huf Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Hei.Nå har jeg kommet til det stadiet at jeg begynner å se meg omkring etter en bærbar-pc.Det jeg spør om, er tips til hva jeg skal/bør kjøpe, og evt. pris på oppsett. Jeg har endel kriterier som skal være oppfylt. De er som følger:Merke:Hewlett PackardProsessor:Pentium M (centrino) Midt på treet ang. hastighet.Skjerm:Spiller stor rolle. Det skal være en god skjerm. Det er kanskje den viktigste kriterien for denne pc'en. Skjermen må henge med, og ha god vertikal synsvinkel. WideScreen eller vanlig 4:3 spiller ingen rolle.Skjermkort:Må være noe midt på treet. Må klare å spille Anarchy Online med det. Ikke andre kriterier enn det igrunn.RAM:512 MBHarddisk:60GB (evt. 80)Størrelse:Må være tynn og ikke klumpete. Dette punktet er også ganske viktig.Støy:Spiller liten rolle for meg... så vant med maskinstøy fra før.Tilbehør:Trenger ikke firewire, bluetooth osv. Hadde vært kjekt med innebygd 802.11g wlan.Pris:Maks 15000 (kanskje jeg strekker meg til 16000)------------Brukes til:Den skal hovedsakelig bli brukt som "workstation". Musikk, litt film, editering av dokumenter, epost, internett og linux. Ikke hardcore CS-spilling.-------------------Finnes det en HP-maskin som oppfyller desse kravene? Noen som har såpass oversikt at de kan si det? Eventuelle kommentarer til oppsett og pris (om den er urealistisk for. eks.) vil jeg gjerne også vite. Endret 16. november 2013 av huf Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Må det nødvendigvis være HP? Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Må det nødvendigvis være HP? Kort svar: Ja. Langt svar: Ja. Jeg har tidligere erfaringer med HP, og det er det jeg vil ha. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) HP har nettopp sluppet nye modeller for bedriftsmarkedet, men det er ingenting i veien for at de ikke skal passe for privatpersoner. Da har vi disse modellene, med partnummer: nx 6110: PT603ET (kun 40GB disk...) nx 6120: PU885ET nc 6120: PT597AA nc 6220: PU982AW Søk opp partnumrene på nett, så kan du sammenligne specs. Alle er innenfor de rammene du har satt, selv om nx modellene har Intel GMA 900 grafikk. Over på de som er beregnet på privatmarkedet, altså Pavilon Portable: dv 1170: PS613EA (føres av Komplett) dv 1190: PS603EA dv modellene til HP er bare sinnssykt råe! Små PC-er med 14.1" widescreen og meget snasen design. I tillegg kan man spille av DVD/musikk uten å slå på PC-en. Edit: dv modellene har for øvrig de kuleste piltastene siden TIKI 100, de er nemlig runde! Edit2: Det finnes også mursteinsPC-er i Pavilion zd 7000-8000 seriene, med 17" skjerm og det hele. Endret 10. mars 2005 av Spirograf Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Tusen takk Spirograf! Voldsomt som du hjelper meg for tiden! Nå fikk jeg noe å bite tennene i. Må prøve å finne noen flere bilder av de dv-modellene. Får bare det "stygge" bildet forfra... Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det var da så lite, digger HP bærbare Sjekk for øvrig disse linkene: Oversikt over Pavilion modeller (HP.no) PDF'er på DV 1000 serien Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Du burde absolutt ta en titt på IBM! ThinkPad T42 hadde vært perfekt Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Off, nå ble jeg veldig opphengt i den dv 1170. Fikk nesten lyst til å bestille den med det samme. Noen som har peiling på kvaliteten på skjermen på den? Fredrik Larsen: sikkert en god maskin, men jeg har bestemt meg for at jeg skal ha hp. Takk for forslaget uansett. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Problemet med Thinkpad, og kanskje T42 modellen spesielt, er at de er S-V-I-N-D-Y-R-E-! Skremmer jo fanden på flatmark med de prisene. Jeg har sett på skjermene til både en dv1045 og dv1190 og kan ikke si at de står tilbake for noen andre skjermer. Har derimot ikke prøvd med film og liknende, så jeg vet ikke om det er noe ghosting. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Problemet med Thinkpad, og kanskje T42 modellen spesielt, er at de er S-V-I-N-D-Y-R-E-! Skremmer jo fanden på flatmark med de prisene. Jeg har sett på skjermene til både en dv1045 og dv1190 og kan ikke si at de står tilbake for noen andre skjermer. Har derimot ikke prøvd med film og liknende, så jeg vet ikke om det er noe ghosting. OK. Det er sikkert vel og bra til mitt bruk. Min far har en nx9010 (største modellen tror jeg), og den har ganske svak vertikal synsvinkel. Går fint å se film på den, dog. Ikke noe synlig ghosting etter mine begrep. Kan ikke tro at det er noe dårligere bilde på dv1170 enn den. Takk for hjelp til nå. Ps. jeg legger meg nedpå nå, så jeg får evt. svare mer i morgen. huf out. