sannsynlig gi deg problemer. Strømforsyninger fra Q-Tec har et fortjent dårlig rykte.

Vil nå heller påstå at de har et overdrevet dårlig rykte. De er oppgitt mye i overkant av reell ytelse og har sendt ut en serie eller to for en tid tilbake med kvalitetsproblemer. Imidlertid har undertegnede til gode å se en slik havarere - og jeg ser en del av dem.

Det er dog ikke så veldig fremtidsrettet med tanke på oppgraderinger å velge en slik. Tenker da på at en slik er langt fra å levere samme effekt som f.eks. en som er oppgitt til det samme fra F/S.

Når trådstarter nevner støy kommer vi vel til det mest vesentlige med Q-tec psu`er: De bråker. På den andre siden er vel ikke boxed-kjøleren til cpu særlig

stillegående heller.

For vanlig bruk av WinXP så ser man bedre ytelse opp til 1Gb. Noe mer enn det er det bare spesielt ressurskrevende programvare som utnytter.

Tror nesten du må defingere "vanlig" bruk. 1 GB ram holder til ganske tunge applikasjoner som nye spill og videoredigering. Driver man kun og surfer, kontorapplikasjoner, lett videoredigering/bildebehandling osv. vil 512 MB være nok. Poenget her er at å ha for lite ram gir svakere ytelse, mens for mye ikke gir bedre ytelse men høyere kostnad. Det er altså om å gjøre å ha nok, og alt over vil være bortkastet.

Det er ikke XP som bruker all ram`en, for OS`et vil være fornøyd med 100-200GB etter oppstart, beroende på hva du har kjørende av antivirus/brannmur/diverse i tillegg. Driver man med svært krevende videoredigering kan det gjerne gi bedre ytelse med mer enn 1GB også.

På det budsjettet vil jeg fraråde trådstarter å kjøpe mer ram enn det som er i pakka, og heller oppgradere om behovet skulle melde seg.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Lydløs cpu-vifte

Stille og rimelig PSU

Selv om den bare er oppgitt til 300W vil den være noe kraftigere enn Qtec 350W. Hvis jeg ikke tar mye feil kan vifta reguleres manuelt på denne, og den er veldig stillegående på minimum. Så kan du plukke ut qtec`en og selge den rimelig eller ha den i reserve eller noe.

Hvis du selger qtec`en og kjøper kjøleren over samt psu og dropper 512MB ekstra ram blir det ikke mye dyrere, men svært mye mer stillegående.

Lenke til kommentar

Denne vil høyst sannsynlig gi deg problemer. Strømforsyninger fra Q-Tec har et fortjent dårlig rykte.

Dette er et UFORTJENT dårlig rykte. Jeg har selv en del Q-tec strømforsynere og kabinetter, men ingen av dem har gitt meg neveverdie problemer

Edit: Satt opp et oppsett for noen i går. Spurte da en som driver et datafirma om jeg kunne/burde anbefalle Q-tec. Han sa at det gjorde han, han hadde ikke hørt noe negativt om Q-tec, og hadde heller aldri opplevd noen problemere med Q-tec. Min konklusjon ble, da går jeg for et greit og billig kabinett, så kan jeg heller bruke noen ekstra hundrelapper på CPU og RAM.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
For vanlig bruk av WinXP så ser man bedre ytelse opp til 1Gb. Noe mer enn det er det bare spesielt ressurskrevende programvare som utnytter.

Tror nesten du må defingere "vanlig" bruk. 1 GB ram holder til ganske tunge applikasjoner som nye spill og videoredigering. Driver man kun og surfer, kontorapplikasjoner, lett videoredigering/bildebehandling osv. vil 512 MB være nok.

Når WinXP var nytt og spennende så leste eg en test der man testet med forskjelige mengder minne, 256MB, 512MB, 768MB og 1024.

Konklusjonen var ag PCen ble raskere for hver oppgradering opp til 768MB. Fra 768MB til 1024MB var det ikkje noen særlig bedring. Og det var vanlig kontorbruk, Office-pakken og liknende programmer. Så da anbefaler eg alle 1024MB eg :)

Lenke til kommentar

Synes dette er veldig B-valg hele veien, ville definitivt kjøpt separate deler:

Ville gått for arctic cooling t1 for stillhetens og kvalitetens skyld.

300493 - AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Spar noen hundrelapper og kjøp 2800+

116452 - Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Ville nok her kjøpt 1024, men 512 "holder".

302513 - Asus K8N Moderkort för Socket 754 nForce3 250,SATA,LAN,ATX,Raid,Ljud

Ikke så værst, men ville kanskje gått for nforce4? socket 754 tror jeg er en god ide.

120213 - Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk (Støtte for DVD-R) Programvara OEM

Dette trenger du ikke.

121663 - Samsung SpinPoint P80 120GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

Ville gått for 200-250 gb, ikke så mye dyrere dobbelt så mye plass.

305700 - XFX GeForce FX5200 128MB DDR AGP, Tv-Out, "low profile" Retail

Hvis du ikke skal spille spill, er det et helt ok valg, skal du spille spill, ville jeg gått for 6600gt

306419 - Samsung CD-brännare IDE 52x/32x/52x Bulk Svart

Gå for dvd-brenner 3520A f.eks.

114711 - Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

Dette trenger du ikke.

303162 - NN Antistatisk Armlenke 1.8 meter BW-106BL-L4

Kan være greit å ha.

Tror du ville blitt *veldig* mye mer fornøyd med denne løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...