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Du burde absolutt ta en titt på IBM!ThinkPad T42 hadde vært perfekt Bare et lite spørsmål etter å ha sett rådene du gir i ulike tråder. Leser du noen gang hva de som stiller spørsmål er ute etter, eller slenger du bare ut tilfeldige kommentarer etter hvert som du føler for det? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Off, nå ble jeg veldig opphengt i den dv 1170. Fikk nesten lyst til å bestille den med det samme.Noen som har peiling på kvaliteten på skjermen på den? Synes den er ekstremt deilig selv hvertfall. Og har ikke fått noen rapporter om dårlig kvalitet på dem. Lenke til kommentar
Inspire Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg er veldig fornøyd med min HP Compaq nc6000, har hatt den i snart ett år. Den er liten og lett til å være så godt utstyrt. Skjermen er kjempe digg og har god oppløsning.Husk å velge den modellen med SXGA(1400x1050) skjerm og 64 mb Radeon 9600 skjermkort. Det går fint an å spille f.eks HL2 med 800x600 oppløsning. Det eneste problemet jeg har hatt var at det trådløse nettverkskortet klikket, men dagen etterpå kom de å hentet pc´n på døra. Og etter 2 dager leverte de pc´n ferdig fikset på døra. Så servicen til HP, kan jeg ikke klage på. Frode Lenke til kommentar
Inspire Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 De har den forresten på vaagen consulting : HP CPQ nc6000 Pm-1,8/14,1SXGA+/64MB VRAM 512RAM/60 HD til 15 730 kr Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 HP Compaq nc8000 15"SXGA+/Radeon9600 PM-725,512MB,40GB,DVD/CDRW,WLAN,XPP Min bror kjøpte denne for ikke lenge siden. Jeg synes den er fin. Skjermen synes jeg var veldig behagelig å se på. SXGA+ Helt greit skjermkort. Pentium M WLAN 512 MB RAM et lite minus for bare 40GB HD, men det er jo ikke så vanskelig oppgradere. Så kan du jo sette harddisken du tar ut av maskinen inn i et Zynet harddiskkabinett 2.5" IDE. Lenke til kommentar
dypp Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Har hatt min nc8000 siden i fjor sommer, meget bra! Er en business modell som er bygd av bedre og mer robuste deler enn pc'ene for privat markedet. Det geniale er at det er plass for en ekstra HD, så med de originale 40GB + feks 100GB disk så har en god plass (el bytte begge- 200GB!) Har også en Elitegroup G556E, en Dell Inspiron 5150 samt en Pac Bell Igo, og HP'n er suverent den beste Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Takk for alle svar. Forresten: Hvor godt er det "Intel Extreme Graphics 2"-skjermkortet? Jeg har fått inntrykk av at det ikke er noe særlig... Det er ikke mye jeg spiller, men det er et must at jeg kan spille Anarchy Online på det. Systemkravene for Anarchy: These are the system requirements to play Anarchy Online. Minimum: * Pentium III 450 * Internet Connection, 56 kb modem * Win 98/ME/2000/XP * 128 MB RAM * CDROM * Direct3D 32mb Video Card * DirectX compatible sound device * 1,2 GB free HD space Recommended: * As minimum * 1 GHz CPU * 384 MB RAM * 64Mb Direct3D Video Card w/T&L processor Går det i det hele tatt? Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Hvor godt er det "Intel Extreme Graphics 2"-skjermkortet? Jeg har fått inntrykk av at det ikke er noe særlig...Det er ikke mye jeg spiller, men det er et must at jeg kan spille Anarchy Online på det. Intel Extreme Graphics er en integrert løsning som bruker systemminne i maskinen. Disse er ikke noe gode til spill. Kjøp en maskin som har grafikkprosessor med dedikert minne for å få god ytelse i spill. Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Ja, jeg skjønner det, men jeg trenger ikke å kjøpe en maskin med grafikkprosessor med dedikert minne, pga mitt bruk. Jeg bare lurer på om det er brukende til noe i det hele tatt.. Ps. blir det mer ytelse om jeg øker systemminnet? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Det integrerte grafikkortet klarer helt fint å kjøre Anarchy Online. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå